فواید معجزه آسای یک سبزی پرخاصیت

تره‌ فرنگی گیاهی شبیه به پیازچه و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. این گیاه در محافظت از بیماری‌های متعدد نقش مهمی دارد. در این مطلب به بخشی از خواص این گیاه اشاره شده است.

نبض ما– تره‌ فرنگی با طعمی بهتر و شیرین‌تر از پیاز، طعم غذا را بدون اینکه طعم خود را قالب کند، بهتر می‌سازد. تره فرنگی از خانواده پیاز، موسیر و پیازچه است که شباهت بسیاری با پیاز‌چه دارد. تره فرنگی مانند پیازچه، پیازی کوچک و ساقه‌ای استوانه‌ای شکل و سفیدرنگ دارد که به برگهای پهن، سبز و پیچیده منتهی می‌گردد. تره فرنگی‌ها، حدود ۳۰ سانتیمتر طول و حدود ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر قطر دارد. مزه‌ و طعم آن مانند موسیر اما کمی شیرین‌تر و خوش طعم‌تر است.

فواید تره فرنگی

مواد موجود در ۱۰۰ گرم تره فرنگی

  • منگنز     ۱۳/۰ میلی گرم
  • ویتامین C       ۱۸/ ۲میلی گرم
  • آهن     ۵۷/۰ میلی گرم
  • فولات     ۱۲٫۶۴  میلی گرم
  • ویتامین B6        ۰۶/۰ میلی گرم

همچنین در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۸۳ گرم آب، ۱ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر وجود دارد.

داشتن اندامی متناسب

تره فرنگی از میزان زیادی آب تشکیل شده است. بنابراین کالری اندکی دارد و در عین حال سرشار ازفیبرهای غذایی است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۸۳ گرم آب، ۱ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این تره فرنگی حاوی مواد مغذی فوق العاده ای از جمله ویتامین A ،B6 ،C ،K و مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز است. اگر این سبزی را به پروتئین و دیگر مواد غذایی کم کالری اضافه کنید گام بزرگی در جهت کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بر می دارید.

هضم غذا و خوابی راحت

تره‌ فرنگی یک ماده غذایی حاوی میزان زیادی پروبیوتیک است. این ترکیبات همان باکتری‌های مفیدی هستند که به جذب مواد مغذی کمک زیادی می‌کنند. علاوه بر این باکتری‌ها از فلور روده محافظت کرده و ترشح صفرا را فعال می‌کنند. در نتیجه کمک زیادی به هضم غذا می‌شود. بنابراین به داشتن خوابی راحت، بدون مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ یا احساس سنگینی کمک می‌کند.

شب ادراری

مقابله با عفونت‌ها

مزه تره‌ فرنگی شما را به یاد طعم ترکیب سیر و پیاز می‌اندازد. البته تره‌فرنگی به تندی این دو نیست اما طعم گوگردی دارد و از این جهت یادآور این دو ماده غذایی درمانگر است. این شباهت اتفاقی نیست. تره‌ فرنگی نیز مانند سیر حاوی خواص آنتی باکتریایی است. البته سیر قدرت بالایی دارد اما هر دو حاوی ترکیبی به نام آلیناس دارند. اگر به مصرف شبانه تره‌ فرنگی عادت کنید بدنتان با قدرت بیشتر در برابر باکتری‌هایی که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهند مقابله خواهد کرد.

کاهش احتباس آب

احتباس آب که خود را با ورم اعضای بدن نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی با سبک زندگی شما دارد. بنابراین افرادی که دچار این مشکل هستند باید تغییراتی در زندگی شان ایجاد کنند. تره‌ فرنگی برای مقابله با این مشکل بسیار مفید است. چون حاوی پتاسیم و سدیم می‌باشد. میزان بالای فیبر موجود در این سبزی نیز به دفع سموم بدن کمک می‌کند. تره‌فرنگی همچنین برای دفع مازاد اسید اوریک از بدن موثر است. مصرف برای وعده شام به بدن کمک می‌کند تا به خوبی از عهده سم زدایی بدن بربیاید. با توجه به اینکه سم زدایی بدن شب‌ها انجام می‌شود بنابراین مصرف تره‌ فرنگی تاثیر زیادی در پیشبرد این عملکرد ضروری دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تره‌ فرنگی منبع خوب ویتامین A است. این ویتامین که با نام رتینول نیز شناخته می‌شود یک ویتامین محلول در چربی است و در ساخت و حفاظت سلول‌ها نقش مهمی دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. علاوه بر این، ویتامین K، ویتامین C و منگنز موجود در آن به تقویت گلبول‌های سفید کمک می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم که تره‌فرنگی را در وعده شام بگنجانید و میزان هوموسیستئین خون (عامل لخته شدن خون، سکته قلبی و مغزی) را کاهش دهید.

فواید تره فرنگی

کاهش کلسترل

تره فرنگی حاوی ساپونین است . ساپونین‌ها برای کاهش کلسترول خون مفید هستند. تصور می‌شود این ترکیبات باعث می‌شوند تا اسیدهای صفراوی با فیبر غذایی ترکیب شده و از طریق مدفوع دفع شوند. برای جبران کمبود اسیدهای صفراوی، کلسترول خون به اسید صفراوی تبدیل شده و به این ترتیب سطح کلسترول خون کاهش می‌یابد. همچنین به نظر می‌رسد که ساپونین‌ها از طریق شکستن غشاءهای حاوی کلسترول در سلول‌های سرطانی، بدن را در مقابل سرطان‌ها محافظت می‌کنند. از آنجایی که این ترکیبات در جریان خون به خوبی جذب نمی‌شوند تصور می‌شود که دارای اثر موضعی بسیار مفید در مجرای روده‌ای از قبیل سرطان روده بزرگ می‌باشند. بعضی از ساپونین‌ها دارای فعالیت ضدالتهابی، ضدقارچی، ضدمخمری، ضدانگلی، ضدباکتریایی، ضدمیکروبی و ضدویروسی هستند.

سرحال و شاداب

نتایج پژوهشی که در Experimental Neurobiology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد تره‌ فرنگی تأثیر مثبتی روی خلق و خوی ما دارد. این خاصیت تره‌ فرنگی به خاطر وجود فلاوونوئید و آنتی‌اکسیدانی به نام کامپوفرول (Kaempferol) است که می‌تواند میزان سروتونین و دوپامین را ثابت نگه دارد. این دو ناقل عصبی (نروترانسموتور) با استرس مقابله کرده و احساس آرامش ایجاد می‌کنند.

شادی

تثبیت قند خون

علاوه بر فوایدی که خانواده آلیوم دارد، تره فرنگی حاوی مقدار زیادی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، فولات و آهن می‌باشد. ترکیب این مواد مغذی بایکدیگر باعث تثبیت قند خون می‌شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی

تره‌ فرنگی حاوی سطح متوسطی از کاروتنوئیدها می‌باشد. (گرچه مقدار آن نسبت به سبزیجات با رنگ زیاد مثل هویج یا کدوتنبل کمتر است) کاروتنوئیدها به خاطر فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌شان معروف هستند. بخش‌های سبز رنگ تره‌فرنگی منبع خوبی از کاروتنوئیدها از جمله کاروتن، لوتئین و زآکسانتین هستند. کاروتنوئید بسیار مهم در تره‌ فرنگی زآکسانتین است که به خاطر نقش احتمالی آن در بینایی و حفاظت در مقابل مشکلات چشمی از قبیل تخریب ماکولا و آب‌مروارید بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده و یک آنتی‌اکسیدان قوی است.

تره‌ فرنگی را چگونه انتخاب کنیم؟

هنگام خرید، تره‌فرنگی تازه ارگانیک را انتخاب کنید، چون دارای طعم و مواد مغذی فراوان است. به دنبال ساقه‌های سفید، سفت، بلند و یکنواخت با ریشه غده‌ای سالم باشید که نشانگر محصول کشاورزی تازه است. از خرید ساقه‌هایی که سطح بالایشان زرد و پژمرده است اجتناب کنید. هرچه تره‌ فرنگی نازک‌تر باشد بسیار تردتر خواهد بود بنابراین از خرید تره‌ فرنگی ضخیم خودداری کنید، مگر آنکه قصد داشته باشید آن‌ها را به آرامی به شکل تاس کباب بپزید.

تره‌ فرنگی را چگونه ذخیره کنیم؟

تره‌ فرنگی به طور ایده‌آل باید در صفر درجه سانتی‌گراد با رطوبت نسبی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد نگهداری شود. همچنین می‌توان آن را در کیسه پلاستیکی در یخچال به مدت ۱ تا ۲ هفته نگهداری کرد.

نبض ما– گردآوری

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید