کاربردهای رایج و فواید گلابی خاردار+ عکس

گلابی خاردار یا انجیر بربری یک کاکتوسی با میوه های شیرین گلابی شکل آبدار است.

نبض ما- کاکتوس سرده‌ای از کاکتوسیان با ساقه خزنده و بندبند و گوشتی و مسطح با ساقه‌های کوتاه سیخک‌دار و به‌ندرت با تیغهای دراز حدود سه سانتی‌متر است؛ گلهای گیاهان این سرده دوجنسی و منظم و منفرد زردرنگ است و میوه آنها به شکل سته قرمزـ بنفش به عرض پنج تا هشت سانتی‌متر است که پستانداران کوچک آن را می‌خورند.

میوه ی کاکتوس یا گلابی خاردار کاکتوس یا انجیر کاکتوس، میوه بیضی‌گون گیاه کاکتوس است. این گیاه خوردنی می‌باشد ولی به علت سطح خاردار آن باید با دقت پوست آن را جدا کرد. اگر خارهای آن و پوست آن جدا نشود می توانند ناراحتی هایی را در ناحیه گلو، مری و معده سبب شود.

این میوه یک محصول طبیعی و ارگانیک است و به علت اینکه این درخچه های وحشی به صورت خود به خود رشد می کنند نیاز به هیچ درمان شیمیایی ندارند. گلابی خاردار یا میوه های انجیر بربری با موهای قابل توجه شاخی شده ریزی پوشیده شده است و خیلی سخت و ناخوشایند خواهند بود زمانی که با دست گرفته شوند.

به علت تطبیق پذیری این گیاه، رویش آن در مناطق مختلف جغرافیایی ممکن می‌باشد ولی خانه اصلی آن کویرها و صحراها است.

گلابی خار دار

طریقه تمیز کردن و میل کردن گلابی خاردار

شما نیاز به یک دستکش تنگ دارید تا بتوانید یک گلابی خاردار را تمیز کنید. سپس میوه را به طور کامل زیر آب روان بشویید. قسمت بالای میوه را برش داده و شروع به پوست کندن میوه کرده و کاملا پوست را از گوشت آن جدا کنید. این کار باید با یک چنگال انجام شود و مطمئن شوید که کاملا میوه با چنگال گرفته شده است.

گلابی های خاردار

طرز مصرف گلابی خاردار

گوشت آبدار، پوشیده شده است از دانه های سخت با اندازه های معمولی که هم میتواند خورده شود و هم جدا شود، در واقع آنها بدون هیچ مشکلی بلعیده می شوند. اما معمولا به افراد مبتلا به بیماری diverticulitis توصیه نمی شود.

می توان از این میوه آبدار، آبمیوه، مارمالاد، مربا , بستنی های خوشمزه تهیه کرد. همچنین برگ های این کاکتوس هم خوردنی هست و آنها به عنوان سبزی های تازه یا شور و یا ترشی مورد استفاده قرار میگیرد.

طرز مصرف گلابی خاردار

فواید گلابی خاردار

میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقه ای بیابانی و خشک پرورش می یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی اکسیدان ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت فرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت ها مقاوم تر می کند.

کاکتوس گلابی خاردار یک گیاهی است که ۲۴ نوع رنگدانه از آن شناسایی شده که به آنها betalains گفته می شود. این رنگدانه ها، عوامل ضد التهابی قدرتمندی هستند. همچنین آبمیوه گلابی خاردار ، یک ضد التهابی بسیار مفید می باشد.

یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می شود. این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می شود. مهم ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

بخاطر کاهش دادن فعالیت پلاکتی اثر بسیار مفیدی بر روی سیستم قلبی – عروقی می گذارد، به عبارت دیگر برای عروق خون و قلب بسیار مفید می باشد.

همچنین:

  • دارای ۸ آمینو اسید ضروریی  هست که بدن آنها را تولید نمی کند.
  • یک ملین بسیار عالی است.
  • قند خون را کاهش داده و برای افرادی که دیابت تیپ ۲ هستند بسیار مفید است.
  • کمک بسیار شایانی به کاهش وزن می کند.
  • مصرف منظم گلابی خاردار باعث کاهش کلسترول خون می شود.
  • از عفونت های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می کند.

 این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی اکسیدان آن سه برابر سایر روغن ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

کشف تأثیر گلابی خاردار در تنظیم قند خون دیابتی ها

میوه کاکتوس در تنظیم قند خون بیماران دیابتی نوع دوم موثر است. دکتر سید محمود فرش پور رضایی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، با اعلام این خبر اظهار داشت: کاکتوس خوراکی، گیاهی پر طرفدار در کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا، خاورمیانه، هند، آفریقای شمالی و استرالیاست.

وی اضافه کرد: برگ های این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین های گروه B، ویتامین C و کلسیم است. میوه گیاه کاکتوس به دفعات مختلف به طور روزانه تا مدت ۲ ماه به موش خورانده شد، البته پیش از شروع مصرف میوه کاکتوس، این موش ها به دیابت مبتلا شده و قند خون آن ها اندازه گیری شده بود. پس از ۲ ماه مصرف میوه گیاه کاکتوس، دوباره قند خون این موش ها اندازه گیری شد که نتایج نشان داد میوه گیاه کاکتوس اثر ضددیابتی دارد و در تنظیم قند خون موثر است. خلاصه این پژوهش در کنگره بین المللی داروسازی و بیوتکنولوژی خاورمیانه سال ۲۰۱۰ در دبی ارائه شده است.

توجه

بعد از خوردن گلابی خاردار ، به مدت نیم ساعت مسواک بزنید تا با طعم لذیذ این میوه دندان هایتان را از دست ندهید.

نبض ما – گردآوری

3/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. جواد سلیمی می‌نویسد

    سلام ببخشید گلابی مالتا طبع سرد داره یا گرم؟من برای پدرم که بیماره میخوام تهیه کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

از پزشکان نبض‌ما بپرسید