نقد و بررسی انواع کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یکی از مهمترین و ضروری ترین کرم های آرایشی است. مهمترین علت استفاده از کرم ضد آفتاب علاوه بر جنبه آرایشی به دلیل محافظت از پوست و جنبه دارویی آن است.

نبض ما- یک کرم ضد آفتاب خوب می تواند پوست شما را ساعت ها از خطر پرتوهای مضر خورشید مانند اشعه فرابنفش (UV) حفظ کند و شما را از ابتلا به چروک پوست، خشکی و آفتاب سوختگی، التهاب صورت، بروز لک های ناشی از آفتاب و مهم تر از همه ابتلا به بیماری های پوست در امان نگه دارد.

کرم ضدآفتاب‌ های حاوی کرم پودر دارای همان خاصیت ضدآفتاب هستند ولی نوع آن و همچنین SPF آن را باید پزشک متخصص پوست تعیین کند. اشعه خورشید همراه با نوع خاصی از اشعه بنام ماوراء بنفش طیف‌های A، B و C دارد که برای پوست خیلی مضر است این در حالی است که ماوراء بنفش C از اتمسفر رد نمی شود و وارد زمین نمی شود زیرا نوع C بسیار سوزاننده و خطرناک است.

در این مقاله به معرفی و بررسی چند نوع کرم ضد آفتاب پراستفاده در بازار ایران می پردازیم:

نقد و بررسی کرم ضد آفتاب +SPF 50 رنگی سینره

شرکت طبیعت زنده در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و محصولات آرایشی و بهداشتی با برند های سینره، ساپلاس مدز، زردبند و این لی تولید می نماید. یکی از محصولات مرااقبت از پوست برند سینره کرم ضد آفتاب رنگی سینره است که بنابر بر ادعای سازنده در آن بیشتر از فیلتر های فیزیکی استفاده شده است. در ادامه به بررسی این ضد آفتاب می پردازیم.

در ترکیبات کرم ضد آفتاب رنگی سینره تنها از فیلتر های شیمیایی مانند اکتوکریلن، آووبنزون و تینوسرب استفاده شده است و ادعای سازنده مبنی بر وجود فیلتر فیزیکی نادرست است. در مقاله هر آنچه باید درباره ضد آفتاب بدانید توضیحات کامل در مورد اجزای ضد افتاب ها داده شده است.

اکتوکریلن فیلتر بسیار خوبی است که در دنیا پذیرفته شده است و نقش محافظت از پوست در برابر اشعه های UVB را بر عهده دارد؛ این فیلتر هم چنین به پایداری فیلتر های ضد UVA مانند آووبنزون کمک می نماید.آووبنزون نیز فیلتر درجه یک است که در استرالیا، اروپا و کانادا بسیار کاربرد دارد.

در محتویات کرم ضد آفتاب رنگی سینره کلمات امولسیفایر، آنتی اکسیدان، رنگ های مجاز، مواد نگهدارنه و عطر دیده می شود. از شرکت بزرگی مانند طبیعت زنده بعید است که این گونه حق مصرف کننده را ضایع کند و تنها کاربرد ترکیبات به کار رفته را ذکر کند و از بیان نام دقیق ترکیبات خودداری نماید. متأسفانه این مشکل در بسیاری محصولات سینره دیده می شود و دست ما را برای بررسی آن می بندد.

در مورد کرم ضد آفتاب رنگی تنها می توان گفت از فیلتر های شیمیایی خوبی استفاده شده است و محافظت کاملی در برابر اشعه های مضر نور خورشید ایجاد می کند. ولی در مورد سایر ترکیبات به کار رفته در آن و عوارض محتمل نظیرواکنش های حساسیتی پوستی نمی توانیم اظهار نظر کنیم. متأسفانه در نگارش محتویات این ضد آفتاب اصول حرفه ای رعایت نشده است.

ضد آفتاب سینره

نقد و بررسی کرم ضد آفتاب SPF 30 رنگی دکتر ژیلا

در بازار کرم ضد آفتاب های ایرانی، شرکت ایران آوندفر سهم بسیار بالایی دارد. برندهای دکتر ژیلا و ایروکس دو برند معروف این شرکت هستند. برند ایروکس تنها دو ضد آفتاب مخصوص اطفال دارد ولی برند دکتر ژیلا از تنوع بیشتری از ضد آفتاب‌ها برخوردار می‌باشد. یکی از پر مصرف‌ترین ضد آفتاب‌ها در ایران ضد آفتاب SPF 30 رنگی دکتر ژیلا می‌باشد. در ادامه به بررسی این محصول می پردازیم.

فیلترهای مورد استفاده در کرم ضد آفتاب SPF 30 رنگی دکتر ژیلا  اکتیل متوکسی سینامات، آووبنزون (پارسول ۱۷۸۹) و  هگزیل  متوکسی سینامات هستند که در کنار تیتانیوم دی اکساید طیف اثر گسترده ای را ایجاد کرده اند و به خوبی هر دو اشعه UVB و UVA را مهار می کنند. فیلتر دیگری به نام متیل بنزیلیدن کامفور در این ضد آفتاب به کار رفت است که بسیاری این ماده را به داشتن خصوصیات هورمونی متهم کرده اند. ولی هنوز مطالعات کافی در خصوص این ماده منتشر نشده است. اگر چه آمریکا و ژاپن اجازه استفاده از این ماده را در محصولات خود نداده‌اند ولی در اروپا و خاورمیانه این ماده استفاده می‌شود. در یک مطالعه در سوئیس ارتباط این ماده با رشد رحم جوندگان را اعلام کردند. در یک مطالعه دیگر ارتباط خیلی کمی بین این ماده و گیرنده‌های استروژن بدن به دست آوردند. در هر صورت برای اثبات اثرات زیان بار این ماده زمان بیشتری مورد نیاز می‌باشد.

دیگر مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب SPF 30 رنگی دکتر ژیلا عصاره برگ زیتون و عصاره برگ چای است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. عصاره چای سبز همچنین برای پیشگیری از آکنه بسیار مفید است. روغن جوانه گندم و روغن آووکادو دیگر ترکیبات این ضد آفتاب هستند که خاصیت مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی دارند. ضد آفتاب SPF 30 رنگی دکتر ژیلا شامل چندین ماده دیگر با خواص ضد التهابی و نرم کنندگی است مثل عصاره بابونه و دی پانتنول استفاده شده است. این ضد آفتاب برای پوست های معمولی تا خشک در سه نوع بیرنگ (invisible) رنگی (tinted)و بژ (ultra tinted) تولید می شود. به دلیل SPF پایین این ضد آفتاب اگر به درستی مصرف نشود، در فصل تابستان ممکن است به خوبی نتواند از پوست محافظت کند

ضد آفتاب دکتر ژیلا

نقد و بررسی کرم ضد آفتاب SPF 30 فاقد چربی الارو

محصولات آرایشی و بهداشتی الارو از سال ۱۳۸۹ در ایران ارائه می شود که در لابراتوار وناژ فرانسه تولید می شود. از محصولات مراقبت از پوست این برند کرم ضد آفتاب SPF 30 الارو است که با نام ضد آفتاب کرم پودری فاقد چربی الارو نیز شناخته می شود. ضد آفتاب SPF 30 الارو فاقد چربی است و علاوه بر محافظت در برابر اشعه های فرابنفش خورشید، اثر فاندیشن و مات کنندگی نیز دارد و در سه رنگ بژ روشن، بژ طبیعی و کاراملی تولید می شود. در ادامه به بررسی این ضد آفتاب می پردازیم.

فیلتر های به کار رفته در ضد آفتاب SPF 30 الارو، تیتانیوم دی اکساید ( فیلتر فیزیکی ) و اکتیل متوکسی سینامات ( فیلتر شیمیایی ) است. تیتانیوم دی اکساید در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت خوبی ایجاد می کند و در غلظت بالا به تنهایی هم برای یک ضد آفتاب کافی است؛ مشکل اینجاست که اگر به تنهایی استفاده شود (مانند ضد آفتاب های مینرال ) ماسیدگی زیادی روی پوست ایجاد می شود.   اکتیل متوکسی سینامات نیز یکی از اولین فیلتر های شیمیایی است که در ضد آفتاب ها به کار می رود و بیشتر محافظت در برابر اشعه های UVB فراهم می نماید و مورد تأیید FDA و اتحادیه اروپا است.  این فیلتر باعث مقاومت ضد آفتاب در برابر آب و تعریق می شود.

ماده NYLON-12 در ترکیبات ضد آفتاب SPF 30 الارو وجود دارد؛ نایلون-۱۲ به عنوان جاذب و تغلیظ کننده به کار می‌رود که اگر در غلظت بالا به کار رود خاصیت مات کنندگی به محصول می‌دهد. آلومینیوم هیدروکساید به کار رفته در آن نیز جاذب است و خاصیت مات کنندگی دارد. در این ضد آفتاب از ترکیبات میکا، تیتانیوم اکساید و اکسید های آهن برای رنگی کردن استفاده شده است که رنگ مناسبی به محصول می دهد.

ضد آفتاب الارو

وجود سالیسیلیک اسید یا BHA مزیت بزرگی برای ضد آفتاب SPF 30 الارو به حساب می آبد. BHA خاصیت های ضد میکروبی، ضد التهاب و اکسفولیانت دارد. منابع معتبری وجود دارد که خاصیت سفت کنندگی پوست و افزایش تولید کلاژن را به ثبت رسانده اند. وجود مواد نرم کننده و هم چنین سدیم هیالورونات نیز باعث لطافت پوست و یکدست شدن آن می شود. سدیم هیالورونات نمک هیالورونیک اسید است که جذب بهتری نسبت به آن دارد و باعث افزایش رطوبت پوست و کاهش التهاب می شود.

به طور کلی ضد آفتاب SPF 30 الارو برای پوست های خشک و نرمال در فصل های پاییز و زمستان است. یکی از مشکلات عمده که در این ضد آفتاب مثل همه ضد آفتاب‌های SPF 30 وجود دارد این است که این ضد آفتاب‌ها ممکن است محافظت کاملی از پوست شما و مخصوصاً در فصل تابستان ارائه ندهند. در فصل تابستان شاخص UV در تهران به بالای۱۰ نیز می رسد؛ بنابراین ضد آفتاب مورد نیاز برای مردم شهر تهران با هر رنگ پوستی (بجز سیاه پوستان) +SPF 50 می‌باشد. هم چنین فرم کرمی و سنگین آن برای پوست های چرب مناسب نیست. این ضد آفتاب تنوع رنگی نسبتاً خوبی دارد و پوست فرد را براق نمی کند. هم چنین به دلیل وجود سالیسیلیک اسید، آنتی اکسیدان های ویتامین E و C و سدیم هیالورونات از ایجاد چین و چروک های پوستی پیشگیری می نماید.

کرم ضد آفتاب بایودرما Bioderma

ضد آفتاب بایودرما شامل انواع فتودرم های (مکس – مکس اولترا – مکس فلوئید – آکنه مت – آنتی ایج – اسپات – AR ) است  که شامل انواع رنگ ها مانند بژ روشن و بژ برنزه و بی رنگ می باشد و رنج spf 30 -50-100 را شامل میشود.ضد آفتاب های بیودرما برای هر نوع پوست مناسب بوده و سبک و ملایم است.عوامل ضد چروک و ضد افتادگی و ضد لک در این نوع ضد آفتاب وجود دارد و یکی از برترین انواع ضد آفتاب های موجود میباشد.این شرکت با تولید انواع ضد آفتاب ها نیاز هرنوع پوست را پاسخ می دهد,در نوع آکنه مت آن از عوامل ضد جوش استفاده شده که برای پوست های چرب و جوش دار بسیار مناسب است.نوع مکس آن برای پوست های نرمال تا خشک مناسب بوده و دارای کمپلکس انحصاری Cellular Bioprotection می باشد.

ضد آفتاب بایودرما

کرم ضد آفتاب پیز بویین Piz Buin

شرکت پیز بویین یکی از معدود شرکت های معتبری است که بطور اختصاصی به تهیه محصولات ضد آفتاب میپردازد. از این برند انواع ضد آفتاب ها مانند کرم ضد آفتاب و ضد چروک رادیانت پیزبوئین و کرم ضد آفتاب آلرژی پیزبوئین و ضد آفتاب کوهستان پیزبوئین تولید شده است که هرکدام بسته به نوع نیاز شما دارای فاکتور های محافظتی ویژه ای می باشند.این ضد آفتاب ها نیاز به تکرار پس از ۵ ساعت دارند و از سایر ضد آفتاب ها مقاوم ترند.

۱) کرم ضد چروک رادیانت کرم بی رنگی است که دارای ویتامین C و E بوده و شفاف کننده پوست است همچنین از بروز لک های پوستی جلوگیری کرده و خاصیت ضد چروک نیز دارد,این کرم با spf 50 ارائه شده و در برابر آب و تعریق مقاوم است.

۲) کرم آلرژی نیز حاوی ویتامین E است که از پیری زودرس پوست جلوگیری خواهد کرد همچنین این کرم برای افرادی که به تازگی پیلینگ و لیزر تراپی و الکترولیز انجام داده اند مناسب است.این کرم با spf 50 ارائه شده و بهترین گزینه برای پوست های حساس می باشد.

۳) کرم کوهستان در برابر آفتاب مقاوم بوده و از ترک خوردن و خشک شدن پوست شما در زمستان جلوگیری خواهد کرد همچنین دارای مرطوب کننده قوی و ویتامین E می باشد.

ضد آفتاب پیز بویین

کرم ضد آفتاب بایو تاچ سینکلر Sinclair Bio Taches

این ضد آفتاب برای انواع پوست ها مناسب بوده و به توصیه زیبازن دات کام میتواند یکی از بهترین گزینه ها برای خرید ضد آفتاب باشد.بایو تاچ سینکلر ضد لک بوده و پوشش دهی مناسبی دارد همچنین برای استفاده بعد از میکرودرم و لیزر مناسب می باشد.این ضد آفتاب با spf 40 ارائه شده است.

ضد آفتاب بایو تاچ سینکلر

نبض ما- گردآوری

منابع:

مجله علمی، تاریخی، هنری و سرگرم کننده،سایت بهرو

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. فاطمه می‌نویسد

    مفید بود ممنونم
    دنبال ترکیبات ضدآفتاب سینره میگشتم. پوست صورتم به این کرم حساسیت شدیدی نشون داد، باورم نمیشد از کرم باشه میخواستم دقیق بدونم از چی ساختن تا مطمئن شم و الان تقریبا مطمئنم.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید