فواید انجام حجامت برای پوست و موهای زائد

حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله  ومورد تایید و تاکید اسلام می باشد.

نبض ما– حجامت به عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده و جزء احکام امضائی اسلام است و درطب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید به زبان علمی ازحجامت به تعبیر می شود.

انواع حجامت

 در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • Dry cupping – حجامت خشک یا بادکشی
  • Wet cupping – حجامت تر

حجامت خشک: نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش یا Suction روی پوست انجام می شود. حجامت خشک خود بر دو قسم است:

الف: سرد و خشک،

 ب: گرم و خشک

حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد. اینگونه از انجام حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

انجام حجامت موضعی

بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله انجام حجامت روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. ولی  حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می‌گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده‌ای از پشت گوش آنها انجام می‌شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش می‌یابد.

حجامت‌های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می‌گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه‌ها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزکپا وغیره.

روش انجام حجامت

پس از معاینه و اخذ شرح حال از بیمار موضعی که برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس با لیوان حجامت که بصورت یکبار مصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شود بعد از ایجاد انبساط چندخراش سطحی ایجاد می گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی بالینی و عروقی بیمار در سه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود. این عملیات مجموعا در مدت حدود ۲۰ دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به  ۵۰ تا۷۰ سی سی بالغ می گردد. در انجام حجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.

حجامت

حجامت تاچه حد ارزش درمانی دارد؟

در منابع طب اسلام و طب سنتی انجام حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده است و بیماری های گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماریها شمرده شده است و در مورد بیماری های خاص درمان تمامی بیماری های ناشی از غلبه خون گفته شده است..بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز از طریق حجامت قابل دفع است.

درمورد چه افرادی نباید حجامت کرد؟

انجام حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و به منظورپیشگیری از بیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار، پنجاه ساله پنجاه روز یکبار و… ولی حجامت درمانی اگر توسط افراد غیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.

درمورد افراد زیر نباید حجامت کرد:

– افرادی که باتعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند

– کودکان از بدو تولد تا چهارماهگی

– زنان باردار تا ماه چهارم بارداری

– زنان در مدت ایام عادت ماهیانه

– افراد دارای کمبود پلاکت خون

– افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالا هستند

انجام حجامت دردرمان چه بیماریهای بکارمی رود؟

انجام حجامت درمورد بیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)؛ دیابت غیر وابسته به انسولین؛ دردهای عضلانی؛ سردردهای عصبی و میگرنی؛ بیماریهای پوستی شامل آکنه؛ پسوریازیس؛ آلرژی های دارویی؛ غذایی؛ فصلی؛ اعتیاد به مواد مخدر؛ بیماریهای انسدادی عروق کرونر؛ عوارض بعد از یائسگی (منوپوز) دردهای قاعدگی در زنان و دوشیزگان (دیسمونوره) و برخی بیماریهای عفونی؛ هورمونی و غددکاربرد دارد.

حجامت کردن

انجام حجامت برای پوست مفید است یا مضر؟

پزشکان متخصص پوست وقتی با تقاضای بیمار برای انجام حجامت روبرو می‌شوند، آن‌ها را به سمت انجام حجامت سوق می‌دهند. اگر بیماری از طریق طب مدرن درمان نشود، پزشکان از طب سنتی مانند حجامت استفاده می‌کنند.

انجام حجامت در درمان موهای زائد چانه موثر است؟

انجام حجامت زیر چانه برای درمان موهای زائد چندان تاثیری ندارد، اما چون بیماران از روند درمان طب مدرن جواب نمی‌گیرند به حجامت در این ناحیه تمایل نشان می‌دهند. این در حالی است که حجامت تنها تا حدودی موی زائد در این ناحیه را کم می‌کند.

بیمارانی بوده اند که حجامت به همراه درمان دارویی انجام می‌دهند که در این صورت بهتر نتیجه گرفته‌اند، اما به ‌صورت کلی قدم اول درمان موی زائد در ناحیه چانه حجامت نیست. حجامت درمان موقت بوده و اصلی نیست. حجامت به تمیزی پوست کمک می‌کند و در صورتی‌ که پزشک متخصص پوست نتواند با دارو بیماری را درمان کند، در کنار تجویز دارو به او حجامت را هم پیشنهاد می‌کند.

حجامت باید چندبار انجام شود؟

تنها یک‌بار انجام حجامت نتیجه نمی‌دهد و لازم است به ‌طور مداوم اجرایی شود. حجامت جزو  درمان‌های اصولی پوست محسوب نمی‌شود و به علت قدمت آن برخی از پزشکان تمایل به انجام چنین نوع درمان‌هایی دارند.

مقایسۀ اهدای خون و حجامت

در اهدای خون‌ حدود ۴۵۰ سی سی خون تازه با سوزن از ورید گرفته می‌شود ولی در حجامت با ایجاد مکش بین دو کتف و ایجاد خراش در آن حدود ۵۰ سی سی خون از مویرگ‌های پشت خارج می‌شود. آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد. در حجامت خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است.

برخی دیگر از فواید خاص حجامت که در اهدای خون دیده نمی‌شود به این ترتیب است:

  • حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود.
  • حجامت از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
  • حجامت درمان کنندۀ ۱۵۰ نوع بیماری بوده یا در بهبود و کاهش اثرات آنها مؤثر است.
  • انواع حجامت از بدو تولد تا آخر عمر برای بدن انسان مجاز و بلکه مفید و ضروری است.

نبض ما – گردآوری

عصر ایران،بیتوته،برترین ها

4/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. مریم می‌نویسد

    سلام آقای دکتر خداقوت.من امروز حجامت پشت گوش و زیر چانه رو جهت درمان جوش صورت انجام دادم .سوال بنده اینه که چند مدت دیگه بازم حجامت رو تکرار کنم یا زالو بندازم چطوره؟

  2. سحر می‌نویسد

    سلام دکتر من جوش پشت کمر و بازو ها دارم و همچنین پوست پشت کمرم تیره و کرد شده حجامت راهکار خوبیه؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید