قیمت مواد خوراکی در ماه رمضان

بررسی ها از بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی پرمصرف برای ماه رمضان نشان می دهد که قیمت ها نسبت به روزها و هفته های قبل تغییر محسوسی پیدا نکرده و به گفته عرضه‌کنندگان و اصناف، عرضه کافی برای اکثر کالاهای اساسی انجام شده است.

نبض ما– بررسی ها از بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی پرمصرف برای ماه رمضان نشان می دهد که قیمت ها نسبت به روزها و هفته های قبل تغییر محسوسی پیدا نکرده و به گفته عرضه‌کنندگان و اصناف، عرضه کافی برای اکثر کالاهای اساسی انجام شده است. در ادامه به بررسی قیمت این کالاها در ماه رمضان می پردازیم.

قیمت انواع گوشت

 هر کیلوگرم گوشت گوساله فیله پاک کرده ۴۷ هزار تومان در مغازه های سطح شهر عرضه می شود. همچنین گوشت گوسفندی راسته با استخوان کیلویی ۳۱ هزار تومان، گوشت گوسفندی ران پاک کرده با استخوان کیلویی ۳۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی ماهیچه کیلویی ۳۹ هزار تومان، گوشت استیکی کیلویی ۴۵ هزار تومان، شقه با گردن کیلویی ۳۳ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده ۳۵ هزار تومان فروخته می شود.

قیمت مرغ و تخم مرغ

در ماه رمضان برای خرید هر کیلو سینه مرغ بسته‌بندی در میادین میوه و تره‌بار باید ۱۰ هزار تومان هزینه کرد. قیمت آلایش مرغ در میادین میوه و تره بار به شرح جدول زیر است:

قیمت مواد غذایی در رمضان

تخم مرغ نیز که از دیگر محصولات پروتئینی پر مصرف در ماه مبارک رمضان است به صورت دانه ای به طور متوسط ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان در مغازها قابل مشاهده است و به صورت شانه ۳۰ تایی بین ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار تومان عرضه می شود.

قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی

در ماه رمضان برنج ایرانی در جه یک که به طور معمول نسبت به برنج خارجی از تقاضای بیشتری برخوردار است در عمده فروشی ها بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و در خرده فروشی ها و مغازه های سطح شهر به کیلویی بین ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می شود.

هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک به طور متوسط ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در مغازهای سطح شهر قیمت دارد. برنج هاشمی درجه یک نیز تا کیلویی ۱۶ هزار تومان فروخته می شود که حداقل ۵۰۰۰ تومان گران‌تر از قیمت این نوع برنج در عمده فروشی هاست.

همچنین در میان دیگر اقلام برنج ایرانی، برنج شیرودی کیلویی ۶۰۰۰ تومان، برنج ندا کیلویی ۵۸۰۰ تومان، برنج نیم دانه کیلویی ۴۵۰۰ تومان، برنج نیم دانه معطر ۴۶۰۰ تومان، برنج فجر کیلویی ۵۲۰۰ تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی ۷۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر فروخته می شود.

در میان برنج های خارجی نیز که از عرضه و مصرف کمتری در بازار برخوردار هستند، برنج هندی درجه یک کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم برنج پاکستانی درجه یک ۳۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر عرضه می شود. در میان دیگر اقلام برنج خارجی، برنج اروگوئه ای کیلویی ۴۲۰۰ تومان، برنج تایلندی ۳۱۰۰ تومان و برنج آرژانتینی ۳۰۰۰ تومان فروخته می شود.

برنج

قیمت لبنیات

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه محصولات لبنی به نظر نمی‌رسد مشکلی برای تامین بازار ماه رمضان نباشد. در حال حاضر قیمت‌ها ثبات داشته و انتظار می‌رود این روند تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد و هیچ گونه افزایش قیمتی را در قیمت اقلام لبنیات نخواهیم داشت.

قیمت انوع حبوبات

لوبیا چشم بلبلی کیلویی ۶۸۰۰ تومان، لوبیا چیتی کیلویی ۷۰۰۰ تومان، لوبیا سفید کیلویی ۵۵۰۰ تومان، لوبیا قرمز کیلویی ۵۵۰۰ تومان در سطخ شهر عرضه می شود.

عدس بسته بندی ۹۰۰ گرمی نیز ۶۹۰۰ تومان و عدس ریز بسته بندی ۹۰۰ گرمی ۵۵۰۰ تومان فروخته می شود. همچنین نخود بسته بندی ۹۰۰ گرمی کیلویی ۴۸۰۰ تومان قیمت دارد.

لیموعمانی که گران ترین نوع حبوبات محسوب می شود به طور متوسط کیلویی ۲۵ هزار تومان در سطح شهر فروخته می شود. همچنین لپه باقالا زرد کیلویی ۴۰۰۰ تومان و لپه باقالا سبز ۱۵ هزار تومان عرضه می شود.

در میان سایر اقلام حبوبات جو پرک کیلویی ۱۳ هزار تومان، جو پوست کنده کیلویی ۲۰۰۰ تومان، سویا بسته یک کیلوگرمی ۳۶۰۰ تومان و زرشک کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.

حبوبات

قیمت انواع روغن

روغن مایع معمولی ۸۵۰ گرمی ۵۰۰۰ تومان، روغن مایع ۸۵۰ گرمی ۴۸۰۰ تومان و روغن جامد پنج کیلوگرمی ۲۰ هزار تومان است.

همچنین در میان برخی دیگر از روغن ها که مشتری کمتری دارد روغن هسته انگور است که نیم لیتری آن ۲۲ هزار تومان، روغن کنجد نیم لیتری ۱۸ هزار تومان و روغن زیتون نیم لیتری ۱۶ هزار تومان فروخته می شود.

قیمت نان

نرخ انواع نان در ماه رمضان براساس نرخ سال ۹۳ عرضه خواهد شد. با توجه به آنکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت گندم و آرد به عنوان ماده اولیه نان تا پایان سال وجود ندارد از این رو بعید است که افزایش قیمت نان محقق شود.

قیمت انواع چای، قند و شکر، خرما و زعفران

هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان و چای ایرانی درجه دو بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان عرضه می شود. همچنین چای خارجی که به گفته فروشندگان مشتریان بیشتری دارد بین ۲۰ تا ۳۲ هزار تومان قیمت دارد. مشاهدات از بازار نشان می دهد که در میان چای های خارجی چای هندی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

اما خرما که یکی از اصلی ترین اقلام در سفره برای بسیاری در ماه رمضان است با تازگی با افزایش قیمت همراه شده است و به گفته فرشندگان، انواع خرما حدود ۲۰۰۰ تومان در روزهای اخیر افزایش قیمت داشته است.

با وجود آنکه مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت کشاورزی اعلام کرده است که قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما در بازار ماه رمضان ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است اما بررسی از بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم خرما بسته بندی شده بین ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان است.

همچنین هر کیلوگرم قند خرد شده در بازار ۳۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۳۰۰۰ تومان عرضه می شود. قند شکسته بسته بندی شده سه کیلویی ۹۰۰۰ تومان و شکر بسته بندی سه کیلویی ۸۵۰۰ تومان قیمت دارد.

 اما زعفران که در ماه رمضان برای تهیه غذاها و دسرهای افطاری استفاده زیادی دارد با افزایش تقاضا همراه می شود. زعفران مثقالی به طور متوسط در برندهای مختلف بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در بازار فروخته می شود.

 همچنین آرد نان سنگک که معمولا برای پخت حلوا و دیگر دسرها استفاده می شود کیلویی ۲۵۰۰ تومان است.

خرما

قیمت آش و حلیم و شله زرد

در ماه رمضان نرخ هر کیلو آش، حلیم، شله زرد نبست به سال گذشته افزایش ۸ درصدی داشته است. قیمت هر کیلو حلیم ساده ۱۲ هزار تومان، حلیم معجون با تمامی مخلفات کامل  ۱۵ هزار تومان و قیمت هر پرس حلیم با تمام مخلفات ۸ هزار تومان عرضه می‌شود. هر کیلو آش شله قلم‌کار با مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان، هر پرش شله قلم‌کار ۸ هزار تومان عرضه می‌شود. هر کیلو آش رشته ساده ۱۲ هزار تومان، هر کیلو آش رشته با تمام مخلفات کامل ۱۳ هزار تومان و هر پرس آش رشته ۸ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت هر پرس شله زرد با افزایش نسبت به سال گذشته به ۸ هزار تومان رسیده است.

قیمت زولبیا و بامیه

در ماه رمضان ۹۶ بر اساس تصمیم کمیسیون نظرات و قیمت گذاری اصناف استان تهران مصوب شده است که واحد‌های درجه یک، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را ۱۱ هزار تومان و واحد‌های درجه دو، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان را بفروشند.

زولبیا بامیه

قیمت کله پاچه

هر دست کله پاچه با قیمت حدود ۵۵ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه میشود و هر پرس معمولی حدود ۹ هزار تومان قیمت دارد. یک عدد زبان ۱۳ هزار تومان، یک عدد مغز ۱۳ هزار تومان، هرعدد پاچه ۴ هزار تومان، هرعدد چشم ۲ هزار تومان و آبگوشت ساده برای یک نفر هزار تومان قیمت دارد. قیمت سیرابی و شیردان نیز از تاریخ ۶/۹/۹۵ تغییری نداشته و یک دست کامل ۱۵ هزار تومان و هرپرس با قیمت ۸ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود.

نبض ما– گردآوری

منابع

انتخاب، خبرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید