رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به آرتروز چیست ؟

امروزه افراد زیادی از بیماری درد مفاصل و غضروف‌ها شکایت می‌کنند و بسیاری هم بر این تصورند که آرتروز درمان ندارد. اما می توان با درپیش گرفتن تغذیه مناسب به پیشگیری از آرتروز کمک نمود.

نبض ما – آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون‌مهره‌ها بیشتر است. ٣ عامل اضافه‌وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز هستند.

کسانی که شبکه خون‌رسانی مفاصل آنها بد کار می‌کند در معرض ابتلا به آرتروز هستند، مثلا خانم‌هایی که مبتلا به واریس ساق پا هستند در معرض ابتلا به آرتروز زانوها قرار دارند، به این جهت است که آرتروز زانو در خانم‌ها بیشتر از مردها دیده می‌شود.

آفتاب اثر مهمی در کاهش آرتروز دارد زیرا منبع اصلی ویتامین D با تابش آفتاب تغییر شکل یافته و موجب تثبیت ویتامین د می‌شود و همین ویتامین است که موجب جذب کلسیم و تثبیت استخوان‌ها می‌شود.

از ۴۰ تا ۵۰ سالگی سرعت ترمیم مفاصل شروع به کم شدن می‌کند و اگر این آهستگی زیادتر شده و روزبه روز سلول‌های مفاصل با تحمل کار زیاد ناتوان‌تر می‌شوند، این آغاز بیماری آرتروز است. پس ما باید با انجام حرکت درمانی، ماساژ آب‌درمانی، حمام با آب دریا، درمان با آفتاب و مصرف نمک‌های معدنی سرعت ابتلا به این بیماری را کند کنیم.

در این بین می توان با استفاده از رژیم غذایی مناسب سرعت پیشرفت آرتروز را کم کرد.

با این غذاها سرعت پیشرفت آرتروز را کم کنید

شیرکم چرب

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مواد غذایی کاهش‌دهنده التهاب مفاصل، شیر کم‌چرب یا فاقد چربی است که پیشرفت آرتروز در زانوی زنان را کاهش می‌دهد.  در این بررسی ١٢۶٠ زن و ٩٠٠ مردی که از آرتروز مفصل رنج می‌بردند در طول ۴ ‌سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان می‌دهد که پیشرفت بیماری در زنانی که به‌طور مرتب شیر کم‌چرب یا بدون چربی مصرف می‌کردند، بسیار آهسته بود.

لبنیات

کلم بروکلی

مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که کلم بروکلی از بروز آرتروز و تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند و رژیم ٢ هفته‌ای آن در درمان این عارضه‌ها موثر است. یک آنزیم در بدن وجود دارد که باعث تخریب غضروف‌ها می‌شود؛ کلم بروکلی مانع تأثیر مخرب این آنزیم می‌شود.  مدیر این پروژه تحقیقاتی به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه کرد از رژیمی استفاده کنند که در آن مقدار بالایی از کلم بروکلی گنجانده شده باشد و درصورتی که با طعم آن مشکل دارند، مصرف روزی ١٠٠ گرم نیز کفایت می‌کند.

کلم بروکلی

موادغذایی که در درمان آرتروز مفید هستند

مواد زیر برای درمان آرتروز مفید می باشند:

مواد حاوی امگا۳

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی ساردین و یا هر نوع ماده غذایی حاوی اسید های چرب امگا ۳، مانند گردو، لوبیا سویا، تخم بزرک و تخم کدو حلوایی.

اسید های چرب امگا ۳، موجب کاهش التهاب گشته و از تولید آنزیم هایی که موجب ایجاد آرتروز می شوند جلوگیری می کنند. ماهی های چرب نیز دارای ویتامین D هستند که از تورم و درد جلوگیری می نمایند. سعی کنید روزانه ۱ گرم امگا ۳ در رژیم غذایی خود داشته باشید. همچنین می توانید با اضافه کردن مقداری گردو به سالاد و یا مقداری تخم بزرک به ماست، سالاد یا سوپ، امگا ۳ را وارد رژیم غذایی خود کنید. در روزهایی که امگا ۳ مصرف نمی کنید، ۲ لیوان شیر کم چرب میل کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را زیر آفتاب سپری کنید تا بدن شما ویتامین D مورد نیاز را کسب کند.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اولئوکانتال (نوعی ترکیب فنول طبیعی ) است که آنزیم هایی را که منجر به التهاب می شوند را مسدود می کند. تاثیر ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در کاهش درد ناشی از آرتروز، برابر با یک دهم تاثیر ایبوپروفن است. البته ممکن است این میزان زیاد به نظر نرسد اما اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی و مصرف روزانه آن موجب کاهش چشمگیر درد می گردد.

کلم بروکلی

فلفل شیرین، مرکبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند بروکلی

ویتامین C از کلاژن که جزء اصلی غضروف است محافظت می کند، بنابراین مصرف مداوم آن خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم ویتامین C موجب کاهش خطر ابتلا به نقرس می شود. اما در مصرف ویتامین C، زیاده روی نکنید زیرا ممکن است موجب افزایش درد در افراد مبتلا به استئوآرتروز (آرتروز استخوانی) شود.

پیاز و تره فرنگی

پیاز و تره فرنگی دارای کوئرستین (نوعی آنتی اکسیدان) هستند که مانند آسپرین و ایبوپروفن با مواد شیمیایی ملتهب کننده مبارزه می کنند. اگر بوی پیاز را دوست ندارید، از کلم پیچ، گوجه فرنگی ریز گیلاسی (cherry tomato) و یا سیب که همگی حاوی کوئرستین زیاد هستند، استفاده کنید.

آلبالو

تحقیقات نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی غنی از آلبالو، موجب کاهش التهاب می گردد. مادﮤ موثره موجود در آلبالو آنتوسیانین است. آنتوسیانین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از التهاب جلوگیری می کند. مصرف روزانه نصف فنجان آلبالو تازه یا خشک و یا ۲۵۰ میلی لیتر آب آلبالو برای تامین آنتوسیانین مورد نیار بدن کافی است.

آلبالو

چای سبز

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز احتمال بروز آرتروز و شدت آن را کاهش می دهند.

مواد غذایی مضر برای آرتروز

این مواد عبارتند از:

روغن های آفتابگردان، گلرنگ، ذرت و سویا

این نوع روغن ها دارای اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که موجب افزایش التهاب می گردند. از این نوع روغن ها در تهیه تنقلات استفاده می شود، بنابراین در مصرف این نوع مواد غذایی دقت داشته باشید. توصیه می کنیم روغن زیتون را جایگزین این نوع روغن ها کنید.

شکر

تحقیقات متعددی نشان داده است که شکر می تواند موجب افزایش التهاب گردد. گرچه شکر سطح انرژی بدن را خیلی سریع بالا می برد اما این انرژی بالا، زیاد دوام نمی آورد و در نتیجه افراد مبتلا به آرتروز دوباره احساس خستگی و سنگینی می کنند. شکر دارای کالری زیاد است که در نتیجه مصرف آن موجب افزایش وزن شده و فشار بیشتری به مفاصل وارد می گردد. می توانید به جای شکر، روزانه، ۲ تا ۴ وعده، از نصف فنجان میوه های شیرین مجاز با گروه خونتان مصرف کنید.

نبض ما – گردآوری

4.3/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید