هرچه باید درباره زینک بدانید

روی یا زینک (Zinc یا Zin) یک ماده معدنی کمیاب است که انسان برای سالم ماندن به آن نیاز دارد.

نبض ما – گردآوری

روی در میان مواد معدنی کمیاب از لحاظ مقدارش در بدن در رده دوم پس از آهن قرار دارد. این ماده برای فعالیت مناسب دستگاه ایمنی ضروری است.

مکمل‌ های غذایی

چه کسانی نیاز به دریافت روی بیشتری در برنامه روزانه دارند؟

این نکته حائز اهمیت است و بایستی همه ی خانم ها و آقایان بدانند که خانم های شیرده و باردار و افرادی که دارای فعالیت ورزشی مرتب و منظم هستند، نیاز به روی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی، کافی نباشد دچار کمبود آن و عوارض حاصل از آن خواهند شد.

  • افرادی که در طی روز سیگار زیادی می کشند و کسانی که مشروبات الکلی می خورند، به مقدار بیشتری روی نسبت به سایرین نیازمند هستند.
  • بیمارانی که دارای مشکلات کبدی و کلیوی هستند، هم چنین بیماران مبتلا به دیابت، نیازمند به روی بیشتری هستند.
  • در هنگام ابتلا به عفونت ها، نیاز به دریافت روی، بیشتر از سایر مواقع است.
  • کسانی که دچار سوختگی شده اند و یا بیمارانی که سکته های قلبی ( آنفارکتوس قلبی ) کرده اند، هم چنین افرادی که دچار آرتروز هستند، بیشتر از حد معمول به روی نیاز دارند.
  • مقدار روی دریافتی از راه غذا به بدن بیماران مبتلا به سرطان باید اضافه شود.
  • کم خونی یکی از بیماری هایی است که نیاز به دریافت روی را در بدن افزایش می دهد.
  • تحقیقات و بررسی های بالینی نشان داده است کسانی که مبتلا به جوش های صورت (آکنه) هستند، دارای سطح پایینی از روی در خون بوده اند و دادن روزانه ۲۰۰ میلی گرم گلوکونات روی که معادل ۳۰ میلی گرم روی است می تواند باعث بهبود عفونت های جوش های آن ها شود.
  • کسانی که مبتلا به نورودرماتیت و پسوریازیس هستند، اغلب مبتلا به کمبود روی هستند.
  • کسانی که مبتلا به زخم های پوستی اند، جهت ترمیم و بازسازی سریع تر، نیاز به مقدار روی بیشتری دارند.
  • بررسی های انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد، طحال حیواناتی که دچار کمبود طولانی مدت روی شده اند پس از مدتی دچار چروکیدگی شده است. همان طور که می دانید طحال از اندام های ایمنی در بدن به شمار می رود. بنابراین کاهش روی موجب به هم خوردن سیستم ایمنی می شود و معمولا”‌ افراد دچار نقص ایمنی و کمبود روی، اغلب مبتلا به گریپ و سرماخوردگی های متعدد می شوند.
  • تنظیم عملکرد سیستم ایمنی :کمبود زینک در بدن می تواند آسیب جدی به عملکرد سیستم ایمنی وارد آورد.
  • درمان اسهال: اسهال سالانه جان ۱٫۶ میلیون کودک زیر ۵ سال را می گیرد. به نظر می رسد مصرف زینک می تواند تکرر اسهال را متوقف نماید. به علاوه ثابت شده که مصرف قرص های زینک در یک دوره ده روزه می تواند درمان مؤثری برای اسهال باشدو به علاوه از عود مجدد آن در آینده تا حد زیادی پیشگیری کند.
  • تأثیر بر یادگیری و حافظه: مطالعات نشان می دهند که زینک نقشی اساسی در تنظیم چگونگی ارتباط میان رشته های عصبی با یکدیگر دارد که نتیجتاً بر چگونگی شکل گیری حافظه و یادگیری مؤثر خواهد بود.
  • درمان سرماخوردگی: مطالعات نشان داده اند که در مدت ابتلا به سرما خوردگی، سطح روی بدن تا ۴۰% کاهش می یابد. به علاوه مصرف زینک در کاهش مدت و شدت سرماخوردگی می تواند مفید واقع شود.
  • بهبود زخم های بدن :مطالعات نشان می دهند مصرف موضعی زینک می تواند از تورم و رشد باکتری در ناحیه زخم جلوگیری کند. زمانی که زینک بر روی زخم آغشته می شود، نه تنها کمبود زینک در محل زخم به صورت موضعی برطرف می شود، بلکه خاصیت دارویی نیز دارد.
  • جلوگیری از پیرچشمی : روی از وارد آمدن آسیب سلولی به شبکیه جلوگیری می کند که به نوبه خود موجب به تعویق افتادن پیرچشمی و کاهش دید می گردد.

منابع غذایی

مواد غذایی پرپروتئین حاوی مقادیر بالایی روی هستند. گوشت گاو و گوسفند بیشتر از گوشت ماهی حاوی روی هستند. بخش های قرمز گوشت مرغ نسبت به بخش‌های سفید بیشتر حاوی روی است.

سایر منابع خوب برای روی مغزهای خوراکی، غلات کامل، حبوبات و مخمر است.

میوه ها و سبزی ها منابع خوبی برای روی نیستند، زیرا روی در پروتئین‌های گیاهی به اندازه روی از پروتئین های حیوانی جذب نمی‌شود. بنابراین رژیم‌های غذایی کم پروتئین و گیاهی مقدار کمی روی دارند.

غذا خوردن

روی در اغلب مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال وجود دارد. این مکمل‌ها ممکن است حاوی گلوکونات روی، سولفات روی یا استات روی باشند.

روی همچنین ممکن است در برخی از داروهای بی‌نسخه مانند قرص‌های مکیدنی سرماخوردگی، اسپری یا ژل‌های بینی وجود داشته باشد.

نیاز روزانه افراد به روی

بررسی های انجام شده نشان می دهد که نیاز خانم ها به این عنصر مهم و ضروری ، روزانه حداقل ۱۰ میلی گرم و نیاز آقایان روزانه حداقل ۱۲ میلی گرم است. بیشتر دیده می شود که مقدار مصرف روی بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز است.

آنچه درباره عوارض قرص “زینک” باید بدانید

مصرف قرص Zink بدون نسخه پزشک، معضلاتی از جمله افزایش ریسک خون ریزی در فرد و کاهش فعالیت سیستم ایمنی را در  بر خواهد داشت.

همچنین مقدار بیش از حد این عنصر در بدن موجب کاهش چربی مفید خون و افزایش حساسیت به ویژه در افراد دارای بیماری های تنفسی می شود.

توجه:

کمبود روی در کودکان همراه با بی اشتهایی، اختلال چشایی طعم غذا، پیکا ( حالتی شبیه ویارحاملگی )، بی حالی، غش، اختلال رفتاری و وقفه در رشد، خود را نشان می دهد ، هم چنین در نوجوانان به صورت تاخیر بلوغ جنسی و ظهور نکردن صفات ثانویه جنسی بروز می کند. کمبود روی در افراد مسن، در هنگام راه رفتن ، اختلال تعادل را ایجاد می کند که با تجویز داروی روی قابل درمان است.

 

5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید