بیماری مزمن چیست؟

بارها شنیده اید که می گویند،بیماریهای قلبی،سرطان، دیابت، چاقی مفرط، انواع بیماری مزمن هستند که دلیل عمده ۶۰ درصد از مرگ و میر و از کارافتادگی افراد در سراسر دنیا است. حال ببینیم برای چه به این بیماری ها، بیماری های مزمن گفته می شود؟

نبض ما– گردآوری

در پزشکی به بیماری‌هایی، بیماری مزمن گفته می‌شود که زیاد طول می‌کشند یا ذاتاً بلندمدت هستند مانند آسم یا دیابت. کلمه مزمن متضاد حاد است و کلمه حاد به معنای ناگهانی و غیر منتظره بودن است.اصطلاح مزمن اشاره به طولانی بودن دوره بیماری دارد و هیچ ربطی به درجه شدت و درمان پذیری بیماری ندارد.

نیمی از ۳۵ میلیون نفری که در سال ۲۰۰۵ بر اثر بیماریهای مزمن جان خود را از دست دادند را زنان تشکیل می دادند. این بیماریها جزو پرخرج ترین و شایع ترین مسائل بهداشتی به شمار می روند اما در ضمن آنها را می توان با استفاده از تغذیه مناسب، ورزش منظم، و عدم استعمال تنباکو جزو قابل پیشگیری ترین امراض نیز دانست.

بیماری های مزمن

بیماری های مزمن و صعب العلاج مشتمل بر فهرستی از بیماری های واگیر دار و غیرواگیر، از مهم ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه از جمله ایران هستند. علاوه بر این در بسیاری از این کشورها این بیماری ها روند صعودی داشته و هزینه های بسیار سنگینی بر جامعه و نظام سلامت تحمیل می کنند.

مطالعات اخیر نشان دهنده تغییرات عمده در میزان مشکلات بهداشتی و بار جهانی این بیماری ها است. همچنین بسیاری از این بیماری ها قابل درمان نبوده و منجر به ناتوانی و نیازمند به درمان های علامتی و توان بخشی می شوند.

بنابراین کوشش در تغییر سیر طبیعی این بیماری ها نه تنها شامل غربالگری برای شناخت اولیه بیماری هاست، بلکه به پیشگیری نیز باید توجه خاص داشته باشیم. پر واضح است روش های نوین در تشخیص، کنترل و درمان و مداخلات جامعه نگر در زمینه غربالگری و بیماریابی در جهت کاهش بار این بیماری ها از جایگاه ویژه برخوردار است.

چند نمونه از انواع بیماری مزمن واگیر دار: ایدز، سل ، هپاتیت ها،….

چند نمونه از انواع بیماری مزمن غیر واگیر دار: بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و اختلالات متابولیک، سرطان ها، اختلالات عصبی و عضلانی و …

به گزارش بی بی سی- «گزارش وضعیت جهانی» حاکیست که بیماری های به اصطلاح غیرمسری باعث بیش از ۳۶ میلیون مورد مرگ در سال ۲۰۰۸ بود.

بیماری های مزمن غیرمسری ضربه ای دو گانه به توسعه وارد می کند. باعث میلیاردها دلار ضرر به درآمد ملی می شود، و هر سال میلیون ها نفر را به زیر خط فقر می راند.

سازمان بهداشت جهانی گفت که می توان با معرفی سیاست هایی مانند تشویق رژیم های سالمتر غذایی و قوانین قوی تر در زمینه مصرف سیگار، از مرگ بسیاری از این افراد پیشگیری کرد.

هر سال تقریبا شش میلیون نفر در اثر مصرف تنباکو می میرند. تا سال ۲۰۲۰، این به ۷٫۵ میلیون نفر خواهد رسید، که ۱۰ درصد کل تلفات جهان است. ۳٫۲ میلیون نفر هر سال به خاطر ورزش نکردن، ۲٫۸ میلیون نفر در اثر چاقی مفرط و ۲٫۵ میلیون نفر در اثر مصرف الکل می می رند.

علل بیماری مزمن

  • رژیم غذایی ناسالم
  • بی تحرکی
  • مصرف سیگار
  • مصرف الکل
  • چاقی مفرط
  • عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی و….

رابطه بیماری مزمن و افسردگی

مشاهده رابطه علت و معلولی بین بیماری مزمن و افسردگی، سخت نیست. یک بیماری جدی می‌تواند باعث به وجود آمدن تغییرات عمده در زندگی(کار، ازدواج و ..) افراد شود و تحرک و استقلال آنها را محدود کند. یک بیماری مزمن می‌تواند انجام برخی از کارها را غیرممکن کند، و نیز می‌تواند اعتماد به‌ نفس و امید به آینده را کاهش دهد. پس جایی برای تعجب باقی نمی‌ماند اگر افراد دچار بیماری مزمن احساس یأس و اندوه کنند. در برخی از موارد، تأثیرات فیزیکی خود عارضه یا عوارض جانبی دارو‌های آن منجر به افسردگی می‌شوند.

افسردگی به وجود آمده به دلیل بیماری مزمن اغلب باعث تشدید عارضه می‌شود، مخصوصاً اگر بیماری باعث درد و خستگی مفرط شود یا توانایی فرد در تعامل با دیگران را محدود کند.

افسردگی می‌تواند درد را علاوه بر خستگی مفرط و سستی، تشدید کند. ترکیب بیماری مزمن و افسردگی شاید باعث شود فرد به انزوا روی بیاورید، که این خود احتمالاً باعث بدترشدن بیماری می‌شود. تحقیقات انجام‌شده درباره بیماری‌های مزمن و افسردگی نشان می‌‌دهند که افسردگی در میان مبتلایان به بیماری‌های مزمن از نرخ بالایی برخوردار است:

  • حملات قلبی: ۴۰ تا ۶۵ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • بیماری‌ عروق کرونر (بدون حمله قلبی): ۱۸ تا ۲۰ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • بیماری پارکینسون: ۴۰ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • مولتپل اسکلروزیس: ۴۰ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • سکته: ۱۰ تا ۲۷ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • سرطان: ۲۵ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • دیابت: ۲۵ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • سندروم درد مزمن: ۳۰ تا ۵۴ درصد بیماران افسردگی را تجربه می‌کنند.
4.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید