چگونه در دوران نامزدی به مهمانی برویم؟

خوردن هویج بستنی و کیک و سینما و پارک رفتن ها و گفتگو های شبانه اتفاقات نادری هستند که فقط در دوران نامزدی رخ می دهند و عموم ما ایرانی ها بعد از این دوران تنها حسرت همان سه چهار ماه نخست را می خوریم!

نبض ما– به هر صورت دوران نامزدی تازه برای آن ها شروع شده و در حال آزمایش کردن روحیات و اخلاق یکدیگر هستند. بالطبع خانواده های آنان نیز ذره بین به دست منتظر اشتباه و خطایی هستند تا خدایی نکرده زبان عالم لال اگر عیبی، نقصی و ایرادی چیزی بود، زود اعلام خطر کنند و جلوی بدبخت شدن فرزندشان را بگیرند. در هر صورت دوران نامزدی در عین شیرینی و لذت بخش بودنش بسیار حساس و پر تنش هم هست.

عمه منصوره خانم که از مدیران فرهنگی فامیل به حساب می آید و تقریبا در تمامی ازدواج ها و طلاق ها ردپایی دارد، طبق معمول مسئول تست کردن داماد های جدید است و مثل جادوگرهای قصه، با ترفند های چندساله ای که هیچ کس نمی داند دقیقا چه هستند، تازه وارد ها را ارزیابی می کند و به پدر و مادر های طرف مقابل گزارش می دهد. بماند که هر نتیجه ای بگیرد تا قیامت همان خواهد بود و کسی نمی تواند نظرش را تغییر دهد.

این شخصیت دوست داشتنی، منصوره و محسن را به منزلش دعوت می کند و از آن ها می خواهد که یک ناهار ساده مهمان عمه جان باشند. روز موعود منصوره و محسن قرار می گذارند که هر کدام از منزلشان خود را راس ساعتی مشخص، به خانه عمه خانم برسانند که با هم وارد شوند. به لطف خدا این رویداد میسر می شود و زوج جوان و وقت شناس پشت آیفون قرار می گیرند. زنگ می زنند و بعد از شنیدن صدای هیجان انگیز عمه جان از پله ها بالا می روند و با منظره جالبی مواجه می شوند.

پشت در منزل عمه خانم حدود ۳۰ جفت کفش منظم شده است. این به معنی این است که عمه جان با ترفندی ساده توانسته داماد را در محضر مبارک فامیل عروس و در دوران نامزدی وارد مسابقه محترمانه ای با نام «لیاقت دامادیِ خانواد ما» کند.

بعد از یک سلام و احوال پرسی زورکی با تک تک حضار، قیافه وحشت زد داماد موقع نشستن روی مبل های گوشه سالن دیدنی است. خدا خیر بدهد پدر عروس خانم را که در مقام آشنا، جمله ای برای آغاز این پیکار سخت بیان کرد: خب چه خبرا آقا محسن؟ و کلمات بریده بریده آقا محسن که به زور ادا می شد: خدا رو شکر خوبم خیلی ممنون!

و بدین ترتیب اولین جلسات آشنایی فامیل عروس با شخص داماد شروع می شود. که البته مشابه همین مثال را می توان برای عروس خانم ها نیز متصور بود. این شرایطی است که برای خیلی از آقا محسن ها و منصوره خانم ها اتفاق افتاده است و یا در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد ان شاء الله.

صرف نظر از اینکه در مهمانی های فامیلی، شما در گروه آقا محسن ها هستید و یا در گروه منصوره خانم ها قرار می گیرید، یا اینکه میزبان خانواده شماست یا همسرتان، می توانید بفهمید که این مهمانی یک بحران تلقی می شود که می توان با نکته بینی های شما، آن را به یک خاطره خوب تبدیل کرد یا با بی توجهی به بعضی نکات اساسی، از آن یک فاجعه غم بار ساخت که تا انتهای زندگی مشترک به خاطر شریف همه بماند. بنابراین اکیدا به شما توصیه می کنیم اصول زیر را در همه ی این مهمانی های یا به عبارت بهتر “بحران ها” در نظر بگیرید.

۱- سعی کنید در دوران نامزدی از لحاظ فیزیکی نزدیک ترین جا به همسرتان را انتخاب کنید!

اگر گوشه و کنایه های فامیل و صدای عطسه و سرفه های تصنعی بزرگترها می گذارد که جایتان را خودتان انتخاب کنید، حتما این کار را بکنید و در نزدیک ترین فاصله به همسرتان بشینید تا در مواقع بحرانی مانع از مجروح شدن جسم و روح او شوید. حضور شما در دوران نامزدی در کنار ایشان باعث دلگرمی نسبی خواهد شد. به علاوه اینکه اگر نیاز باشد می توانید به او تقلب برسانید.

همسر شما

۲- مدیر و واسط گفت و گوها باشید!

اجازه ندهید که در دوران نامزدی کنترل صحبت ها در دست افرادی بیفتد که احتمال می دهید همسرتان را فتیله پیچ کنند. همیشه به یاد داشته باشید که به حریف اجاز فکر کردن ندهید. شما بحثی را شروع کنید و توپ را به سقف دروازه رقیب تان بکوبید و در انتها نظر همسرتان را راجع به گلی که زده اید جویا شوید. همین کافی است تا همه بدانند شما پشتیبان همسرتان هستید و از هرزه گویی ها جلوگیری خواهید کرد.

۳- در مقابل شوخی ها بی تفاوت نباشید!

اگر در دوران نامزدی در شرایطی قرار گرفتید که کسی به هر دلیل خامی کرد و با همسر شما یا اتفاقی مربوط به ایشان، شوخی را در جمع مطرح کرد که باعث خنده دیگران شد، با لبخند بسیار محترمانه ای آن ها را همراهی کنید!

شاید تعجب کنید و همین جای متن بگویید: برو بابا! منم مثل بقیه به همسرم بخندم؟! بله این کار را بکنید ولی با یک لبخند کاملا معمولی و دور از طعنه و کنایه. با این کار باعث می شوید تا در ابتدا دیگران بفهمند که شما و همسرتان کم ظرفیت و بی جنبه نیستید و با کوچک ترین ضربه ای شیشه دلتان نمی شکند.

بعد از آن خنده اجمالی، می توانید در قالب طنز یا با ملایمت جمله کوتاهی در جواب کسی که با همسرتان شوخی کرده است بگویید. توجه داشته باشید که خیلی از شوخی ها ارزش پاسخ دادن ندارند و واقعا شوخی هستند لذا جوگیر نشوید و با هر شوخی ساده طرف مقابل را آسفالت نکنید.

اما بعضی از شوخی ها کنایه آلود یا تمسخر آمیز هستند که این موارد نیازمند توجه جدی شماست. اگر شما جلوی شوخی های بی مورد با همسرتان را نگیرید، شوخی ها بیشتر شده و ادامه پیدا خواهند کرد. فراموش نکنید که در این زمان ها شما مسؤل حفظ احترام همسرتان در فامیل هستید و ایشان اصلا نباید سخنی به زبان بیاورند.

۴- در دوران نامزدی از همسرتان به جا و به اندازه تعریف کنید!

در عین این که بعضی مهمانی های خانوادگی محفل آزمون و خطای تازه داماد یا تازه عروس است، اما با درایت شما اولاً می تواند محل انسجام محبت و عشق شما به همسرتان و ثانیاً باعث تثبیت جایگاه او و خودتان در انظار بقیه شود. در دوران نامزدی فراموش نکنید که شما و همسرتان نقش مکمل همدیگر را بازی می کنید و افزایش احترام و جایگاه همسرتان، در واقع افزایش احترام و جایگاه خود شماست.

در دوران نامزدی هر چقدر بهتر و بیشتر و حساب شده تر پشتیبان همسرتان باشید، او هم به نسبت برای شما سنگ تمام خواهد گذاشت! بنابراین در صحبت ها و اتفاقات مهمانی ها مترصد موقعیت های مناسب باشید تا بتوانید از ویژگی های خوب همسرتان تعریف کنید. بعید ندانید که یک جمله توصیف مثبت شما در مهمانی ها از همسرتان، تا سال ها نظر خانواده تان را مثبت نگه خواهد داشت و باعث افزایش انفجاری علاقه و محبت همسرتان نسبت به شما خواهد شد. تعریف شما باید کوتاه، واقعی و مرتبط با بحث باشد.

در دوران نامزدی از تعریف و تمجید های احساسی و عاطفی پرهیز کنید چرا که اکثرا به باد سخره گرفته خواهند شد و نتیجه عکس دارد. مثلا نگویید محسن خیلی رمانتیک است! به جای آن که بگویید محسن یا منصوره بسیار دقیق و موقعیت شناس است، سعی کنید یک نمونه از رفتارهای همسرتان را تعریف کنید.

منبع: تبیان

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید