علایم تب روماتیسمی در کودکان

درهرفردی امکان ابتلا به تب روماتیسمی وجود دارد، اما افراد بین ۵ تا ۱۵ سال در معرض خطر بیشتری می باشند.

تب روماتیسمی چیست؟

تب روماتیسمی یک واکنش التهابی می باشد که پس از عفونت استرپتوکوکی گلو (گلودرد چرکی ) رخ می دهد.

علت تب روماتیسمی

اکثر گلودردهای چرکی منجر به تب روماتیسمی نمی شوند. فاصله زمانی ما بین ایجاد گلودرد چرکی و تب رماتیسمی حدود ۲ تا ۴ هفته می باشد . 

علائم تب روماتیسمی

• بروز ناگهانی گلودردچرکی به ویژه همراه با بلع دردناک.
• تب.
• غده حساس و متورم در زیر زاویه فک.

ممکن است در برخی ازبچه ها علایم خفیف باشند. اگرفرزند شما دچار گلودرد چرکی شد، تا زمانیکه وی را به نزد پزشک ببرید، شما هرگز به طور قطعی نمی توانید بگویید که عامل گلودردچرکی استرپتوکوک می باشد.

عوارض تب روماتیسمی

ممکن است تب روماتیسمی اجزا مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه ممکن است منجر به تورم و دردناکی مفاصل ، راش ( ضایعات) پوستی به ویژه بر روی قفسه سینه یا شکم، حرکات غیرطبیعی ویا تورم پوست شود . همچنین ممکن است تب روماتیسمی قلب را تحت تاثیر قرار داده و سبب التهاب یا آسیب دریچه های قلبی شود .

تاثیر تب روماتیسمی بر قلب چیست؟

خیر. ممکن است آسیب قلبی تب روماتیسمی از بین رفته یابطور دایمی باقی بماند . زمانیکه تب روماتیسمی سبب آسیب دایمی قلب می شود ، این حالت بیماری قلبی روماتیسمی نامیده می شود.

تب روماتیسمی

درمان تب روماتیسمی

هیچگونه داروی معجزه آسایی برای درمان تب روماتیسمی وجود ندارد . اغلب حمله تب روماتیسمی در عرض چند هفته تا چند ماه فروکش می کند ، اما آسیب قلبی ممکن است مادام العمر باشد . به همین دلیل پیشگیری از آن اهمیت دارد.

آیا ممکن است فردی بیش از یکبار دچار تب روماتیسمی شود؟

بله . فرزند شما نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک حمله دیگر تب روماتیسمی قرار دارد. مصرف منظم یک آنتی بیوتیک (اغلب پنی سیلین) برای چندین سال از عود پیشگیری می کند. آنتی بیوتیک از بروز گلودرد استرپتوکوکی جلوگیری کرده و از ابتلا مجدد فرد به تب روماتیسمی پیشگیری می کند.

پیشگیری از تب روماتیسمی

افراد دچار بیماری قلبی روماتیسمی در معرض خطر ایجاد عفونت یا آسیب دریچه های قلبی قرار دارند . این عفونت «اندوکاردیت باکتریایی» یا «اندوکاردیت عفونی» نامیده می شود . شما از طریق پاکیزه نگه داشتن دندانها و پرکردن حفره های دندانهایتان می توانید از این حالت جلوگیری کنید.

در گذشته انجمن قلب آمریکا توصیه می کرد که افراد مبتلابه بیماری روماتیسمی قلب قبل از برخی ازاعمال دندانپزشکی یا جراحی یک دوز آنتی بیوتیک را دریافت نمایند .با این حال این انجمن دیگر این درمان پیشگیرانه را در افراد مبتلا به بیماری روماتیسمی قلب توصیه نمی کند مگر آنکه این افراددارای دریچه مصنوعی قلب بوده یا سابقه ای از یک حمله اندوکاردیت در گذشته را داشته باشند.

ایا تب روماتیسمی واگیردار است؟

تب روماتیسمی مسری نمی باشد. گرچه عفونت استرپتوکوکی که قبل از آن رخ می دهد ،مسری می باشد. در صورتیکه گلو درد چرکی بموقع و بطور مناسب درمان شود ، تب روماتیسمی به طور کامل قابل پیشگیری می باشد. با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید .

اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند. ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است. شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید. دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

تب روماتیسمی در کودکان

تب روماتیسمی کودکان

دربیشتر بچه ها پس از مرحله حاد تب روماتیسمی محدود کردن فعالیت ضروری نمی باشد. اما از آن جا که ممکن است پاسخ این سوال در هر بچه ای متفاوت باشد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

محافظت کودکان از تب روماتیسمی

دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:
من چه کاری می توانم جهت حفاظت فرزندم در مقابل تب روماتیسمی انجام دهم؟

منبع: مرکز قلب

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید