راهنمای خرید لباس برای کودکان

خرید لباس کودک با لباس خریدن برای بزرگسالان تفاوت زیادی دارد. بچه ها مثل شما نیستند که بتوانید هر لباس شیکی برای آنها بخرید به هوای این که حتما در آن راحت خواهند بود و تحملش می کنند.

نبض ما– تحمل بچه ها به اندازه شما نیست به همین دلیل زیبایی لباس، آخرین فاکتور انتخاب آن است. قبل از این که به زیبایی لباسی که برای فرزندتان می خرید توجه کنید، باید نکات سلامت آن را درنظر بگیرید. باید شما به عنوان والدین نکات مهمی را در هنگام خرید لباس کودک رعایت کنید که ما در اینجا برایتان ذکر می کنیم.

خرید لباس نوزاد صفر تا ۶ ماه

کافی است یک بار به فروشگاه های لباس کودک سر بزنید تا خودتان از دیدن لباس هایی که برای نوزادان وجود دارد به هیجان بیایید. به خاطر پوست حساس و لطیف بچه ها در این سن، باید به جنس لباس دقت کنید. لباس نوزادان باید حتما نخی باشد و ایجاد حساسیت نکند.

زیاد دربند قیمت پایین لباس نباشید. این تنها سنی است که به دلیل سلامت کودک حتما باید برای بچه، لباس با جنس خوب بخرید. برای خرید لباس بچه خوب هم ناچارید هزینه بالایی بپردازید.

داشتن فرزند

لباس نوزاد نباید دکمه، زیپ یا اضافاتی داشته باشد که باعث آزار بچه شود. قبل از خرید راحتی، درزهای لباس را هم چک کنید. دکمه های نوزادی سایز صفرلباس نوزاد باید چفتی و ظریف باشند.

لباس نوزاد باید به اندازه کافی دکمه داشته باشد تا بتوانید آن را به راحتی به تن او بپوشانید یا درآورید. لباس هایی که جلوی آنها دکمه دارد بهتر از لباس هایی است که دکمه آنها پشت لباس است.

از کجا بفهمیم سردش است؟

خیلی از مادرها موقع پوشاندن لباس به نوزادشان گیج می‌شوند چون نمی‌دانند که اکنون باید لباس گرم به بچه بپوشانند یا لباس خنک. خنک یا گرم بودن لباس نوزاد از لباس مادر یا فردی که مراقب اوست پیروی می‌کند. یعنی اگر شما سردتان است و به لباس بیشتری احتیاج دارید نوزادتان هم سردش است و به لباس‌های بیشتری نیاز دارد، به‌همین سادگی!

لباس کودک ۶ ماه تا یک سال

شیرینی کودک شما در این سن به اوج میرسد. بچه ها در این سن تازه یاد گرفته اند بخندند و خودشان را برای شما مامان و باباها لوس کنند. با انتخاب لباس مناسب میتوانید از زیبایی فرزندتان لذت ببرید. بچه در این سن می تواند شیطانی کند. دست و پایش را تکان دهد و چهاردست و پا برود. به همین دلیل برای او باید لباس راحت بخرید. لباس کودک باید به اندازه کافی گشاد باشد تا کودک در آن مشکلی با تکان خوردن نداشته باشد.

لباس کودک

سعی کنید شلوار یا دامن کودک شما به جای دکمه و کمر، کش داشته باشد تا بچه در آن راحت باشد. بچه ها در این سن به غذا خوردن می افتند و معمولا لباس هایشان را کثیف می کنند. لباس کودک را از جنس هایی انتخاب کنید که به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می شوند و لکه بری آنها آسان است.باید رنگ لباس رویی را طوری انتخاب کنید که زیاد کثیفی را نشان ندهد.اگر قرار است کودک غذا بخورد حتما روی لباس پیشبند ببندید.

بچه ها در این سن به چهاردست و پا راه رفتن می افتند.به همین دلیل لباس هایی برای آنها انتخاب کنید تا روی زانوهایشان پوشیده باشد و در عین حال زبر نباشد تا پای بچه موقع حرکت آسیب نبیند. در این سن کودکان به رنگ های شاد مثل قرمز واکنش نشان می دهند. زیاد در قید و بند اینکه رنگ به او می آید یا نه نباشید. سعی کنید رنگ لباس بچه شاد و طرح های رنگی داشته باشد.

لباس کودک یک تا ۲ سال

بچه ها در این سن دیگر راه افتاده اند. برای خرید لباس برای آنها باید به این موضوعات توجه کنید. بچه ها در این سن معمولا لباس هایشان را کثیف می کنند. بنابراین بهتر است لباس های گران مهمانی را فقط در موارد خاص تن او کنید و برای مناسبت های معمولی از لباس با رنگ هایی استفاده کنید که دیرتر کثیف میشوند. بچه ها حتی ممکن است زمین بخورند و لباس هایشان را پاره کنند.

بنابر این اشکالی ندارد اگر از لباس های ارزان قیمت تر برای این سن استفاده کنید. رشد بچه ها در این سن خیلی زیاد است. بهتر است لباس هایی انتخاب کنید که با استفاده از بند یا سگک قابلیت تغییر اندازه داشته باشد. لباس سرهمی یا سارافون بهترین لباس برای این سن است. هم اندازه آن تنظیم می شود و هم به راحتی از تن بچه در نمی آید و به هم نمی خورد.

بچه ها از لباس هایی که تکه های خاص مثل دکمه های رنگی یا تکه دوزیهای برجسته دارند، بیشتر خو ششان می آید. آنها برای او، مهمتر از مدل لباس هستند. باید در لباس نکته ای باشد که بچه ها دوست داشته باشند آن را کشف کنند.

لباس کودک ۲ تا ۵ سال

بچه ها در این سن لباس هایشان را می شناسند و به آن واکنش نشان می دهند. بهتر است در انتخاب لباس کودک در این سن از خود آنها کمک بگیرید. خیلی از بچه ها دوست دارند خودشان لباس های شان را بپوشند و درآورند. بهتر است به آن ها اجازه این کار را بدهید تا حس مستقل بودن و اعتماد به نفس پیدا کنند. همینطور که کودک بزرگ تر می شود می توانید لباس سخت تری برای او انتخاب کنید تا برای پوشیدن آن شوق و ذوق داشته باشد.

مثلا لباس کودک که دکمه یا زیپ دارد برای بچه بخرید و اجازه دهید خودش آن را ببندد. لباسهای رنگی در این سن هم بین بچه ها طرفدار دارند. می توانید اجازه دهید بچه ها در این سن خودشان لباس شان را انتخاب کنند. البته بچه ها توانایی تشخیص لباس خوب و بد را ندارند. می توانید بین چند دست لباس کودک که در مغازه هست ۲، ۳ تا از آن را انتخاب کنید و انتخاب نهایی را به عهده کودک بگذارید.

مخصوصا شلوار بچه ها در این سن نباید رنگ روشنی داشته باشد. چون بچه ها بازی می کنند و بعد از هر بار پوشاندن شلوار به او مجبورید لباسش را بشویید.

دردسرهای لباس پوشاندن به کودک

زمانی که نوبت آن می‌رسد که کودک خودش لباس‌هایش را بپوشد، باید توجه کنید که شلوارهایی که کمربند یا زیپ نداشته و در عوض، کمر آنها کشی باشد برای او بسیار راحت‌تر هستند. استفاده از این شلوارها، به همراه پیراهن‌های ساده و کفش‌های چسبی، دردسرهای شما (برای لباس پوشاندن به کودک) را کاهش خواهد داد. هرچند وقت یک‌بار، یک نمونه از لباس‌هایی را که پوشیدن آنها کمی سخت‌تر باشد، در اختیار او بگذارید. برای مثال، یک دکمه یا یک گیره به لباس او اضافه کنید.

بی‌توجهی به قیمت لباس

کودک تفاوت میان لباس ارزان قیمت و گران‌قیمت را درک نمی‌کند. بنابراین والدین نباید حتی در صورت داشتن پول کافی، در خرید لباس‌های گران‌قیمت برای فرزندان خود اصرار ورزند، به عوض آن بهتر است این پول را در موارد دیگری از قبیل هزینه‌های آموزشی کودک در کلاس‌های گوناگون و مورد علاقه‌اش خرج کنند تا در آینده فردی مفید برای جامعه‌اش شود. منظور از نخریدن لباس‌های گران قیمت، لباس‌هایی است که دارای هزینه‌های بسیار بالاتر از اقتصاد خانواده‌ هستند.

نبض ما-گردآوری

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید