شاداب ماندن در سفر بدون وسایل بهداشتی!

اگر تا کنون اینطور بوده که با لباس های لکه شده و چروک شده، چهره ای گرفته، سردرد ناشی از پرواز و دهانی که هنوز طعم غذاهای مانده هواپیما را می‏ دهد، از پله های هواپیما پایین آمدید، می ‏دانید که تمیز ماندن و آسایش در هنگام مسافرت تا چه حد می‏تواند مشکل باشد و این تنها اولین قسمت از سفر شماست.

در ادامه این مقاله با توصیه های نبض ما در خصوص اینکه «چگونه در مسیر سفر شاداب بمانیم؟» همراه باشید:

از کجا می‏ توانید بفهمید که چه زمانی به امکانات اولیه، مانند دوش و و وسایل بهداشتی دسترسی پیدا می‏ کنید؟ اگر خوب آماده شده باشید، برای هر مشکلی که مسافرت در مسیر شما قرار می ‏دهد آمادگی خواهید داشت: استفاده از سیب یا لیمو برای بهبود تنفس تان، دوش گرفتن بدون آب، یا حتی خوابیدن در تنگ ترین و پر سر و صداترین صندلی های هواپیما. از شش گانه شادابی در مسافرت آگاه شوید: دست ها، دهان، صورت، بدن، لباس ها و ذهن.

شما چه در سفری سخت از میان جنگل ‏های آمازون باشید یا در اتوبوس یک تور مسافرتی در آلمان، شادابی و پاکیزگی در مسیر می ‏تواند روحیه شما را بهتر کند و باعث حفظ سلامتی شما شود و شما را مطمئن کند که همسفران شما و افراد محلی از ظاهر نامناسب و بوی نامطبوع بدن شما نمی ترسند. راهنمایی‏ های بهداشتی ما که در ادامه آمده اند را چک کنید:

دست‏ ها

مسافرانی که زیاد از مایع دستشویی استفاد می کنند، به دلایل درستی به این کار باور دارند. در زمان پرواز ممکن است احتمال سرماخوردگی در شما ۱۰۰ برابر بیشتر از زمانی باشد که روی زمین هستید، و این بیشتر به خاطر رطوبت پایین کابین است. یک راه مهم برای محافظت از خودتان تمیز نگه داشتن دستان تان است.

شستن دست

درحالیکه اکثر پزشکان اتفاق نظر دارند که شستن دست ها با آب گرم و صابون بهترین راه برای جلوگیری از گسترش میکروب هاست، زمان‏هایی وجود دارد که همین امکانات ساده نیز برای مسافران فراهم نمی شود. در این موارد، بهترین جایگزین شما می تواند ضدعفونی کننده های الکلی(به شکل دستمال یا مایع) باشند.

پیش از خوردن غذا در رستوران و یا پس از استفاده از دستگاه خودپرداز یا پس از دست زدن به اجسام و مجسمه ها در فروشگاه های سوغاتی به دست خود اسپری بزنید یا دست خود را با این دستمال ها پاک کنید.

مطالب مرتبط: لباس های زمستانی را گرم کنید

صورت

صورت تمیز می تواند به خوبی دست ها و تنفس آلوده را جبران کند. هنگامی که قصد مسافرت دارید، باید به دو مساله توجه کنید، آب و هوای مقصد و نوع پوستتان. آیا مقصدتان صحراهای مصر است؟ مقدار زیادی پماد مرطوب کننده بردارید. به جنگل های بارانی کاستاریکا می روید؟ طبیعت کمی به شما کمک می کند.

اما هنگامی که در سفر هستید چندان اهمیتی ندارد، ضد آفتاب در هر زمانی که شما خارج از خانه هستید کاملا ضروری است. با برداشتن کرم های ضدآافتاب و مرطوب کننده یا ضدآفتاب پایه ای، خانه را در چمدانتان خواهید داشت.

مهم تر از مرطوب نگه داشتن، مساله پاکیزگی است. گروهی از محصولات بدون آب مخصوص صورت وجود دارند که می توان از آنها در سفر استفاده کرد، مثلا موقع چادر زدن. شرکت هایی شستشو دهنده صورت و پاک کننده آرایش را عرضه کرده اند.

گزینه های دیگر انتخاب مجموعه ای از دستمال های شاداب کننده صورت هستند. این دستمال ها که بسته بندی های مجزا دارند شامل الکل بوده و فاقد صابون می باشند و بنابراین نیاز به هیچ آبی ندارند.

مطالب مرتبط: استفاده بهتر از مسواک و نخ دندان

دهان

آیا بوی بد دهان بزرگ ترین دشمن شادابی در مسافرت نیست؟ همسفران شما در هواپیما حتما همین نظر را دارند. بر اساس یک نظرسنجی که سایت اسکای اسکنر (Skyscanner) به روی بیشتر از هزار نفر انجام داده است، بیشترین درصد(۱۹%) حس میکردند کسانی دهانشان بود بد می دهند بدترین همسفران بوده اند.

پس برای دوری از این طعم نامطبوع در دهان و نگاه نفرت انگیز بقل دستی ها در هواپیما یا مترو  چه بایدکرد؟ جدای از خوشبو کننده ها و یا آدامس و پرهیز از خوردن سیر محصولاتی  مخصوص بهداشت دهان و دندان در مسافرت وجود دارند.

مسواک زدن

کالگت ویسپ ها مسواک های کوچکی هستند که امکان شست و شوی آسان و سریع دهان، زمانی که شما قادر نیستید مسواک بزنید را فراهم می کنند. سر مسواک یک مهره شست و شو دهنده وجود دارد که زمانی که آن را به دندان می کشید مایعی برای تمیز کردن دهان از آن خارج می شود و در انتهای دیگر آن قسمتی ابریشمی است. این وسیله به آب نیازی ندارد و مواد سازنده آن در صورت بلعیدن بی خطر هستند(البته به استثنای خود برس).

محصول دیگر که به عنوان بخشی از لوازم جانبی در میزتوالت اتاق های هتل ها است. نسل جدید آنها بیناکا است که به اندازه کلید کوچک هستند و اثر قوی تری دارد. شما می توانید به معنای واقعی کلمه باکتری ها را از خود دور کنید.

همچنین غذاهایی هستند که به جای ایجاد بوی بد، کمک به تمیز شدن دهان میکنند. سیب ها یکی از این موارد هستند، ترشی آنها جرقه ای برای به راه افتادن مکانیسم طبیعی شست و شوی دهان، یعنی بزاق است. لیمو ها و لیمو ترش نیز بسیار مفید هستند.

مطالب مرتبط: لباس های زمستانی را گرم کنید

لباس ها

اگر این کلیشه درست باشد: “ظاهر خوب یعنی احساس خوب” بنابراین انتخاب مناسب لباس برای مسافرت اقدامی مهم برای داشتن مسافرتی موفق است.

در سفراز تی شرت های پلی استر که سبک و ضد چروک بوده و خیلی زود خشک می شنود به عنوان اولین لایه لباستان استفاده کنید.

لباس های ضد چروک (گرانقیمت) را دوست ندارید؟ چنانچه به اتو دسترسی ندارید، می توانید از برطرف کننده های پرز و چروک استفاده کنید. این محصولات مایعی شکل با خارج کردن الیاف پارچه باعث صاف شدن چروک ها توسط دست شما می شوند. تنها کافیست که آنها را به روی نقطه چروک اسپری کنید، پارچه را بکشید و آن را صاف کنید و کار تمام است.

همچنین، یکی از نگرانی های بزرگ برای کوهنوردان و راه پیمایان خیس شدن و بنابراین سرماخوردگی است.اما حتی یک کوهنورد آماتور هم می تواند از یک ژاکت ضد آب استفاده کند. می توان آن را در بسته مخصوص خود گذاشت تا راحت تر در چمدان قرار بگیرد.

بدن

لباس می تواند حداقل در ایجاد احساس سرما و خشکی تاثیر زیادی بر بدن داشته باشد. اما زمانی که شما در محیط بی آب و نا امید از دوش گرفتن هستید، محصولات صابونی متعددی وجود دارند که می توان بدون آب از آنها استفاده کرد.

ذهن

جدای از بوی بد دهان و بدن، شادابی حالتی ذهنی است. بخشی از آن مربوط به انتظارات شما (میخواهم تمیز، خشک و هشیار بمانم) از واقعیت(من در یک پیاده روی سه روزه در کوه های مرتفع هستم، بدون دسترسی به صابون) می ‏شود.

اما شاداب و هشیار بودن، با استراحت کردن و آسایش داشتن مربوط است و یکی از قابل تحسین ترین توانایی ها در سفر توانایی خوابیدن به اراده خود است. در هواپیما؟ صندلی کنار پنجره را بگیرید تا جایی برای تکیه دادن داشته باشید و از بالش گردن استفاده کنید.

من در کنار درمان پزشکی( از پزشک خود مشورت بگیرید) ، به از بین بردن صداهای اطراف به عنوان موثرترین کمک برای خوابیدن پی بردم. هدفون های ضد صدا می توانند جایگزین وز وز های آهسته آزار دهنده هواپیما باشند که گاهی اوقات برای خوابیدن سودمند تر هستند. اما پیش از خرید در باره آنها تحقیق کنید.

اگر میخواهد هزینه ای بپردازید مطمئن شوید که انتخاب مناسبی می‏کنید. اگر گوشی ها شروع به نیشگون گرفتن از گوش های شما کنند یا دندانه های آنها بعد از ۲۰دقیقه استفاده در بدن شما بماند، منظور شما را بر آورده نمی کنند.

نبض ما – مترجم:پریسا مشایخی

4.8/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. arezo می‌نویسد

    سپاس فراوان از مطالب عالی تون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید