بیماری واژینوز باکتریال چیست؟

ترشحات واژینال به هر مایعی که از واژن خارج می شود گفته می شود. به طور معمول، زنان هر روز مقدار کمی ترشحات واژینال دارند ولی در زنان مبتلا به واژینوز باکتریال ترشحات واژن به میزان زیاد و یا با بوی بد وجود دارد.

نبض ما – واژینوز باکتریال، عفونت واژن است که می تواند باعث ترشح بد بو از ناحیه واژن شود.

واژینوز باکتریایی در اثر رشد بیش از حد باکتری‌های بی‌هوازی، گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. هم باکتری‌های بی‌هوازی وهم گاردنلا واژینالیس در حالت طبیعی در واژن یافت می‌شود. مهبل به طور طبیعی حاوی انواع مختلف باکتری می باشد.تغییر در مقدار یا نوع این باکتری ها منجر به ایجاد عفونت خواهد شد.

رابطه جنسی منجر به ایجاد واژینوز باکتریال در زنان نمی شود ولی زنان مبتلا به واژینوز باکتریال شانس بالاتری برای ابتلا به عفونت های دیگر از طریق رابطه جنسی با همسر خود دارند. عارضه شایع واژنی در سن باروری زنان است. این عارضه موجب پارگی زودتر از موعد غشاها درد زایمانی و تولد قبل از موعد نوزادان میگردد. باکتری گاردنلا واژینالیس و گونه های موبیلونکوس به طور اختصاصی با این عارضه در ارتباط بوده اند.

نشانه های واژینوز باکتریال چه هستند؟

ویژگی خاص این عفونت این است که باعث ترشح مقدار بسیار زیادی مایع، به رنگ کبود/مایل به سبز است و بویی شبیه به بوی ماهی گندیده می‌دهد. (به همین علت “سندروم ماهی” هم نامیده می‌شود). این ترشحات آبکی و زرد کم رنگ مایل به سفید یا خاکستری هستند. این بو به خصوص بعد از واکنش شیمیایی بین ترشحات و اسپرم یا خون، خود را نشان می‌دهد. بنابراین بعد از رابطۀ جنسی یا طی مدت قاعدگی، زنان می‌توانند به طور جدی متوجه این بوی ناخوشایند بشوند.

نشانه های واژینوز باکتریال

برخی از زنان علائم غیر معمول به صورت زیر ممکن است داشته باشند:

– خونریزی از مهبل (واژن) پس از رابطه جنسی

– خارش در خارج از مهبل (واژن)

– درد در هنگام ادرار کردن یا داشتن رابطه جنسی

همه این علائم می توانند در اثر برخی مشکلات دیگر هم ایجاد شوند ،بنابراین اگر این علائم را دارید حتما پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید.

تشخیص

تشخیص بر اساس ۳ مورد از ۴ وبژگی زیرداده می‌شود:

  • افزایش ترشحات رقیق و یکنواخت
  • PH ترشحات بیش از۷/۴
  • ایجاد بوی ماهی با افزودن KOH ده درصد
  • وجود clu cell :clu cell ها سلول‌های اپیتلیالی واژن هستند که باکتری‌ها به آنها متصل شده‌اند. حاشیه‌ی سلول‌های مذکور در اثر اتصال باکتری ها محو شده‌اند.

برای تشخیص، کشت کمک‌کننده نیست، چرا که باکتری‌های بی‌هوازی وگاردنلا واژینالیس در واژن زنان سالم نیز وجود دارند. مایع واژینال اغلب فاقد گونه‌های لاکتوباسیل است.

واژینوز باکتریال چگونه درمان می شود؟

درمان این عفونت بسیار ساده است، استفاده از چند شیاف و یا خوردن تعدادی قرص طی چند روز تمام این عفونت را از بین می‌برد. عموماً درمان کمکی دیگری انجام نمی‌شود مگر در موارد عودهای مکرر عفونت؛ زیرا در این موارد احتمالاً تعدادی از میکروب ها از مجرای ادرار خارج نشده اند.

داروهای مختلف می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد، مترونیدازول و کلیندامایسین هر دوی این داروها در اشکال مختلف دارویی به صورت قرص یا کرم موجود است که به صورت داخل واژنی مورد استفاده قرار می گیرند. داروی مناسب برای بیماری شما توسط پزشک باید تجویز گردد و از مصرف خودسرانه آنها خودداری نمایید.

مهم این است که شما تمام داروی تجویزشده توسط پزشک خود را ، حتی در صورتیکه علائم شما بعد از مصرف چند دوز دارواز بین رفته باشد مصرف نمایید.استفاده از داروها به مدت لازم ،مانع از بروز مقاومت و بازگشت مجدد این بیماری خواهد شد.

درمان واژینوز باکتریال

آیا واژینوز باکتریال قابل پیشگیری است؟

با رعایت موارد زیر می توانید به جلوگیری از بروز واژینوز باکتریال کمک کنید:

  • عدم استفاده از دوش واژینال (شستن داخل واژن با مایع)
  • نداشتن شرکای جنسی متعدد
  • سیگار نکشیدن

نبض ما – گردآوری

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید