۸ مکمل برای افزایش سطح تستوسترون

هورمون تستوسترون یکی از مهم ترین هورمون های مردان به شمار می رود اما وجود آن در بدن زنان نیز از اهمیت برخوردار است. این هورمون نقش مهمی در رشد عضلانی،از دست دادن چربی و سلامت بدن دارد.

نبض ما– امروزه سطح هورمون تستوسترون در مردان به علت سبک زندگی ناسالم کاهش یافته است.

مکمل های ورزشی

مکمل هایی برای افزایش سطح تستوسترون

مکمل هایی وجود دارند که سطح تستوسترون را در بدن افزایش می دهند. برخی از این مکمل ها مستقیما به افزایش سطح تستوسترون در بدن کمک می کنند اما برخی دیگر از تبدیل هورمون تستوسترون به استروژن جلوگیری می کنند. در ادامه ۸ مکمل که به افزایش سطح تستوسترون کمک می کنند آمده است.

کمبود تستوسترون

مکمل دی اسپارتیک اسید

دی اسپارتیک اسید یک اسید آمینه طبیعی است که می تواند سطح هورمون تستوسترون را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است این مکمل باعث  افزایش هورمون محرک فولیکولی و هورمون لوتئینی کننده و در نتیجه افزایش سطح تستوسترون می شود. این فرآیند مهم است زیرا هورمون لوتئینی کننده، سلول های لیدیگ در بیضه را به تولید تستوسترون بیشتر وادار می کنند.

تحقیقات اولیه بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده است ۱۲ روز مصرف دی اسپارتیک اسید منجر به افزایش سطح تستوسترون می شود. این مکمل حتی بر روی کیفیت اسپرم نیز تاثیر می گذارد. یک مطالعه ۹۰ روزه بر روی مردان، با کیفیت و تعداد اسپرم پایین که از دی اسپارتیک اسید استفاده می کردند؛ انجام شد. تعداد اسپرم این مردان در این دوره دو برابر شد( از ۸٫۲ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر به ۱۶٫۵ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر افزایش یافت.

آزمایش اسپرم

تحقیقات دیگری بر روی مردان ورزشکار که تولید تستوسترون کافی داشتند صورت گرفت. نیمی از این مردان ۳ گرم دی اسپارتیک اسید در روز مصرف کردند. در هر دو گروه عضله سازی و حجم عضلات یکسان بود و افزایشی در سطح تستوسترون دیده نشد. پس نتیجه می گیریم نیازی به مصرف دی اسپارتیک اسید در افراد سالم نیست و مصرف این مکمل به افراد با سطح تستوتسرون کم و دچار اختلالات جنسی توصیه می شود.

مکمل ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که توسط نور خورشید تامین می شود. این ویتامین به عنوان فعال کننده هورمون استروئیدی در بدن عمل می کند. امروزه افراد معمولا با کمبود این ویتامین مواجه هستند زیرا به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار نمی گیرند. افزایش ذخیره ویتامین D در بدن می تواند به افزایش سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم کمک کند.

ویتامین D

زمانی که افراد، بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند سطح تستوسترون آن ها نیز افزایش می یابد. به گزارش نبض ما، تحقیقاتی بر روی ۶۵ مرد انجام شد و  این ۶۵ نفر به دو گروه تقسیم شدند. به نیمی از آن ها ۳۳۰۰ IU ویتامین دی در روز داده شد. بعد از مصرف سطح ویتامین D دو برابر شد و سطح تستوسترون نیز حدود ۲۰ درصد افزایش یافت. برای افزایش ویتامین D باید بیشتر در معرض آفتاب قرار گرفت و دریافت حدود ۳,۰۰۰ IU ویتامین D3 در روز و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D نیز توصیه می شود.

گیاه خارخاسک

خارخاسک گیاهی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است مصرف این گیاه باعث افزایش سطح تستوسترون  و میل جنسی می شود. در یک مطالعه در بازه ی زمانی ۹۰ روزه که بر روی مردان مبتلا به اختلال نعوظ انجام شده، نشان داده شده است مصرف گیاه خارخاسک منجر به افزایش سطح تستوسترون( تا ۱۶ درصد) و سلامت جنسی می شود.

خارخاسک

مانند ویتامین D این گیاه نیز برای افراد ورزشکار و افرادی با سطح تستوسترون متعادل مناسب نیست و تاثیری بر عملکرد جنسی آن ها ندارد، اما بر روی افراد مبتلا به اختلالات جنسی تاثیر مثبتی در افزایش سطح تستوسترون دارد.

شنبلیله

یکی دیگر از گیاهانی که برای افزایش سطح تستوسترون استفاده می شود، شنبلیله است. در تحقیقات نشان داده شده است این گیاه باعث کاهش آنزیم تبدیل کننده تستوسترون به استروژن می شود. به گزارش نبض ما، این تحقیقات در طول دوره ۸ هفته ای بر روی مردان یک دانشگاه انجام شده است. پس از مصرف شنبلیله در این افراد نتایج زیر حاصل شده است:

  • افزایش میل جنسی در ۸۱ درصد مردان
  • بهبود عملکرد جنسی در ۶۶ درصد مردان
  • سطح انرژی بیشتر در ۸۱ درصد از مردان
  • بهبود حال عمومی در ۵۵ درصد از مردان

زنجبیل

زنجبیل یک ادویه خانگی است که در میان ایرانیان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده بر روی زنجبیل ، این ادویه به کاهش التهاب و همچنین افزایش سطح تستوسترون و بهبود عملکرد جنسی در بدن کمک می کند.

زنجبیل

در برخی تحقیقات که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است، حتی سطح تستوسترون با مصرف زنجبیل به دو برابر نیز رسیده است. در مطالعه انسانی که بر روی ۷۵ مرد نابارور انجام شده است، بعد از سه ماه ۱۷ درصد افزایش سطح تستوسترون، دو برابر شدن هورمون لوتئینی کننده و نیز  ۱۶ درصد افزایش در تعداد اسپرم دیده شده است. علاوه بر این خوردن زنجبیل فواید فراوان دیگری نیز برای بدن دارد.

مکمل DHEA

دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) یک هورمون طبیعی در بدن است. این هورمون نقش اساسی در افزایش تستوسترون و کنترل سطح استروژن دارد. با توجه به اثرات بیولوژیکی این مکمل یک راهکار بسیار محبوب برای افزایش تستوسترون است.

از میان تمام مکمل های افزایش دهنده تستوسترون تحقیقات گسترده ای بر روی مکمل DHEA انجام شده است. مطالعات متعدد نشان داده اند که ۵۰-۱۰۰ میلی گرم DHEA در روز می تواند سطوح تستوسترون را تا ۲۰٪ افزایش دهد. البته در برخی از تحقیقات نیز مصرف این مکمل اثربخشی کافی نداشته است و نتایج متفاوت است. مصرف این مکمل برای ورزشکاران حرفه ای در زمان مسابقات ممنوع است.

مکمل زینک(روی)

زینک یا روی یک ماده معدنی در بدن است که در بیش از ۱۰۰ فرآیند شیمیایی در بدن دخالت دارد. همانند ویتامین D، مقدار  زینک نیز رابطه مستقیمی با سطح تستوسترون بدن دارد. مطالعه ای بر روی مردان نابارور با سطح تستوسترون پایین و یا نرمال انجام گرفت. در این تحقیقات مردان با تستوسترون پایین، افزایش تستوسترون و تعداد اسپرم  پس از مصرف زینک را تجربه کردند. اما تفاوتی در مردان با تستوسترون نرمال دیده نشد.

داروی آکنه

به کشتی گیرها در یک دوره ورزش سنگین همراه با رژیم ۴ هفته ای مکمل زینک داده شد. این مکمل از کاهش سطح تستوسترون در بدن آن ها جلوگیری کرد. پس این مکمل برای کسانی که در دوره تمرین های ورزشی سخت قرار دارند مناسب است.

آشواگاندا یا جین سینگ هندی

یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در پزشکی هند باستان مورد استفاده قرار می گرفته است. در یک مطالعه فواید این گیاه بر کیفیت اسپرم در مردان نابارور بررسی شد. این گیاه به میزان ۵ گرم در روز در طی یک دوره سه ماهه به مردان داده شد.  ۱۰ تا ۲۲ درصد افزایش در سطح تستوسترون این افراد دیده شد و علاوه بر این میزان بارداری همسران این افراد ۱۴ درصد افزایش یافت.

در افراد پر استرس این گیاه با کنترل هورمون استرس سطح تستوسترون را بالا می برد. آشواگاندا علاوه بر افزایش سطح تستوسترون به بهبود عملکرد جنسی نیز کمک می کند.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
4.1/5 - (42 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. اکبر می‌نویسد

    سلام ،بنده ۱۶ ساله هستم ،برخی از دوستانم که در مدرسه می بینمشان کاملا ریش و سبیل در آورده و به حدی رسیده است که مجبورند آنها را اصلاح نیز کنند ولی تعداد این افراد در مدرسه ما بسیار کم است در بین ۶۰ نفر شاید ۵ الی ۷ نفر باشند و ۵۳ الی۵۵ نفر دیگر که من هم یکی از آنها هستم مثل من هستند و حالت کرکی و نازک دارد و فقط در امتداد مو های کنار گوشمان مقداری ریش کلفت در آمده ،آیا ایرادی دارد از حالا برای در آمدن ریش هایم اقدام کنم ومصرف غذایی ام رو طوری تنطیم کنم که سطح تستسترون بدنم بالا برود وریش هایم سریع تر در بیاید ،و اینکه چقدر طول میکشد تا با به صورت طبیعی بخواهم با مصرف غذایی این کار را بکنم نه با دارو،مثل متیل تستسترون،ممنون

    1. علی می‌نویسد

      بزرگ بشی ریش هم در میاری بغیر از دردسر چیزی نداره

    2. محمدرضا می‌نویسد

      بعضی بچه ها در دبیرستان رفتار های غلطی دارند که باعث میشه سریع تر به بلوغ برسن
      شما غصه نخور یه مقدار دیر تر به بلوغ میرسی فقط همین احتمالا یه مقدار دیر تر هم قد بکشی
      اگه بیشتر تلاش کنی نتیجه ای نداره

    3. حسین می‌نویسد

      ببین حتمن برو دکتر چون اگه الان درست نکنی بعد از بلوغ فایده نداره من خودم قربانی این ماجرام متاسفانه تو نسل جدید بسیار زیاد شده به دوستات هم بگو دکتر برن دکتر غدد برو

  2. قاسم می‌نویسد

    سلامت . ایا اینهایی ک گفتید در بهبود روابط جنسی موثرند در بحث ضخامت و طول قسمت تناسلی مردان هم تاثیر میگذارند ؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید