احتمال بالای آسیب به کلیه ها با عفونت کلیه

یکی از بیماری‌ های کلیه که ممکن است باعث از دست رفتن و تخریب کلیه‌ها شود، عفونت کلیه یا «پیلونفریت» است. در واقع، به علت احتمال بالای آسیب به کلیه‌ها به دنبال عفونت، درمان عفونت ادراری جزو اورژانس‌های ارولوژی محسوب می‌شود.

نبض ما – عفونت کلیه از بیماریهای شایعی است که در همه سنین اتفاق می افتد و درد در ناحیه پهلو، سوزش ادرار، وجود خون در ادرار ، احتباس ادرار و تب و لرز از نشانه های این بیماری است، گرچه این علائم در همه افراد یکسان نیست و ممکن است حتی در مواردی این نشانه ها هم بروز نکند، بنابراین برای تشخیص دقیق بیماری، حتماً باید آزمایشات لازم صورت گیرد.

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

۱- از راه خون

۲- از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه

۳-از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

چه کسانی بیشتر در معرض عفونت کلیه اند؟

۱- خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.

۲-بچه های دارای برگشت ادراری: که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.

۳- افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علایم عفونت کلیه

نشانه ها و علائم عفونت کلیه

عفونت کلیه به دلیل تغییراتی که در کارکرد طبیعی سیستم دفع ادرار و کلیه ها ایجاد می کند با ۸ علامت خود را نشان می دهد.

فوریت ادرار

در صورتی که وضعیت عفونت کلیه وخیم تر شود و به مجرای ادراری گسترش یابد، اغلب احساس خواهید کرد به دفع فوری ادرار نیاز دارید. این حالت حتی می تواند در زمانی که به تازگی مثانه ی خود را خالی کرده اید نیز روی دهد.

حالت تهوع

حالت تهوع خفیف و حتی استفراغ می توانند موجب کم اشتهایی، ضعف و کاهش وزن بیماران مبتلا به عفونت کلیه شوند. همچنین ممکن است به سبب کمبود آب بدن نیز احساس تهوع کنید.

زردی

خیلی از کودکانی که عفونت کلیه آن ها به موقع درمان نشده است دچار یرقان می شوند. یرقان ناشی از وجود بیلی روبین اضافی در خون است.

علائم مشابه آنفلوآنزا

احساس ناخوشی همانند آنچه در آنفلوآنزا تجربه می کنید می تواند از نشانه های عفونت کلیه باشد.

درد کلیه

احساس درد در پهلوها یکی از عوارض شایع عفونت کلیه است. همچنین ممکن است در ناحیه ی پایینی کمر و اندام های تناسلی نیز احساس درد کنید.

تب

هر نوع عفونت می تواند منجر به تب و احساس سرما شود. عفونت کلیه ناشی از تولید بیش از حد باکتری در کلیه است و وقتی باکتری ها خود را به دیواره ی کلیه می چسبانند علائم بیماری از جمله تب نمایان می شوند. اغلب بیماران تا مدتی پس از عفونت کلیه دچار تب نمی شوند.

ضعف

کمبود انرژی یکی دیگر از عوارض رایج عفونت کلیه است. بیمارانی که به این حالت دچار می شوند تمایل شدیدی به خوابیدن دارند. استراحت کردن از عوامل ضروری برای مقابله با عفونت است.

وجود خون در ادرار

افرادی که عفونت کلیه آن ها شدید است، اغلب در ادرار خود خون مشاهده می کنند. خون ادراری نتیجه ی عفونت دستگاه ادراری و گسترش آن از مثانه و مجرای ادراری به کلیه و حالِب است. وقتی عفونت کلیه تا این حد شدید باشد به آن «پیلونفریت» اطلاق می شود.

نشانه‌های عفونت حاد کلیه

نشانه‌های عفونت حاد کلیه

اگر به طور ناگهانی دچار تب و لرز، درد یک طرفه یا دو طرفه پهلو و علائمی چون سردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی و بی‌حالی گشتید، باید برای بررسی علت بروز این عوارض به متخصص کلیه مراجعه کنید.

همچنین سوزش و تکرر ادرار ، نیاز فوری به ادرار کردن، ادرار کدر و خونی و بدبو در کنار تهوع و استفراغ باید جدی گرفته شود. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق، بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند از علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پایین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

راه‌های انتقال عفونت به کلیه

میکروب‌های عفونت‌زا معمولا از قسمت‌های پایینی دستگاه ادراری به کلیه رفته و ایجاد عفونت می‌کنند. البته این حالت در صورت وجود انسداد در مسیر ادراری بر اثر سنگ یا اختلال ساختمانی یا اختلال عملکرد دستگاه ادراری و برگشت ادراری بیشتر اتفاق می‌افتد. البته انتشار عفونت از طریق خون در نوزادان در بروز عفونت کلیه نقش مهمی دارد. انتشار از طریق کانال لنفاوی نیز ممکن، اما نادر است. از سوی دیگر، انتشار مستقیم عفونت از اعضای مجاور مثلا در آبسه داخل شکمی یا بیماری التهابی لگنی ممکن است در مواردی اتفاق بیفتد.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

توصیه های برای پیشگیری از عفونت کلیه ها

۱- رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.

۲- در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.

۳- عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.

۴- چکاب منظم هر ۶ ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.

۵- در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.

۶- مصرف مایعات و مخصوصاً هر ۲ ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.

۷- در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

نبض ما – گردآوری

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید