راه هایی برای افزایش قد

وقتی قد بلندی بخشی از زیبایی و جذابیت می شود،خیلی‌‌ها برای چند سانتی‌‌متر بلندتر شدن حاضرند دست به اقدامات مختلفی بزنند. در این مقاله به بررسی تعدادی از راهکارها برای افزایش قد می پردازیم.

نبض ما– اصولا افزایش قد تا قبل از پایان سن رشد انسان صورت می گیرد. عمده رشد قد در خانم ها تا پایان ۱۸ سالگی و در آقایان تا پایان ۲۰ سالگی دیده می شود از این رو هراقدامی که افراد می خواهند برای افزایش قد انجام دهند باید قبل از بسته شدن صفحه های رشد استخوان ها و درواقع سن بلوغ درنظر گرفته شود. درحقیقت استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ یعنی تا اوایل ۲۰ سالگی ادامه دارد و درنتیجه بیشترین میزان افزایش قد نیز در این دوران اتفاق می افتد.

انسان در حوالی دوران بلوغ دچار جهش رشد می شود و زمانی که بلوغ او کامل شد دیگر در نزدیکی ۱۸ تا ۲۰ سالگی رشد قد نیز متوقف می شود. بنابراین هر فاکتوری که برای تقویت رشد قد نیاز است باید قبل از این سنین انجام گیرد.

افزایش قد با هورمون

برخی از افراد با توجه به تبلیغات ماهواره ای ، روش های افزایش قد مختلفی را برای  خود امتحان می کنند که بی تاثیر است. یکی از روش هایی که برای افزایش قد امتحان می شود تزریق هورمون های رشد است که عوارض بسیاری داشته و موجب رشد عرضی استخوان ها شده و درنتیجه دست و پاهای فرد بزرگ شده و چانه و پیشانی وی جلو آمده و فرم دندان ها نیز تغییر می کند چرا که صفحات رشد استخوانی بسته شده است و با تزریق هورمون نیز اجازه افزایش قد را به فرد نمی دهد.

تزریق برای افزایش قد

افزایش قد با ورزش

همانطور که ورزش مداوم برای تناسب اندام ضروری است، ورزش برای افزایش قد نیز لازم است. یوگا ورزشی است که در این زمینه جدا تاثیرگذار است و منجر به افزایش قد تا ۸ سانتی متر می گردد. ورزش یوگا باعث افزایش ترشح و نیز فعالیت هورمون های رشد می شوند. شنا، بدمینتون، دوچرخه سواری، پرش، کشش و ژیمناستیک از سایر ورزش هایی هستند که می توانند منجر به افزایش قد بدن شوند.

ایستاده خم شدن

برای شروع، کاملا صاف بایستید و پاها را اندازه ی عرض شانه ها باز کنید و کف دست را بر روی پشت ران قرار بدهید. به آرامی کف دست را به سمت پایین ببرید و تلاش کنید زانوها به هیچ عنوان خم نشوند و تاجایی که توانایی دارید پایین بروید و همان وضعیت را حفظ کنید. سعی کنید با کمک فشار دست که به پشت پا وارد میکنید سر را به سمت زانو نزدیک کنید ولی برای شروع زیاد فشار نیاورید. ۳ نوبت در روز و هر نوبت ۳۰ ثانیه مقاومت برای شروع کافی به نظر میرسد ولی به مرور زمان این مدت باید افزایش یابد.

ایستاده خم شدن

حالت شنا بیرون از آب

برای شروع این تمرین بر روی شکم دراز بکشید و بدن را کاملا بکشید. بازوها را به سمت جلو کشیده به طوری که کف دست رو به زمین باشد و بازوی راست را بالاتر از بازوی چپ قرار بدهید. سپس پای مخالف را تاجایی که میتوانید از زمین جدا کنید و کشش را به ناحیه پا اعمال کنید. برای شروع سعی کنید این موقعیت را برای ۴ ثانیه حفظ کنید و در آینده به ۲۰ ثانیه برسانید و حتما به این مسئله توجه داشته باشید که حرکات باید به آرامی انجام داده شوند.

بالاگرفتن لگن و شکم

برای شروع این تمرین به پشت روی زمین دراز بکشید و شانه ها و بازوها را محکم به زمین بچسبانید. زانو ها را خم کنید و تاجای ممکن کف پا را که با زمین در ارتباط است به سمت لگن نزدیک کنید. سپس پشت خود را به سمت بالا خم کنید تا لگن از زمین جدا شود و برای ۲۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و سعی کنید این زمان را در آینده به ۳۰ ثانیه ارتقا دهید.

خواب کافی و رشد قدی

خواب کافی، حداقل ۸ ساعت در شبانه روز تاثیر مهمی در افزایش قد دارد. تاثیرات خواب کافی از تاثیر آن بر هورمون های بدن ناشی می شود.

در واقع در هنگام خواب، هورمون رشد که مسئول اصلی افزایش قد است، بیشتر ترشح می شود و از این رو افزایش قد تسهیل می شود. از طرفی خوابیدن، وضعیت بدنی شما را اصلاح می کند. زمانی که شما به پشت می خوابید، فشار از روی ستون فقرات برداشته شده و استخوان ها در موقعیت صحیح قرار می گیرند و این منجر به رشد بهتر و بیشتر می گردد. تغییر عادات خوابیدن ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما فراموش نکنید که بعد از گذشت دو هفته، بدن به شرایط خواب جدید عادت می کند.

تاثیر کفش بر بلند قدی

برخی برای بلندقد شدن از کفش پاشنه بلند استفاده می کنند. بهتر است پاشنه کفش خانم ها ۲ تا ۳ سانتی متر باشد یعنی اختلاف ارتفاع بین جلو و عقب از پاشنه تا ابتدای انگشتان پا رعایت شود. کفش های لژدار که در قسمت جلویی نیز دارای ارتفاع هستند بهتر از کفش های پاشنه بلند معمولی هستند. پاشنه های بلند موجب دردناک شدن استخوان های کف پا، انگشتان و گاها التهاب کف پا می شوند. استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند گرفتگی و جمع شدن عضلات پشت ساق پا را به همراه خواهد داشت.

کفش پاشنه بلند

جراحی های خطرناک

به طور معمول عمل های جراحی برای افزایش قد توصیه نمی شود چون عملی بسیار سنگین و پرعارضه برای افراد است. در روش های جراحی یک شکستگی کنترل شده درناحیه ساق پا و ران ایجاد می کنند و بعد با وسایل خاصی که در پا تعبیه می کنند به تدریج فاصله استخوان ها را زیاد می کنند و بعد با روش های دیگر سعی می کنند تا در آن ناحیه استخوان سازی جدید انجام دهند. چنین روش هایی را برای افرادی که قد کوتاه ولی محدوده نرمال دارند پیشنهاد نمی شود.

اگر کودک تان کمبود دارد مکمل بدهید

فاکتورهای مختلف تا قبل از تکمیل شدن دوران رشد و بسته شدن صفحه های استخوان ها می توانند در افزایش رشد و قد موثر باشند. داروهای تقویتی نیز یکی از عواملی است که موجب تغییر و تحول رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان می شود. این داروها میکروالمان هایی دارند که کودک در دوران رشد به آن ها احتیاج دارد.

مواد مصرفی موثر در روند افزایش قد

۱- سبزیجات

۲-سیب

۳- ماهی های غیر پرورشی

۴- شیر

۵- سفیده تخم مرغ

۶- آب

۷- آمینو اسید ها

۸- ویتامینها و مواد معدنی

مصرف پروتئین و لبنیات

مصرف پروتئین و لبنیات نقش بسیار مهمی در میان موادمغذی برای رشد قد دارد، بنابراین باید از همه گروه های غذایی به اندازه کافی در رژیم غذایی خود داشته و از آن ها باتوجه به مراحل رشد استفاده کنید. فعالیت فیزیکی و ورزش نیز در افزایش قد تاثیر بسزایی می گذارد.

نبض ما– گردآوری

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر حسین منشادی

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید