علل پینه پوست و روشهای درمان آن

پینه‌ در حقیقت ضخیم‌شدگی‌ یا برجستگی‌ لایه‌های‌ خارجی‌ بدون‌ درد پوست‌ است که‌ در اثر فشار یا تحریک‌ مداوم‌ به‌ وجود می‌آید.

نبض ما– گردآوری

پینه‌ می‌تواند در هر نقطه‌ای‌ از بدن‌ به‌ وجود آید، بخصوص‌ دست‌ها، پاها یا زانوها که‌ مرتبا تحت‌ فشار یا تحریک‌ هستند محل شایع برای پینه، کف دست و پا است اما در هر جایی که در فشار و اصطکاک طولانی باشد به وجود می‌آید.

انواع پینه

پینه در کارگران، ورزشکاران و کسانی که به قسمتی از دست و پایشان همیشه فشار وارد می‌آید، دیده می‌شود. خانم‌ها اغلب به علت پوشیدن کفش پاشنه بلند در پشت پاشنه یا به علت پوشیدن کفش‌های نامناسب در زیر پاشنه پا دچار پینه می‌شوند. بعلاوه در خانم‌های چاق که حتی کفش بدون پاشنه به پا می‌کنند، نیز شایع است. افراد دیابتی مبتلا به اختلال حس عصبی نیز مستعد این اختلال هستند که اغلب همراه با زخم است.

توجه داشته باشید اگرپینه‌ها در روی پا وجود داشته باشند، علت کفش نامناسب و عادت بد نشستن است. عادت بد جویدن انگشتان در کودکان می‌تواند باعث بروز پینه در انگشتان شود. پینه دست و آرنج اغلب در نواحی تحت اصطکاک دیده می‌شود. داشتن‌ مشاغلی‌ که‌ در آنها دست‌ها یا زانوها تحت‌ فشار هستند، مثل‌ نجاری‌، نویسندگی‌، نوازندگی‌ گیتار و کاشی‌‌کاری‌ نیز باعث پینه می‌شود.

علت چیست؟

پینه‌ها برای‌ محافظت‌ پوست‌ در برابر آسیب‌ ناشی‌ از تحریک‌ مداوم‌ (اصطکاک‌ یا فشرده‌ شدن‌) به‌ وجود می‌آیند. در حقیقت پینه‌ها وسیله دفاعی برای حفاظت نسوج نرم و حساس زیر پوست است. فشار باعث‌ می‌شود سلول‌های‌ ناحیه‌ تحت‌ فشار با سرعت‌ بیشتری‌ تکثیر یابد و رشد کند که‌ این‌ امر باعث‌ به‌ وجود آمدن‌ رشد خارج‌ از اندازه‌ بافت‌ به‌ صورت‌ برجستگی‌ می‌شود.

درمان

درمان اصلی پینه، از بین بردن اصطکاک و فشار است. شاید لازم باشد به عنوان مثال مدل کفش عوض شود. اما اگر می‌خواهیدفعلا از دست پینه‌ها خلاص شوید آسان‌ترین راه آن، صاف کردن و تمیزکردن آن پس از گرم و مرطوب شدن با آب گرم در حمام است.

پینه خود پس از خیس شدن و مالش با سنگ پا نازک می‌شود برای بهتر شدن نواحی ناصاف و خشن را به ملایمت با برس نرم با سنگ پا بسابید و تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و پینه پا می‌شود.

پس از حمام کرم نرم‌کننده یا پماد به ناحیه بمالید. پوشاندن نواحی کرمدار و چرپ با پوشش پلاستیک یا گذاشتن کفی کمک بیشتری می‌کند. گاهی پزشکان از محلول‌های کراتولیتیک‌ها که پوشش کراتینی را از بین می‌برد، استفاده می‌کنند. در سالن‌های زیبایی برای رفع پینه‌ها ابتدا عضو را در آب داغ قرار می‌دهند.

سپس با استفاده از یک سوهان پینه برداری یا یک قطعه کاغذ سنباده اقدام به برداشتن قسمت‌های نرم شده پوست می‌کنند. معمولا هم پس از اتمام کار به موضع مورد نظر الکل می‌زنند تا احتمال عفونت کم شود. توجه داشته باشید هرگز از تیغ صورت تراشی برای برداشتن پینه‌ها استفاده نکنید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

–  پدردناک شود.
– دیابت یا اختلال گردش خون وجود دارد و پینه باید تراشیده شود.
– ناحیهٔ پینه قرمز یا گرگفته است.
– ترک می‌خورد و خونریزی می‌دهد.
–پینه‌ها به رنگ آبی درآمده است.
مادربزرگ‌ها می‌گویند روی آرنج تکیه ندهید چون پینه می‌بندد، درست است؟
فقط این پوست پا نیست که دچار پینه می‌شود. پینه دست هم در نواحی که پوست تحت فشار و اصطکاک است رخ می‌دهد. ناحیه ضخیم‌شدگی و پینه بستن در دست به طور معمول در سطح بیرونی مفصل انگشتان دست و گاهی در آرنج دیده می‌شود.

از طرفی برخی از کودکان عادت دارند شست و یا سایر انگشتان خود را بجوند و این عادت بد می‌تواند موجب پینه بستن انگشتان این کودکان با گذشت زمان شود. پینه دست و آرنج در نواحی دیده می‌شود که شخص در اثر عادات روزانه و یا کارهایی که در طول روز انجام می‌دهد به آن فشار زیادی را وارد می‌کند و یا آن را تحت اصطکاک مداوم قرار می‌دهد.

روش ساده برای از بین بردن پینه

همه‌ی ما اتفاق نظر داریم که در این ماه‌ها مراقبت از پاهایمان،در فهرست روتین‌های زیبایی‌مان اولویتی ندارد. چرا که با فرا رسیدن فصل سرما و هنگام پوشیدن بوت و نیم‌بوت‌ها، دیگر قرار نیست به این زودی‌ها کسی پاهایمان را ببیند! اما بر خلاف رویکرد ما در این شرایط، با فشار و اصطکاک ثابتی که بین پاهای ما و کفش مان هست، ناگوار ترین وضعیت برای پاهایمان ایجاد می‌شود.

این وضعیت شرایط را برای بوجود آمدن پینه هموار خواهد کرد. بهرحال اگر کار از کار گذشته و پاهایتان پینه بسته است،بجای اینکه با سوهان فلزی به سراغ پایتان بروید و سطح آنرا زخمی کنید و آنرا در معرض انواع عفونت و باکتری‌ها قرار دهید، این راهنمای کوتاه را بخوانید.

برای نرم کردن پوستتان، از یک سنگ پا استفاده کنید. به مدت پنج دقیقه پاهایتان را در آب فرو ببرید، سپس سنگ پا را خیس کنیدو آنرا با فشار ملایم به پینه‌های خیس خورده بمالید تا اینکه پوست‌های مرده از بین بروند. توجه: نیازی نیست تمام پینه‌ها را از بین ببرید. در حقیقت پوست سخت شده، از لایه‌های زیرینش در برابر اصطکاک با کفشتان محافظت می‌کند.

4.7/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید