عوارض کمبود ویتامین B3 در بدن

ویتامین B3 یا نیاسین عضوی از خانواده ویتامین های ب است. این ویتامین محلول در آب است و این بدان معنیست كه در بدن ذخیره نمیشود و برای برطرف كردن نیازهای بدن به طور مرتب و روزانه باید مصرف شود.

نبض ما– گردآوری

ویتامین B3 یا نیاسین برای اولین بار توسط پژوهشگرانی که بروی بیماری پلاگر و رابطه آن با تغذیه تحقیق می کردند کشف شد. محققان پزشکی آن زمان دریافتند که بیماری پلاگر در بین مردمی که بخش اصلی رژیم غذایی آن ها ذرت بوده شایع است و توانستند این بیماری را با تجویز مشتقی از ویتامین B3(نیاسین) به نام اسید نیکوتینیک درمان کنند.

نقش و عملکرد نیاسین در بدن انسان:

ویتامین B3 با کمک سایر ویتامین های گروه ب برای متابولیزم پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و تبدیل آن ها به انرژی بدن را یاری می کنند. نیاسین این نقش را با فعال کردن دو آنزیم به نام های NAD و NADPH انجام می دهد. از آنزیم NAD برای تجزیه قند و اکسیداسیون اسیدهای چرب و تبدیل آن ها به انرژی در بدن استفاده می شود.

نیاسین

آنزیم NADPH نیز نقش مهمی در متابولیزم فولات(فرمی از اسید فولیک)، تولید کلسترول و هورمون های استروئیدی که وظیفه مهمی در تولید انرژی دارند ایفا می کند. بدن به نیاسین برای فعالیت ذهن و حافظه، تولید آنزیم های گوارشی، هضم و جذب مواد غذایی، حفظ سلامت پوست نیاز دارد.

ویتامین B3 به بدن در دفع مواد سمی و شیمیایی نیز کمک می کند و همچنین در تولید هورمون های جنسی که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شوند نقش مهمی ایفا می نماید.

بر خلاف سایر ویتامین های گروه ب بدن انسان قادر به ساختن ویتامین B3 می باشد و این کار را با تبدیل اسید آمینه تریپتوفان به نیاسین با کمک ویتامین B6 انجام می دهد.

نیاسین و رابطه آن با کلسترول: ویتامین B3 سبب کاهش میزان کلسترول بد(LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) و بهبود خون رسانی به قلب می گردد، بسیاری از پزشکان برای کاهش میزان کلسترول در بیماران از مکمل های غذایی نیاسین به جای داروهای شیمیایی استفاده می کنند.

  • ویتامین B3 براي تسريع گردش خون و پايين آوردن كلسترول مفيد است.
  • يكي از وظايف مهم ديگر ویتامین B3 توليد انرژي و كمك به سلول‎ها در تنفس و جذب اكسيژن است.
  • ویتامین B3 بازكننده رگهاي خوني است.
  • ویتامین B3 كمك كننده سوخت و ساز كربوهيدارت‎ها، چربي‎ها و پروتئين‎ها مي‎باشد.
  • ویتامین B3 از پيري زودرس جلوگيري مي‎كند.
  • ویتامین B3 برطرف كننده ضعف و بي‎حالي و سرگيجه مي‎باشد.
  • كمبود ویتامین B3  باعث ايجاد پلاگر و ناراحتي‎هاي عصبي و گوارشي مي‎شود.
  • ویتامین B3 برطرف كننده اختلالات گوش و ورم لثه و معده مي‎باشد.
  • ویتامین B۳ حافظه را تقويت مي‎كند.

– ويتامين B۳ از اسهال و خونريزي جلوگيري از استفراغ جلوگيري مي‎كند از پيشرفت جوش‎هاي اكنه و اگزما و مسموميت جلوگيري مي‎كند.

علائم کمبود ویتامین B3

کمبود شدید و مزمن ویتامین B3 منجر به بیماری پلاگر می شود که البته امروزه با توجه به نوع تغذیه مردم به ندرت شاهد آن هستیم مگر در مناطقی مانند آفریقا و کشورهای بسیار فقیر که تغذیه مردم زیر استاندارد جهانی است، در بیماری پلاگر عضلات بدن ضعیف و به شدت تحلیل می روند، پوست تخریب و مشکلات گوارش و عصبی جدی بروز می کنند و اگر درمان درستی صورت نگیرد می تواند سبب مرگ گردد.

ویتامین ب۳

علائم اولیه و مشکلات مرتبط با کمبود نیاسین در بدن عبارتند از:

  • مشکلات متابولیکی: ضعف عضلات، کاهش انرژی بدن، از دست دادن وزن، عدم تحمل سرما، افزایش کلسترول بد
  • مشکلات سیستم اعصاب مرکزی: بی قراری، سرگیجه، سر درد و افسردگی
  • مشکلات دستگاه گوارش: بی اشتهایی، سو هاضمه، سوزش دهان گلو و مری، درد در شکم، تهوع و اسهال
  • مشکلات پوستی: التهاب و خارش پوست، اگزما و خشکی بیش از حد پوست

منابع غذایی نیاسین(ویتامین B3):

بدن شما ویتامین ب-۳ را از پروتئین به دست می آورد بنابراین اگر در رژیم غذایی پروتئین كافی وجود داشته باشد، ویتامین “ب-۳” كافی به بدن شما می رسد. بهترین منابع ویتامین ب-۳ غذاهایی است كه غنی از پروتئین باشد مانند: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیای خشك پخته شده و نخود، كبد، شیر كم چربی یا بدون چربی و پنیر، سویا و آجیل.

منابع دیگر خوب برای ویتامین “ب-۳” شامل مخمر آبجو، سبوس گندم، حبوبات. غلات (به جز ذرت)، قارچ و سبزیجات تازه. ویتامین “ب-۳” در اثر پختن در آب از بین می رود. بنابراین تا حد امكان از جوشاندن، پختن و فریزكردن سبزیجات خودداری كنید.

قزل آلا و ساردین ، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی شیرین، آووکادو، مغزها مانند بادام، پسته، گردو، غلات با سبوس کامل، حبوبات  از دیگر منابع ای ویتامین هستند.

مکمل های غذایی ویتامین B3

بسیاری از پزشکان مکمل های غذایی نیاسین را برای کمک به بهبود خواب، کاهش کلسترول، کاهش غلظت خون، کاهش میزان پلاکت ها، کمک به درمان دیابت نوع ۲ و سایر بیماری ها تجویز می کنند.

دوزهای بالای ویتامین B3 می تواند سبب آسیب به کبد، واکنش های پوستی و سایر عوارض گردد به همین جهت بدون نظر و تشخیص پزشک نباید از مکمل های غذایی نیاسین در دوزهای بالا و بیشتر از نیاز روزانه استفاده کنید. ویتامین B3 جز ترکیب قرص های ب کمپلکس است و اصولا نیازی به مصرف مکمل نیاسین به طور جداگانه نمی باشد.

امتیاز شما :


ممکن است شما دوست داشته باشید

پیام بگذارید