قرص ماه کامل، آیا افراد را پرخاشگر می کند؟!

از سالها پیش مطالعات فراوانی به منظور بررسی ارتباط میان قرص ماه کامل و رفتارها و بیولوژی انسانی انجام گرفته است که اکثر این مطالعات موفق به اثبات هیچ ارتباطی نشده است و برخی از آنها نیز روابط کوچکی را کشف کرده اند که اثبات آنها نیازمند پشتیبانی و مطالعات بیشتر است.

نبض ما– بَدر یا ماه کامل، حالتی از کره ماه است که زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد به طوری که تمام ماه در نظر ما روشن است. در این حالت(ماه شب چهارده)، ماه به نقطه مقابل زمین نسبت به خورشید می‌رسد و به عبارتی فاصله زاویه‌ای ماه و خورشید ۱۸۰ درجه می‌شود و تمام قرص ماه روشن به نظر می‌رسد. قرص ماه کامل که معمولا در نیمه ماه قمری اتفاق می افتد نه تنها برای ما ایرانیان مهم است بلکه در نزد جهانیان نیز قابل توجه است. در رابطه با تاثیر ماه کامل و سلامت انسان نظریه های مختلفی شکل گرفته است که بعضا نیازمند به اثبات می باشند. در این مقاله به تعدادی  از  آن ها اشاره می شود.

قرص ماه و سلامت روانی

بر اساس نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه نوول اورلئان انجام گرفت، ۸۱ درصد دست اندرکاران سلامت روان بر این باورند که گردش ماه روی رفتار انسانها تاثیر میگذارد. برخی از بیمارستان های روانی نیز با فرا رسیدن قرص ماه کامل طبق پروتکل مراقبت های ویژه عمل می کنند. اما باید گفت که این باورها پشتوانه ی علمی نداشته و صرفا از تجربیات پرسنل بیمارستان ها نشات می گیرد. به خاطر اینکه تاکنون هیچ پژوهش علمی رابطه ایی بین زمان کامل بودن قرص ماه و حاد شدن رفتارهای تهاجمی افراد، افزایش خودکشی و یا قتل را به اثبات نرسانده است.

قرص ماه و جذر و مد

۷۵ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و به همین دلیل این سئوال معمولا پیش می آید که آیا پدیده جزر و مد بر روی بدن انسان تاثیری دارد یا خیر؟ ماه به همراه خورشید عامل شکل گیری جزر و مد در اقیانوسها به شمار می روند و تاثیر این پدیده بر روی زمین به حدی است که پوسته زمین تحت تاثیر آن روزانه دچار کشش می شود.

یک نظریه می گوید کشش ماه هر تأثیری که بر جزر و مد می‌گذارد بر فشار خون و گردش خون تأثیر مثبت و منفی خودش را می‌گذارد و میزان گردش مناسب خون در بدن سبب نشاط و شادمانی فرد می‌شود. به طوری که هرچه فشارخون در حد نرمال باشد افراد سرحال‌تر و شاداب‌تر بوده و اگر این فشار خون مناسب نباشد انسان دچار سستی و بی‌رمقی می‌شود.

ماه و جذر و مد

از طرف دیگر نظریه دیگری بیان می دارد، جزر و مد پدیده ای است که در مقیاسی بسیار بزرگ و به دلیل تفاوت گرانشی دو جرم در کنار یکدیگر صورت می گیرد و ماه تفاوت گرانشی قابل اندازه گیری نسبت به بدن انسان ندارد. حتی تاثیر جزر و مد بر روی بزرگترین دریاچه های زمین نیز بسیار کوچک اندازه گیری شده است. بنابراین پدیده جزر و مد نمی تواند کوچکترین تاثیری در مقیاس های کوچکی مانند بدن انسان داشته باشد.

محققان محاسبه کرده اند زمانی که مادری فرزندش را در آغوش می گیرد، فشاری که به بدن کودک وارد می شود ۱۲ میلیون بار از فشاری که ماه برای ایجاد جزر و مد می تواند به بدن کودک وارد کند بیشتر است. همچنین در صورتی که قرص ماه کوچکترین تاثیر گرانشی بر روی بدن انسان داشت یکی از نتایج عینی آن از دست رفتن تعادل انسانها بر روی زمین برای دوبار در روز بود.

قرص ماه و بی خوابی

در شبهایی که قرص ماه کامل است برخی از افراد حالت عصبی دارد، خوابشان به هم می ریزد و تمایل بیشتری به ورزش و حرکات فیزیکی پیدا میکنند.در سال ۱۹۹۲ محققان در ژنو دریافتند که ماه روی الکترونها تاثیر میگذارد. ماه هر روز اشعات الکترومغناطیسی متفاوتی از خود ساطع میکند و این «میکرو موج ها» روی الکترونهای سلولهای ما تاثیر می گذارند. در زمانی که قرص ماه کامل است همین اشعات میتواند تاثیر الکتریکی داشته باشند و در نتیجه باعث تحریک اعصاب افراد و ایجاد تغییراتی در زمان خواب آنها شوند.

قرص ماه و صرع

گزارش سال ۲۰۰۴ نشریه Epilepsy & Behavior نشان می دهد با وجود اینکه برخی از بیماران معتقدند صرع تحت تاثیر طلوع ماه کامل به وجود می آید، هیچ ارتباطی میان حملات صرعی و ماه کامل وجود ندارد. محققان اعلام کردند صرع از بیماری هایی است که ابتلا به آن به جادوگران و شیاطین نسبت داده می شود که این ساختار فکری با گرایش دیرین انسان برای یافتن دلایل افسانه ای به جای یافتن توضیحات علمی برای توضیح پدیده ها در ارتباط است.

قرص ماه و عفونت ادراری

۴۰ درصد از زنان در طول عمر خود دست کم یک بار التهاب مثانه را تجربه میکنند. این مشکل اغلب به خاطر وجود کولی باسیل هایی (E.coli) است که بطور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. زمانیکه قرص ماه کامل است این کولی باسیل ها بیشتر تکثیر می شوند و در صورتیکه سسیستم دفاعی بدن ضعیف عمل کند باعث التهاب مثانه می شوند. به عقیده ی دکتر ژان روسو، دارو ساز، کولی باسیل ها در ادراهای قلیایی راحت تر رشد می کنند. متخصصان با مقایسه ی مطالعات گوناگون و گردش ماه دریافتند که pH ادرار در زمان ماه نو کاهش و بر عکس زمانی که قرص ماه کامل است افزایش می یابد.

ماه کامل

قرص ماه و یبوست

جعفر بای آسیب شناس در گفت وگو با فردا نیوز بیان داشته است: در هنگام دوری یا نزدیکی ماه به کره زمین تغذیه افراد تحت تأثیر قرار گرفته و دستگاه گوارش در زمان نزدیکی ماه به زمین خوب عمل نکرده و غذا به خوبی هضم نمی‌شود.

ماه کامل و کرختگی

وی همیچنین بیان داشت: انسان های با جثه قوی تر معمولا احساس نشاط و انرژی بیشتری دارند ولی افراد ضعیف کرختگی و سستی را بیشتر احساس می کنند و این جثه ضعیف آثار نامطلوبی از خودش در جامعه می‌گذارد و در نهایت جزر و مد دریا در کره خاکی یکی از علل بروز رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه در انسان ها می باشد که اثر آن در افراد با جثه ضعیف تر بیشتر است. در زمانی که ماه به کره زمین نزدیک می‌شود، اثرات مخربی بر اعصاب و روان افراد وارد می شود و سبب ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و کم تحرکی در انسان ها می شود که در اواسط هر ماه این پدیده علمی به اوج خود می رسد.

نبض ما-گردآوری

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید