بایدها و نبایدهای ارتودنسی که باید بدانید

اگر افراد در سنین پایین به دندانپزشک مراجعه کنند ‌و در صورت تشخیص مشکل به درمان آن بپردازند، می توانند از درمانهای پیچیده و پر هزینه ای مثل ارتودنسی در بزرگسالی جلوگیری می کند.

نبض ما– حوریه میرمحمد صادقی، متخصص ارتودنسی در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه در تخصص ارتودنسی هم ردیف کردن دندانها و روابط فکی (دو تا فک) انجام می شود، افزود: ارتودنسی، از نظر زیبایی و درمانی اهمیت دارد؛ به این علت که در این تخصص عملکرد فک ها و دندانها اصلاح می شود، به طور مثال فردی که فک پایینش جلو است باید ضمن ارتودنسی،‌ اصلاح فک نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر فرد فقط ارتودنسی انجام دهد، این امر منجر می شود دندانها تماس درستی با هم نداشته باشند و در نهایت باعث پوسیدگی دندان ها شود. همچنین به دلیل اینکه جویدن خوب صورت نمی گیرد، بر روی گوارش او اثر می گذارد و هر با بار جویدن، ضربه به فک می خورد و بر روی مفصل فکر پائینی نیز تاثیر می گذارد.

دندان درد

این متخصص ارتودنسی، ارتودنسی را یک رشته تخصصی دانست و گفت: در طی ۶ سال اول دندانپزشکی به دانشجویان ارتودنسی ثابت آموزش داده نمی شود، بنابراین در حوزه ی ثابت حتما به متخصص ارتودنسی باید مراجعه شود؛ البته دندانپزشکان معمولی می توانند با گذراندن دوره های ۴ الی ۵ روزه نهایت ۲ ماهه در زمینه چسباندن براکت آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر در زمینه مراقبت های بهداشت دهان و دندان کشور پیشرفت های زیادی داشته است، ادامه داد: با مراقبت صحیح از دندانها و مراجعه به دندانپزشک می توانیم دندانهای سالمی را دوره سالمندی داشته باشیم. از بین رفتن یک دندان طبیعی عوارضی دارد که اگر بهترین دندانپزشک با مناسب ترین تجهیزات و صرف هزینه سنگین، دندان جایگزین دندان خراب کند، باز هم نمی تواند شبیه دندان طبیعی شود؛ بنابراین بهتر است مراقبت های بهداشت دهان و دندان را انجام دهیم.

میرمحمد صادقی بهترین زمان ارتودنسی را قبل از بلوغ و زمانی دانست که آخرین دندانهای دائمی در حال رویش هستند یعنی تا سن ۱۵ الی ۱۶ سالگی، و ادامه داد: برخی درمانهای اردتودنسی از سن افتادن دندانهای شیری و بیرون آمدن دندان دائمی (تقزیباً ۴ سالگی) باید انجام شود. بنابراین بهتر است کودک را نزد دندانپزشک ببریم تا اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، شناخته و برطرف شود؛ البته محدودیت سنی برای ارتودنسی وجود ندارد. حتی فرد ۵۰ یا ۷۰ ساله ممکن است قبل از ایمپلنت نیاز به ارتودنسی داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر فرد پس از مراجعه متخصص و انام صیحیح کارها بهداشت را رعایت کند،‌ امکان پوسیدگی دندان برایش وجود ندارد. این فرد باید اطراف براکت را به درستی و با دقت تمیز کند. لکه های سفید و قهوه ای رنگ اطراف براکت نشان دهنده رعایت نکردن بهداشت می باشد.
این متخصص ارتودنسی، تنها راه ردیف کردن دندان ها را ارتو دنسی عنوان و بیان کرد: گاهی اوقات برای تغییر ظاهر دندان می توان با تراشیدن دندان و قرار دادن موادی خاص روی آن، به این هدف رسید؛ اما این کار در شرایط خاص انجام می شود مثلا بیمار ارتودنسی را نمی پسندد.

وی در خصوص اقدامات پس از درمان ارتودنسی گفت: اول اینکه باید دو فک روابط مناسبی با هم داشته باشند تا فرد بتواند خوب غذا را بجود. معمولا آنچه در سنین پایین تر شایع تر است و نیاز به درمان دارد، تنگی فک بالاست که با استفاده از یک پلاک ساده در کوتاه مدت درمان می شود. افزایش عرض فک بالا، هم فضای کافی برای رویش دندان ایجاد می کند هم رابطه دندانهای فک بالا و پایین را مناسب می کند. مورد دیگری که اهمیت دارد، ممکن است فک پایین عقب تر باشد (که در ایران شایع تر است)؛ که این مورد اگر در زمان مناسب، یعنی قبل از بلوغ با یک پلاک ساده یک فکی یا دو فکی درمان شود، فرد تا آخر عمر شرایط خوبی خواهد داشت.

میر محمد صادقی با بیان اینکه درمان های ارتودنسی با نقشی که دارند، در محدوده خاص باعث رشد فک جلو می شوند که البته این مسئله در شرایط و بیمار و مهارت خاص امکان پذیر است؛ ادامه داد: افراد برای درمان ارتودنسی می توانند به مراکز دانشگاهی که دانشجوی دندانپزشکی یا دستیاران دندانپزشکی تربیت می کنند مراجعه کنند؛ چرا که فعالیت این دانشجویان توسط اساتید هدایت می شود و کار آنها مطمئن است. در غیر این صورت می توانند به مطب هایی که متخصص ارتودنسی آن را اداره می کند، مراجعه نمایند.

وی در پایان اظهارداشت: اگر افراد در سنین پایین به دندانپزشک مراجعه کنند ‌و در صورت تشخیص مشکل به درمان آن بپردازند، ‌این درمان در حقیقت پیشگیرانه است و از درمانهای پیچیده جلوگیری می کند. ممکن است مشکلی که با قراردادن پلاک متحرک در ۷ سالگی درمان می شود در صورت عدم مراجعه فرد ‌در سن ۱۸ سالگی نیاز به دو مرحله اصلاح و جراحی با هزینه سنگین داشته باشد. بنابراین بهتر است از کودکی به فکر سلامت دهان و دندان خود باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید