عوامل موثر در سفید شدن مو افراد چیست ؟

سفید شدن مو با افزایش سن یا به صورت ارثی،طبیعی است اما گاهی عامل سفیدشدن موها مسایل غیرطبیعی است.

نبض ما – وقتی انسان پیر می شود موهایش سفید می شود و این یک روند طبیعی و غیر قابل انکار است. اما بسیاری از مردم در جوامع امروزی هستند که موهایشان زودتر از سن پیری سفید می شود و این کمی آزار دهنده است. اولین گام برای جلوگیری از سفیدی موها اجتناب از مواد شیمیایی و مراقبت کافی و روزانه از موهاست. پس اگر دوست ندارید موهایتان سفید شود مواد شیمیایی از جمله رنگ ها را کنار گذاشته و رو به مواد طبیعی بیاورید. رژیم غذایی روزانه مناسبی را در پیش گرفته و از کافئین و نوشابه های گاز دار دوری کرده و در عوض مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه ها را جایگزین کنید.

۴ عامل مهم در سفید شدن زودرس مو

  • وضعیت پزشکی

بیماری های خودایمنی به سلول های بدن حمله می کنند و این شرایط شامل فولیکول های مو نیز می شود و از این رو، ممکن است شاهد سفید شدن زودرس موها باشید.

کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده هیپوفیز یا غده تیروئید نیز می توانند موجب پیری زودرس شوند. خبر خوب این است که اگر بیماری درمان شود، آثار فیزیکی پیری زودرس از جمله سفید شدن مو ها می تواند معکوس شود. اگر سفید شدن زودرس موها در خانواده شما سابقه ندارد، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید تا سلامت تیروئید، سطوح ویتامین، و احتمال کم خونی نیز بررسی شود.

  • سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از بدترین چیزهایی است که می تواند روی پوست و مو تاثیرگذار باشد. ممکن است نتوانید شکل گیری چین و چروک ها را در پوست سر خود مشاهده کنید، اما این شرایط تمامی فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود آثار بالقوه سیگار کشیدن بر روند پیری، تاثیر آن همچنان به اندازه ژن سفیدی مو نیست.

داشتن استرس

  • استرس مزمن

اگرچه درباره این مورد بحث وجود دارد، برخی پژوهش ها ارتباط بین استرس و سفید شدن مو ها را نشان داده اند. طی مطالعه که در دانشگاه نیویورک انجام شد، پژوهشگران کاهش فولیکول های مو از طریق کاهش سلول های بنیادی در موش هایی که تحت شرایط استرس‌زا قرار گرفته بودند را مشاهده کردند. اگرچه پژوهش های فراوانی در زمینه آثار استرس بر سفید شدن زودرس موها صورت نگرفته است، اما شواهدی وجود دارند که از پیوند قوی بین آنها خبر می دهند.

  • کمبود ویتامین

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، کمبود ویتامین B12 می تواند سفید شدن مو ها را تسریع کند. گیاهخواران به واسطه محدودیت هایی که در رژیم غذایی خود اعمال می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری نسبت به سفید شدن زودرس موها قرار داشته باشند. افرادی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند و آنهایی که مشکلات گوارشی مربوط به معده و روده دارند نیز با این خطر مواجه هستند.

آیا سفید شدن مو ها با افزایش خطر بیماری قلبی همراهی دارد؟

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که موهای جوگندمی علاوه بر اینکه پیام‌آور گذر عمر هستند، ممکن است با خطر بیشتر بیماری قلبی در مردان همراهی داشته باشند. اما اگر موهای‌تان دارد سفید می‌شود، وحشت‌زده نشوید- این بررسی فقط یک همراهی و نه یک رابطه سببی، میان رنگ مو و خطر بیماری قلبی را نشان می‌دهد. به گزارش هلث‌دی این یافته از یک تجزیه‌وتحلیل به دست آمده است که ۵۴۵ مرد بزرگسال را از لحاظ نشانه‌های مشکلات قلبی بررسی کرده بود و بعد نتایج را با رنگ موی آنان تطبیق داده بود.

بیماری قلبی

ایرینی ساموئل، متخصص قلب در دانشگاه قاهره در مصر و سرپرست این بررسی گفت: در جمعیت مورد بررسی ما، نمره بالاتر از لحاظ میزان سفید شدن مو با افزایش خطر بیماری اتروسکلروز شریان‌های کورونری (شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب) همراهی داشت.

آتروسکلروز یا تصلب شرایین به معنای تجمع پلاک‌های حاوی چربی در دیواره شریان‌ها است که باعث انسداد مجرای درونی آنها می‌شود.

کدام میوه ها برای جلوگیری از سفید شدن مو ضروری هستند ؟

  • موز از سفید شدن مو جلوگیری می کند

موز شامل مقادیر زیادی از ید و آهن است. این میوه سرشار از آهن و ویتامین -B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) است که برای تقویت فولیکول های مو و رشد موها در پوست سر بسیار ضروری هستند. مخلوطی از موز و آبلیمو و عسل یک معجون عالی برای رشد و تغذیه موهاست. این مخلوط را ۲ الی ۳ بار درهفته مصرف کنید تا تفاوت را احساس کنید.

  • آبلیمو از سفید شدن مو جلوگیری می کند

آب لیمو برای انواع مشکلات مو راه حلی بسیار مناسب است. آب پیاز و لیمو می تواند در عرض یک ماه موهای جدید را جایگزین موهای سفید کند.

  • زغال اخته سفید شدن مو را به تاخیر می اندازد

زغال اخته سرشار از ویتامین C است که موجب افزایش جریان خون در کف سر می شود و همین امر موجب تغذیه فولیکول های مو می شود. مواد غذایی حاوی ویتامین C کمک زیادی به جلوگیری از آسیب به موها می شود.

  • آواکادو مانع سفید شدن مو می شود

آووکادو یک منبع غنی از ویتامین B است که قدرت فوق العاده ای به فولیکول های مو می دهد.

  • کیوی و توت فرنگی هم میوه های ضد سفید شدن مو هستند

این دو میوه منابع عالی از ویتامین C هستند. ویتامین C یک نوع آنتی اکسیدان است که روغن های اضافی را از روی پوست سر پاک کرده و پوست سر را تازه می سازد.

چند توصیه مهم برای به تاخیر انداختن سفید شدن مو

  • استرس را حذف کنید

مثل همیشه استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن مو ها هم نقش دارد.

  • تغذیه خوب داشته باشید

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و سرشار از ویتامین های گروه B  به خصوص B12 از سفید شدن مو ها جلوگیری می کند. همچنین مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ هم از سفید شدن مو ها جلوگیری می کند.

  • مخدر ها را کنار بگذارید

موی سفید در بعضی شرایط نتیجه مصرف سیگار و مواد مخدر دیگر است.

  • کافئین کم مصرف کنید

مصرف زیاد چای – قهوه – ادویه و غذاهای سرخ شده در سفید شدن زود هنگام موها موثر است.

تغذیه دانش آموزان

  • تا می توانید طبیعی زندگی کنید!

این در واقع مربوط به تغذیه شماست که هر چقدر از میوه و سبزیجات طبیعی بیشتر و از مواد غذایی فراوری شده کمتر استفاده کنید موهای سالم تری خواهید داشت.

  • سالمون بخورید

ماهی ها و در راس آنها سالمون در زیبایی و استحکام موها فوق العاده عمل می کنند و همینطور از سفید شدن مو جلوگیری می کنند.

  • موهایتان را با حنا آشنا کنید

جالب است که حتی در سایت های خارجی هم متخصصان سلامت و زیبایی مو تاکیید جدی در استفاده از حنا برای زیبایی و حتی جلوگیری از سفید شدن مو دارند.

  • روغن های گیاهی

موهایتان را هر چند وقت یکبار با روغن زیتون و بادام و.. ماساژ دهید تا روح جوانی و رنگ آنها حفظ شود.

نبض ما گردآوری

4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید