تشخیص شخصیت از پیامک تبریک

با وجود مکتوب بودن، پیامک ها اصولا بازتاب سبک گفتاری افراد هستند.اگر هر فرد را مجموعه ای از مشخصه های اجتماعی از جمله میزان تحصیلات، طبقه اقتصادی و شغل و ویژگی های فردی مثل سن و جنس بدانیم پیامک های او متاثر از این عوامل خواهد بود.

نبض ما – برای پی بردن به شخصیت افراد راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها توجه به متن پیامک هاست.در واقع درمتن برخی از پیامک ها نشانه هایی وجود دارد که ما را به سمت شناخت شخصیت طرف مقابل هدایت می کند. با این وجود این موضوع کاملا قطعی نیست و نمی توان به طور دقیق در این باره قضاوت کرد.

در مجموع می توان گفت بر اساس محتوا و شکل جملات و لحن گفتاری که در پیامک های افراد تکرار و برداشت می شود، می توان آنها را در تیپ های شخصیتی مختلفی قرار داد که به برخی از این موارد اشاره می کنیم. البته نمی توان گفت هر پیامکی اگر شبیه به موارد مذکور باشد، حتما شخص در آن تیپ قرار می گیرد.در این مورد شناخت مناسب از طرف مقابل می تواند تعیین کننده تر باشد.

شخصیت مهرطلب

هرگاه متوجه شدید فردی در پیامک هایش از کلمات محبت آمیز زیاد استفاده می کند شاید بتوانید او را در دسته شخصیت های مهرطلب قرار دهید. این افراد عاشق دریافت مهر و محبت دیگران هستند. به شما محبت می کنند و انتظار دارند حتی در پیامک های تان چنین محبتی را نثارشان کنید و اگر غیر از این باشد، ناراحت و دلگیر می شوند.

آنها می خواهند مورد نوازش دیگران قرار گیرند و از سوی اطرافیان تایید شوند.در مجموع باید گفت شخصیت های مهرطلب همواره به دنبال جلب حمایت و توجه سایرین هستند و البته این کار را به وفور خودشان هم انجام می دهند.

نمونه پیامک ها: خیلی دوستت دارم دائم به فکرتم.کی ببینمت؟ دوستم داری؟ چقدر کم تماس می گیری (انواع و اقسام جملات محبت آمیز و حامیانه در پیامک های این افراد دیده می شود.)

شخصیت کنترل گر

پیامک هایی که با پرسش و بررسی شرایط طرف مقابل شروع می شود، از کنترل گر بودن شخصیت ارسال کننده پیامک خبر می دهد. برای این افراد مهم است که بر اوضاع و اطرافیان کنترل داشته باشند و اگر احساس کنند این کنترل به نوعی خدشه دار شده، عصبانی و ناراحت می شوند بنابراین در ادبیات پیامک این افراد می بینیم که پرسش هایی در مورد زمان و مکان وجود دارد و اگر پاسخ درستی دریافت نکنند، ممکن است پیامک های شان لحن تندی پیدا کرده و حتی جملات توهین آمیز هم در آنها دیده شود.

نمونه پیامک ها:کی بر می گردی؟ رسیدی حتما به من خبر بده، چرا نگفتی قراره بعد از کلاس جای دیگه هم بری؟ به خواهرت زنگ بزن بگو ما نمی آییم، برای خرید صدبار گفتم با من برو تا بهت بگم چی بخری و از کجا بخری و….

شخصیت قدرت طلب

افرادی که شخصیت قدرت طلب دارند در پیامک های شان هم به شما دستور می دهند.مرتب تاکید می کنند امروز باید چه کار کنید و کجا بروید.در پیامک های این افراد جملات دستوری و تاکیدی به وفور دیده می شود.

در واقع این افراد می خواهند این پیام را به شما منتقل کنند که قوی، قدرتمند و برتر هستند و از راه پیامک ها توانایی و قدرت شان را به رخ بکشند.شاید هم در پیامک های شان ببینید که به شما می گویند امروز به فردی تحکم کرده اند یا شخصی را سرجای خود نشانده اند و امثال آن.

نمونه پیامک ها: باید امروز به موقع بیای و گرنه خودت می دونی، من نمی دونم…باید بری خرید، چرا هرچی می گم گوش نمی دی؟ امروز حال یکی از همکارانم را حسابی گرفتم پررو شده بود و….

شخصیت وسواسی

در پیامک های این افراد تاکید و یادآوری های فراوانی دیده می شود.از آنجا که در زندگی شان نظم و وسواس خاصی وجود دارد، در پیامک ها هم نسبت به مراقبت از نظم و پیشگیری از به هم ریختگی اوضاع تاکید دارند.گاهی چند پیامک را پشت سر هم می فرستند و پیامک های قبلی را تصحیح می کنند که این موضوع از وسواس آنها حکایت می کند.البته ممکن است خیلی هم دقیق و حساب شده پیامک ها را ارسال کنند و هر پیامک را چند بار بخوانند.

نمونه پیامک ها: یادت نره چی بهت گفتم، چند بار بگم باید این کار رو درست انجام بدی، حتما نیم ساعت زودتر بیا که دیر نشه، همه چیز را مرتب کردم دست به چیزی نزن و….

شخصیت استرسی

استرس و اضطراب در پیامک های این افراد موج می زند و نوشته های شان بیشتر حاوی دلواپسی و نشان دهنده به هم خوردن تعادل درونی است.خیلی وقت ها هم به دلیل اینکه همراه با استرس و نگرانی پیامک می فرستند، در نوشته های شان غلط های نوشتاری دیده می شود چون از شدت اضطراب به سرعت تایپ می کنند. اگر این رفتار ها در ارسال پیام فردی تکرار شود شاید بتوان گفت او در گروه شخصیت های استرسی قرار دارد.

نمونه پیامک ها: نمی تونم صبر کنم، زود زنگ بزن، چرا جواب نمی دی دارم دیوانه می شم.

شخصیت بدگمان

برای شخصیت های بدگمان مهم است که بدانند دیگران کجا هستند و چه کار می کنند.آنها براساس تیپ شخصیتی شان نسبت به اطرافیان سوء ظن دارند و می خواهند از این موضوع مطمئن شوند که خطری ارتباطات آنها را تهدید نمی کند.

این بدگمانی ها فقط به جنس مخالف مربوط نمی شود، شخصیت های بدگمان حتی نسبت به افراد همجنس خودشان هم سوء ظن دارند و می ترسند که مبادا در غیاب آنها توطئه ای علیه شان شکل گیرد.

نمونه پیامک ها: وقتی من تماس گرفتم با کی صحبت می کردی؟ چرا دیر به پیامک ها جواب می دی؟ صدای کسی می آمد مگر نگفتی تنهایی و ….

شخصیت توجه طلب

این افراد دل شان می خواهد مورد توجه دیگران قرار گیرند و برای اینکه توجه مورد نیازشان را به دست آورند، از جملات یا متن های طنزآمیز استفاده می کنند.

نمونه پیامک ها: تو حوضی که ماهی نباشه قورباغه سالاره! گربه دستش به گوشت نمی رسه می گه عیبی نداره به جاش سویا می خورم! می دونی فرق تو با ریش چیه؟ ریش اصلاح می شه ولی تو اصلاح نمی شی و….

شخصیت نگران

اشخاصی که مدام پیگیر سلامت و حال خوب شما هستند و بر سالم بودن تان تاکید می کنند در دسته شخصیت های نگران قرار می گیرند که در پیامک های شان آثاری از نگرانی دیده می شود.گاهی هم به طور بدبینانه فکر می کنند که شاید حال تان خوب نباشد و از این بابت بیشتر نگران می شوند.شخصیت های نگران انتظار دارند حال و احوال تان را به سرعت گزارش دهید و اگر کمی درنگ کنید به دلواپسی و نگرانی های شان دامن می زنید.

نمونه پیامک ها: داروهایت را به موقع خوردی؟ تصادف نکردی؟ سالم رسیدی؟ از آن مسیر نرو شلوغه تصادف می کنی و….

شخصیت ضعیف و خجالتی

صحبت تلفنی برای برخی از افراد خجالتی دشوار است.به راحتی نمی توانند ارتباط کلامی برقرار کنند و با سایرین در تعامل باشند.از این رو ارسال پیامک برای آنها روش ارتباطی ساده تری است چون هنگام ارسال پیامک وقت و فرصت کافی دارند تا حرف های شان را راحت تر بزنند.

شخصیت های خجالتی وقتی می خواهند ابراز احساسات کنند، دچار اضطراب می شوند و ترجیح می دهند در لفافه و پشت پرده صحبت کنند.افراد ضعیف هم عزت نفس پایینی دارند و قدرت ابراز وجود آنها پایین است.این افراد در پیامک ها هم خودشان را کوچک نشان می دهند و طرف مقابل را بزرگ می بینند.

نمونه پیامک ها:حرف شما درسته، من در حدی نیستم که بخوام نظر بدم، هرچی شما بگید و کلمه چشم هم زیاد در پیامک شان به چشم می خورد و….

شخصیت بی توجه

برخی افراد به پیامک های ارسالی دیر پاسخ می دهند که اگر به دلیل مشغله زیادشان نباشد، می توان آنها را در گروه شخصیت های بی توجه جای داد.این اشخاص مسئولیت پذیر نبوده و برای دیگران ارزشی قائل نیستند. البته این احتمال وجود دارد که شخصیت های مغرور هم مانند شخصیت های بی توجه به پیامک ها دیر پاسخ دهند چون با این کار می خواهند این پیغام را منتقل کنند که ما مهم هستیم.

ارتباط پیامک با شخصیت افراد

اگرچه پیامک، فرم نوشتاری دارد اما واجد ویژگی های زبان گفتاری است.از جمله اینکه غیررسمی و شخصی است.از این رو با تحلیل سبک پیامک ها می توان به اطلاعات زیادی درباره فرستنده های آنها دست یافت.

به عنوان مثال طبق تحقیقات اخیر اگر در شرایط مساوی از جمله هزینه و زمان و فوریت موضوع، فردی بین فرستادن پیامک و تماس تلفنی، فرستادن پیامک را ترجیح دهد از لحاظ شخصیتی درون گرا و خجالتی قلمداد می شود یا افرادی که در فرستادن پیام ها اصول رسمی بودن را رعایت می کنند مایلند فاصله اجتماعی خود را با مخاطب حفظ کنند.

تفاوت پیامک های زنان و مردان

تاثیر جنسیت در کاربرد زبان همواره یکی از جذاب ترین موضوع های مورد بحث برای زبان شناسان بوده است.مطالعات زبان شناسی نشان می دهد از این لحاظ تفاوت های معناداری بین زنان و مردان دیده می شود.

در زمینه کاربرد پیامک ها هم یافته های جالبی وجود دارد.به عنوان مثال می توان به این نکته اشاره کرد که اگرچه مردان زودتر از زنان به تلفن همراه دسترسی داشته اند اما فرهنگ محتوایی پیامک، بسیار وامدار کاربران زن این تکنولوژی بوده است؛ تا جایی که در بسیاری از جوامع، پیامک بیشتر ابزار ارتباطی زنانه تلقی می شود.

از نظر فرمی می توان گفت پیام های مردان به مراتب کوتاه تر از پیام های زنان است یا اینکه زنان به مراتب بیشتر از مردان به درج علائم سجاوندی مثل کاما و نقطه توجه دارند یا از سلام و خداحافظ و عبارت هایی برای این کار بیشتر بهره می گیرند.

از نظر محتوا نیز زنان با مردان تفاوت هایی دارند.آقایان بیشتر درمورد موضوعات ملموس و غیرشخصی پیام ارسال می کنند اما پیام های خانم ها بیشتر ماهیتی احساسی و اجتماعی دارد.به جز اینها خانم ها خود را مقید می دانند پس از دریافت پیامک در اسرع وقت به آن پاسخ دهند اما بعضی از آقایان به هیچ وجه در این رابطه الزامی را احساس نمی کنند.

منبع:مجله زندگی ایده آل

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید