علل پینه پا و در مان آن

پینه پا نواحی متمایز ضخیم پوست ناشی از مالش مزمن و فشار است. ممکن است نخست از تاول شروع شود. پینه ها شبیه میخچه اند اما کناره های منظم و دایره ای شکل میخچه و هسته مرکزی آن را ندارند.

نبض ما– گردآوری

پینه پا معمولاً وسیله دفاعی، برای حفاظت نسج نرم و حساس زیر پوست است. پینه در قسمتهایی از کف پا که چربی زیر جلدی در آن بیشتر است دیده می شود اما ممکن است در جاهای دیگر پا، که استخوان ها برجسته اند بخصوص روی مفاصل مبتلا به آرتریت، انگشتان بزرگ و کج شده پا و سطح پشتی استخوانهای چکشی شده انگشتان نیز دیده شود.

خانمها اغلب به علت پوشیدن کفش پاشنه بلند در پشت پاشنه و یا به علت پوشیدن کفشهای نامناسب در زیر پاشنه پا دچار پینه پا می شوند. بعلاوه در خانمهای چاق حتی کفش بدون پاشنه به پا می کنند نیز شایع است.

کفش نامناسب

افراد دیابتی که مبتلا به اختلال حس عصبی هستند نیز مستعد این اختلال هستند که اغلب همراه با زخم می باشد. در صورتیکه پینه پا در محل روی پا وجود داشته باشد، علت کفش نامناسب و عادت بد نشستن است. در این اختلال، ضخیم شدن لایه شاخی اتفاق می افتد و در ناحیه درم فیبروز و افزایش بافت کلاژن دیده می شود.

درمان پینه پا

آسانترین راه از بین بردن پاشنه زبر، صاف کردن و تمیز کردن آن پس از گرم شدن پا با آب گرم در حمام است نواحی ناصاف و خشن را بملایمت با برس نرم با سنگ پا بسابید و تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن سلولهای مرده و پینه پا می گردد. پس از حمام کرم نرم کننده یا پماد به ناحیه بمالید. پوشاندن نواحی کرمدار و چرپ با پوشش پلاستیک یا گذاشتن کفی کمک بیشتری میکند.

شروع درمان باید با از بین بردن اصطکاک و فشار توأم باشد. مدل کفش باید عوض شود. پینه خود پس از خیس شدن و مالش با سنگ پا نازک می شود. استفاده از کراتولیتیکها می تواند مفید باشد.

*از جوراب یا کفش های مناسب و راحت استفاده کنید. سعی کنید از کفش هایی استفاده کنید که دارای پد مناسب باشند. اگر پینه پا در میان انگشتان یا شست پاهایتان است، تا زمانی که پینه پا برطرف شود از این پد در کفش تان استفاده کنید.

*کفش کمی تنگ پینه پا ایجاد نمی کند اما آن را بدتر می کند. هرچه پا بزرگ تر می شود کفش بزرگ تر بپوشید.

*هرگز از ناخن‌گیر، قیچی و چاقو برای برداشتن پینه استفاده نکنید چرا که این کار باعث بریدگی و زخم در ناحیه می‌شود. پوشاندن نواحی کرمدار و چرپ با پوشش پلاستیک یا گذاشتن کفی کمک بیشتری می‌کند.

*در صورت ایجاد عفونت درمان‌های آنتی‌بیوتیکی هم ممکن است برای شما تجویز شود اما اگر برجستگی‌های غیرطبیعی استخوان باعث ایجاد پینه شده‌باشد ممکن است پزشک این استخوان را با عمل جراحی اصلاح کند تا از عود مجدد پینه پا جلوگیری شود.

2.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید