چند عمل جراحی شایع بین زنان

در گذشته، عمل جراحی زیبایی مختص افراد ثروتمند و مشهور بود، اما امروزه این جراحی ها عمومیت زیادی پیدا کرده است. هر ساله، میلیون ها نفر برای کوچک کردن شکم و بینی و …تن به تیغ جراحی میدهند.

نبض ما– عمل جراحی زیبایی هم مثل بخش های دیگر پزشکی رکوردهایی دارد که در میان زنان برخی کشورها آماری باورنکردنی به خود اختصاص داده است چنانچه به نقل از دویچه وله، طبق آمارهای ارائه شده از سوی انجمن بین المللی جراحان پلاستیک مربوط به سال ۲۰۱۳، بر محبوبیت عمل های جراحی زیبایی در بین زنان افزوده شده است. براساس گزارش انجمن بین المللی جراحان پلاستیک (ISAPS) بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی و همچنین تراپی های زیبایی در سال ۲۰۱۳ صورت گرفته است. در عرصه عمل های جراحی زیبایی برزیلی ها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ از زنان آمریکایی پیشی گرفته و در صدر جدول عمل های جراحی پلاستیک قرار گرفتند.

چند عمل جراحی زیبایی رایج بین زنان

لیپوساکشن

لیپوساکشن یکی از شایع ترین جراحی های زیبایی می باشد. با استفاده از وسیله ای مکش دار، برآمدگی های چربی شکم، ران و باسن برداشته می شود. این روش برای افرادی که دارای کمی اضافه وزن هستند، موثر می باشد و دارای خطرات کمی است که شامل عفونت پوستی و یا تغییر رنگ پوست است.

عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی

عمل جراحی بینی یکی از شایع ترین انواع جراحی های زیبایی می باشد و بیشتر در بین نوجوانان شایع است. جراح می تواند اندازه بینی را تغییر دهد. پزشکان توصیه می کنند که تا قبل از سن ۱۴ سالگی، نباید این عمل را انجام داد. بهبودی بعد از این عمل، در طی سه هفته صورت می گیرد.

عمل بینی

عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

مشکلاتی مانند افتادگی پلک بالایی و یا پف پلک پایینی، با این جراحی از بین می روند. با ایجاد برش های کوچک روی پلک، پوست و چربی زیادی برداشته می شود و پلک صاف و سفت می شود. برای کاهش پف کردگی چشم، چربی ممکن است از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال یابد. بهبودی در حدود یک هفته طول می کشد و ندرتا برش های جراحی، زخم های قابل توجه را بر روی پوست باقی می گذارند.

کشیدن پوست صورت

این روش عمل جراحی جوانسازی صورت یا جوانسازی پوست ، برای جوان‌تر شدن و نرم‌تر شدن پوست صورت استفاده می شود. با ایجاد برش در طراف گوش، پوست اضافی صورت برداشته می شود و عضلات صورت دستکاری می شوند تا سفت گردند. به ندرت، خطراتی همچون عفونت و آسیب به بافت های زیرین ممکن است پیش آید. این روش جراحی دارای برگشت کمتری نسبت به تزریق بوتاکس و یا لیزردرمانی است.

لیفت صورت

صاف کردن شکم و جراحی شکم

در این روش، چربی های اضافی شکم برداشته می شوند و عضلات شکم سفت می شوند. عمل جراحی ممکن است ساعت ها طول بکشد و معمولا زخم دائمی را به جای می گذارد.

این روش برای افراد زیر مجاز نمی باشد:
  • افرادی که هنوز می خواهند مقدار زیادی از وزن خود را کم کنند.
  • زنانی که در آینده می خواهند باردار شوند.

کوچک کردن سینه

با این روش، چربی، بافت و پوست اضافی سینه برداشته می شود. کوچک کردن سینه های بزرگ می تواند گردن درد و کمردرد این گروه از زنان را کاهش دهد. خطرات این عمل شامل: از دست دادن حس نوک سینه و به سختی شیر دادن نوزاد است.

بزرگ کردن سینه

بزرگ کردن سینه یکی از شایع ترین جراحی ها برای زنان می باشد. با استفاده از سالین و یا ژل سیلیکون،به کمک پروتز سینه را بزرگ می کنند. جراح یک برش در زیربغل و هاله اطراف پستان و یا پایین سینه ایجاد می کند. بعد از این عمل جراحی ، شیر دادن به نوزاد سخت می شود.

پروتز سینه

لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یا همان جراحی پلاستیک بر روی لابیا (لب‏های اطراف واژن) است که می‏تواند به تنهایی یا همراه با واژینوپلاستی انجام شود. این جراحی می‏تواند بر روی لب بزرگ یا لب کوچک اندام تناسلی زن انجام شود. لابیاپلاستی اندازه و شکل لابیا را تغییر داده و می‏تواند آنها را کوچک‏تر کرده یا تقارن بین آنها را اصلاح کند این عمل معمولا همراه عمل واژینوپلاستی؛ جراحی سفت کردن واژن‌هایی که به خاطر زایمان یا بالارفتن سن گشاد شده‌اند، انجام می‏شود.

پرینورافی

عمل تنگ کردن واژن (پرینورافی) یک نوع عمل جراحی ترمیمی محسوب می‏شود که هدف آن کاهش سایز ورودی واژن است. این‏گونه عمل‏ها معمولا با بی‏هوشی عمومی یا بی‏حسی موضعی قابل انجام است و حدود یک ساعت طول می‏کشد. بهبودی پس از عمل هم حداقل تا یک هفته طول خواهد کشید، اما مقاربتی نباید حداقل تا یک ماه اتفاق بیفتد.

لیزر واژینال

لیزر واژینال که از آن به عنوان تنگ کردن واژن بدون عمل جراحی استفاده می‏کنند، برای درمان علائم یائسگی مثل خشکی واژن و سوزش و دردهای هنگام نزدیکی، موثر است. همچنین این روش برای درمان بی‏ اختیاری ادراری استرسی که در خانم‏ ها بسیار شایع است کاربرد دارد و بی‏ اختیاری ادرار را کاملا از بین می ‏برد و افتادگی مثانه و واژن را برطرف می‏ کند.

مونس پلاستی ( Monsplasty)

مونس پلاستی اصطلاحی است که به افتادگی پوست شکم بر روی ناحیه تناسلی و یا بزرگی قسمت بالای ناحیه تناسلی (تامی تاک) گفته می شود. این جراحی جوان سازی واژن معمولا همزمان با جراحی لابیاپلاستی و عمل های ترمیمی زیبایی و یا عمل جراحی زیبایی شکم انجام می شود. این بخش از بدن با افزایش وزن، زایمان و یا پیری طبیعی بزرگ می شود و ممکن است در عملکرد طبیعی دستگاه تناسلی و ظاهر آن اختلال ایجاد کند.

اما آخر این خط کجاست؟

به اعتقاد روانشناسان تا زمانی که اعتماد به نفس فرد پایین باشد و نخواهد تفاوت‏ های فردی خود با دیگران را بپذیرد شاهد شیوع چنین جراحی‏ هایی خواهیم بود. جراحی ‏های به اصطلاح زیبایی که همه را یکسان کرده و هویت فردی افراد را از آنها خواهد گرفت. چنین عمل‏های زیبایی جز آنکه همه را شبیه هم کند به شکلی که انگار از یک کارخانه بیرون آمده‏اند فایده دیگری نخواهد داشت. افراد باید عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند تا هدف گلوله یکسان‏ سازی واقع نشوند.

نبض ما– گردآوری     منابع: نی نی سایت ، نمناک ، دکتر خلیلی  جراح زیبایی زنان و متخصص زنان و زایمان

 

4.9/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید