چگونه از زخم پای دیابتی مراقبت کنیم؟

زخم پای دیابتی از جمله مشکلات پای دیابتی است که ممکن است منجر به از دست دادن انگشت پا یا یا شود، متخصص ارتوپد چه توصیه هایی به شما می کند؟

توصیه های مهم برای مراقبت از  زخم پای دیابتی

-دیابت ممکن است برای پاها بسیار خطرناک باشد. حتی یک بریدگی کوچک می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.

-دیابت می تواند باعث آسیب عصب ها شود و بنابراین حس را در پا از بین ببرد.

-دیابت همچنین می تواند جریان خون پاها را کم کند و در نتیجه ترمیم زخم را دشوار کرده، مانع مقاومت در برابر عفونت شود.

به دلایل فوق بیمار دیابتی ممکن است متوجه وجود یک جسم خارجی در کفش خود نشود و در نتیجه تاول یا زخم ایجاد گردد.این مساله می تواند منجر به بروز عفونت یازخم غیرقابل ترمیم شود که ممکن است پا را در معرض قطع شدن قرار دهد.

برای پیشگیری از مشکلات پای دیابتی از جمله زخم پای دیابتی که ممکن است منجر به از دست دادن انگشت پا، پا یا حتی ساق پا شوند توجه به توصیه های زیر بسیار مهم است:

روزانه بررسی کنید

روزانه پای دیابتی خود را بررسی کنید. پاهای خود را از نظر وجود بریدگی ها، تاول ها، قرمزی، تورم یا مشکلات ناخن مشاهده کنید. برای مشاهده دقیق کف پای خود از یک آیینه مقعر با بزرگنمایی استفاده کنید. اگر متوجه هرگونه مشکلی شدید با پزشک خود مشورت کنید.

با آب ولرم بشوببد

پای دیابتی را با آب ولرم بشویید (هرگز از آب داغ استفاده نکنید). پاهای خود را با شست و شوی روزانه تمیز نگه دارید.تنها از آب ولرم بدین منظور استفاده کنید.

انگشتان را خشک کنید

شست و شوی پای دیابتی خود را به ملایمت انجام دهید. با پارچه نرم یا اسفنج نرم پاهای خود را بشویید. در هنگام خشک کردن پاها حوله را با خشونت و محکم به پاها نکشید.  بین انگشتان را به دقت خشک کنید.

یک مرطوب کننده استفاده کنید

پای دیابتی خود را مرطوب کنید ولی بین انگشتان را خشک نگه دارید. روزانه از یک مرطوب کننده برای پاهای خود استفاده کنید تا مانع خشکی پوست و در نتیجه خارش و ترک خوردن پوست پاها شوید. ولی هرگز بین  انگشتان را مرطوب نگه ندارید؛ زیرا می تواند منجر به بروز عفونت قارچی شود.

ناخن ها را کوتاه کنید

ناخن های خود را با دقت کوتاه کنید. ناخن ها را به صورت خط صاف کوتاه کنید و لبه های آن ها را گرد نکنید. ناخن ها را بیش از حد کوتاه نکنید؛ زیرا ممکن است باعث فرورفتن لبه های ناخن به درون پوست شود. اگر در مورد ناخن های خود نگرانی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

خود درمانی نکنید

هرگز پینه ها و میخچه ها را خود درمانی نکنید. حتما در این مورد به پزشک خود مراجعه کنید. خودسرانه از چسب میخچه و نظایر آن استفاده نکنید.

جوراب تمیز بپوشید

جوراب تمیز و خشک به پا کنید و هر روز جوراب خود را عوض کنید. از جوراب هایی که مخصوص بیماران دیابتی ساخته می شوند استفاده کنید:

این جوراب ها نرم تر از جوراب های معمولی هستند، کش ندارند، بالاتر از مچ پا می آیند و از الیافی ساخته می شوند که رطوبت را از پوست می زدایند.

موقع خواب جوراب بپوشید

موقع خواب جوراب به پا داشته باشید. اگر پاهای شما هنگام خواب شبانگاهی احساس سردی می کنند، جوراب بپوشید. هرگز از بطری آب گرم یا کیسه آب گرم برای گرم کردن پاهای دیابتی خود هنگام خواب استفاده نکنید.

کفش ها را بتکانید

قبل از پوشیدن کفش هایتان آنها را بتکانید و داخل آنها را لمس کنید. به یاد داشته باشید که پاهای شما ممکن است نتوانند وجود یک سنگ ریزه یا سایر اجسام خارجی را در کفش حس کنند، بنابراین همیشه قبل از پوشیدن کفش به دقت درون آن را بازرسی کنید.

پا را گرم و خشک نگه دارید

برای جلوگیری از زخم پای دیابتی حتما پاهای خود را گرم و خشک نگه دارید. نگذارید پاهایتان در برف یا باران خیس شوند. در فصل زمستان از جوراب و کفش گرم استفاده کنید.

ضد عرق مصرف کنید

از ضد عرق برای کف پای خود استفاده کنید. اگر دچار تعریق بیش از حد کف پاها هستید، استفاده از ضد عرق مفید است.

پا برهنه راه نروید

هرگز با پاهای برهنه راه نروید تا ریسک زخم پای دیابتی در شما کمتر شود. حتی در منزل هم پا برهنه راه نروید! همیشه از کفش یا دمپایی استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است روی جسمی پا بگذارید و دچار خراشیدگی یا بریدگی بشوید.

قند خون را کنترل کنید

دیابت خود را کنترل کنید. سطح قندخون خود را کنترل کنید. سیگار و قلیان نکشید. استعمال دخانیات باعث کم شدن جریان خون در پاهای شما می شود که می تواند ابتلا به زخم پای دیابتی را افزایش دهد.

ویزیت پزشک فراموش نشود

برای معاینه دوره ای پاهای خود مراجعه کنید. ویزیت توسط پزشک متخصص ارتوپد و مچ پا به صورت منظم می تواند باعث پیشگیری از بروز عوارض دیابت در پا و در نتیجه زخم پای دیابتی شود.

منبع: وب سایت دکتر رضا نادری

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید