خوراکی های چربی سوز را بشناسید

آیا برای وزن کم کردن تلاش می کنید؟ غذاهای چربی سوز به رژیم غذایی خود اضافه کنید شاید این کار را کمی برای شما آسان تر کند.

نبض ما– همه ما می‌دانیم، اگر بیش از لازم کالری بگیریم، چاق می‌شویم در اینجا چند ماده غذایی چربی سوز را به شما معرفی می‌کنیم:

سیب

 یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید:”‌خوردن یک سیب در روز، دکتر را از شما دور می‌کند”.در اینجا می‌توان گفت خوردن سیب نه تنها دکتر، بلکه چربی‌های اضافی بدن و اضافه وزن را نیز از شما دور می‌کند. سیب سرشار از پکتین است که همان فیبر خوراکی است و چربی سوز می‌باشد. طی تحقیقات محققان برزیلی، ‌اگر سیب را قبل از غذا بخورید تاثیر آن در از بین بردن چربی و کاهش وزن ۳۳ درصد بیشتر خواهد بود.

سیب

سیر

این ماده غذایی با داشتن ترکیب فعال آلیسین، دارای خواص آنتی‌باکتریال است و سطح کلسترول و چربی‌های غیر سالم را کاهش می‌دهد و چربی سوز قوی محسوب می‌شود.

گوجه فرنگی

سعی کنید این ماده غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانید. خوردن گوجه فرنگی نه‌تنها باعث سوزاندن چربی‌های اضافی بدن می‌شود بلکه ضد سرطان بوده و به کاهش فشار خون بالا نیز کمک ‌می‌کند.

آب گوجه فرنگی

هویج

استفاده از هویج که یک ماده چربی سوز است، قبل از هر وعده غذایی کمک خوبی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های اضافی بدن خواهد بود.

پرتقال

پرتقال‌ها دارای ویتامین C فراوان هستند و حاوی خواص چربی سوز می‌باشند.

انبه

انبه ‌ها مملو از فیبر هستند و و مقدار کالری آن‌ها بسیار کم است.

اسفناج

اسفناج سرشار از آهن می‌باشد و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و ضد سرطان است.

ماهی

مصرف ماهی یکی از راهکارهای آب کردن چربی ناحیه شکم- کمر است. به این دلیل که ماهی متابولیسم را سرعت داده و اشتهای‌تان را کنترل کرده و کاهش می‌دهد. پروتئین موجود در ماهی خاصیت سیرکنندگی دارد. ماهی، به‌ویژه انواع چرب آن مانند تن و سالمون سرشار از اسیدچرب امگا۳ هستند. این چربی باعث سرعت گرفتن سوخت و ساز چربی‌های ناحیه شکم می‌شود. فراموش نکنید، ماهی زمانی این تاثیر مثبت را دارد که به صورت بخارپز تهیه شده و بدون اضافه کردن سس و فقط با اضافه کردن آبلیمو و ادویه مصرف شود.

ماهی تیلاپیا

بی‌دانه‌های کم شیرین

اسم کلی این میوه‌ها «بری» است. در کشور ما تمشک، توت سفید، شاتوت و توت‌فرنگی وجود دارد اما «بلوبری» میوه رایجی در کشور ما نیست. این میوه‌های بی‌دانه دارای قند طبیعی و آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین و لیکوپن هستند. این میوه‌ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل قند خون و جلوگیری از بروز نفخ می‌شوند. خوردن این میوه‌ها به عنوان میان وعده انرژی کافی را تا قبل از وعده ناهار تامین می‌کند.

آووکادو

این میوه چربی سوز خودش شکم بزرگی داشته و چاق است اما به دلیل ویژگی‌ ساختاری که دارد، می‌تواند باعث کاهش وزن شود. هر قاچ از این میوه حاوی ۱۵ گرم فیبر است. بنابراین خوردن روزانه یک قاچ از آن، کاملا سیرتان کرده و ریزه‌خواری نمی‌کنید. به این ترتیب چربی در ناحیه شکم‌تان تجمع پیدا نمی‌کند. هر یک‌چهارم فنجان آووکادو تازه سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباعی است که باعث سوخت چربی‌های ناحیه شکم می‌شود.

سویا

لوبیای سویا یا سویا دانه‌ای حاوی پروتئین گیاهی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. بنابراین محرک متابولیسم است. مصرف این خوراکی به دلیل داشتن هورمون‌هایی شبیه به استروژن برای زنان بعد از یائسگی بسیار مفید است.  در ضمن با خوردن آن با آب شدن چربی‌های شکمی به جبران کمبود ترشح هورمون‌ها بعد از یائسگی نیز کمک خواهید کرد.

شیرین‌بیان

 این گیاه چربی سوز دارویی که متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف آن به بهبود عملکرد معده کمک می‌کند، ویژگی دیگری هم دارد و آن خاصیت چربی‌سوزی این گیاه است.ساقه زیرزمینی و ریشه این گیاه قابل استفاده است. این گیاه حاوی گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام «‌فلاونوئید» است. این ترکیب چربی‌ سوز است. بهترین شیوه مصرف آن به صورت دمنوش یا اضافه کردن عصاره یا شیره آن به غذای روزانه مانند سالاد است.

تخم‌مرغ

پروتئین موجود در تخم‌مرغ باعث سوختن چربی‌های شکمی می‌شود. دلیل چربی سوز بودن تخم مرغ نیز ساختار خاص اسیدهای آمینه موجود در پروتئین آن است. بهترین زمان مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه است. به این ترتیب تا ظهر علاوه بر احساس سیری، چربی‌های ناحیه شکم‌تان نیز می‌سوزد! هر عدد تخم‌مرغ ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین مصرف هر عدد از آن کافی است تا پیش از ناهار کاملا سیر باشید.

مصرف تخم مرغ

گریپ فروت

یکی از میوه های چربی سوز که کمک به سوزاندن چربی های شما می کند گرپفروت است. گریپ فروت یکی از منابع غنی ویتامین C است وحاوی پکتین می باشد.پکتین یکی از موادی است که به پایین آوردن سطح کلسترول شما کمک می کند. گرپفروت ۷۴ کالری دارد و خالی از نمک و چربی است.

فلفل های تند چیلی

فلفل های چیلی تند می تواند به چاشنی ها در زندگی شما اضافه شود. فلفل های پر از ویتامین  A  و C اند. فلفل ها همچنین دارای بسته های فیبر، کلسیم و فسفر هستند. علاوه بر این فلفل های چیلی حاوی ذراتی هستند که برای سوخت و ساز بدن بسیار مناسب است.

آرد جو

آرد جو یک گزینه ی مناسب برای صبحانه است. آرد جو یکی از حلال های کلسترول در گردش خون است. اگر چه باید مراقب بود اگر شما آرد جو را با شکر و کره مخلوط کنید، وزن شما را افزایش می دهد و به جای ایجاد مزایا برای شما ضرر خواهد داشت.

مواد غذایی کالری منفی

یک سری مواد غذایی وجود دارد که به نام ” غذاهایی با کالری منفی ” (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند. این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند. پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی ها می شوند، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می شوند.

 مواد غذایی دارای چربی، پروتئین، کربوهیدرات، کالری، ویتامین و املاح هستند. ویتامین ها، بافت های بدن را تحریک می کنند تا آنزیم تولید کنند که این آنزیم ها باعث تجزیه و مصرف انرژی موجود در غذاها می شوند. بنابراین غذاهایی با کالری منفی، غذاهای غنی از ویتامین و املاح هستند که نه تنها باعث مصرف انرژی حاصل از خود می شوند، بلکه انرژی اضافی موجود در طی عمل هضم را مصرف می کنند. البته مصرف اینگونه مواد غذایی زمانی در کاهش وزن مؤثر است که غذاهای پُرکالری و فاقد مواد مغذی مثل انواع تنقلات ، چیپس و … را مصرف نکنید. مواد غذایی با کالری منفی (NEGATIVE CALORIE FOODS) یا چربی سوز شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها است :

سبزی های چربی سوز : مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج – گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – گوجه فرنگی – شلغم و کدو سبز است.

میوه های چربی سوز : سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی –نارنگی و هندوانه است.

نبض ما– گردآوری

منابع:همشهری انلاین،برترین ها،آکا ایران،بیتوته

4.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید