طلایی ترین زمان برای باردار شدن

زمانی که اسپرم مرد به داخل تخمک زن وارد شود بارداری رخ می دهد. در برخی زنان این اتفاق خیلی سریع رخ می دهد اما در برخی زمان بیشتری نیاز است.

نبض ما– از هر صد زوجی که برای باردار شدن تلاش می کنند، در ۸۰ تا ۹۰ درصد آن ها در همان سال اول بارداری رخ می دهد. اما در برخی زوج ها اینطور نیست و زمان و درمان های دیگری برای باردار شدن لازم است.

برای فهمیدن چگونگی باردار شدن یک زن، باید با اندام های جنسی زن و مرد و چرخه قاعدگی خانم ها آشنایی کامل داشت. با شروع عادت ماهانه سیکل قاعدگی آغاز می شود، سپس بعد از اتمام عادت ماهانه تخمک گذاری آغاز می شود. ۱۲-۱۴ بعد از آن نیز دوباره عادت ماهانه بعدی شروع می شود. سیکل قاعدگی معمولا ۲۸ روزه است، اما ممکن است چندین روز کوتاه تر یا بلندتر هم باشد.

بهترین زمان برای باردار شدن

به گزارش نبض ما، بهترین زمان باروری و باردار شدن یک روز قبل و بعد از تخمک گذاری(آزاد شدن تخمک از تخمدان)است. مثلا اگر سیکل شما ۲۸ روزه است، ۱۴ روز بعد از شروع عادت ماهانه زمان تخمک گذاری است.

تخمک ها ۱۲ تا ۱۴ ساعت بعد از آزاد شدن قدرت باروری دارند. برای باردار شدن تخمک ها باید در این زمان توسط اسپرم بارور شوند. داشتن رابطه جنسی در تمام روزهای هفته، باعث می شود اسپرم ها در لوله های فالوپ در انتظار تخمک های آزاد شده باشند تا باروری صورت گیرد. اسپرم های می توانند تا ۷ روز در بدن زن زنده بمانند.

داشتن رابطه جنسی قبل از تخمک گذاری نیز باعث می شود اسپرم ها در انتظار آزاد شدن تخمک قرار گیرند تا باردار شدن رخ دهد. تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری در ابتدا سخت به نظر می رسد اما با داشتن آگاهی و تمرین آسان می شود.

آشنایی با اندام جنسی مرد

اندام تناسلی مردان از بافت های نعوظی تشکیل شده است. این بافت ها مانند اسفنج عمل می کنند و  در هنگام تجمع خون در آن سفت و سخت می شود. مردان دو بیضه دارند که اسپرم ها در آن ساخته و ذخیره می شوند. بیضه کیسه ای دارد که در خارج از بدن قرار می گیرد.

داروهای بزرگی پروستات

کیسه بیضه کمک می کند تا بیضه دمای ثابتی داشته باشد و این برای زنده ماندن اسپرم ها لازم است. دو لوله به نام وازدفران وجود دارد که اسپرم ها را از بیضه ها به پروستات و دیگر غدد می فرستد. این غدد ترشحاتی را به اسپرم اضافه می کنند تا بتواند برای انزال آماده شود. اسپرم ها به پیشابراه وارد می شوند و سپس به سمت بیرون می آیند تا انزال رخ دهد.

آشنایی به اندام تناسلی زنان

اندام تناسلی زنان شامل دو بخش داخلی و خارجی است. بخش داخلی شامل تخمدان ها، لوله‌های حمل تخمک ،رحم و مهبل است و بخش خارجی با نام فرج شامل کلیتوریس، لب‌های داخلی و لب‌های خارجی و واژن و میزراه است.

در ادامه اعضا بررسی می شوند:

لگن: بخش استخوانی که که هنگام به دنیا آمدن نوزاد از آن خارج می شود.

رحم: رحم به شکل یک گلابی وارونه است که جنین در آن رشد می کند.

لوله های فالوپ: این لوله ها از تخمدان تا رحم کشیده شده اند. تخمک ها از تخمدان به لوله های فالوپ می روند و با برخورد با اسپرم لقاح رخ می دهد.

تخمدان ها: دو تخمدان وجود دارد که هر کدام تقریبا به اندازه یک بادام هستند و تخمک ها را تولید می کنند.

دهانه رحم: همان گردن رحم است. معمولا این دهانه بسته است و تنها در هنگام عادت ماهانه برای خونریزی کمی باز می شود. در طول زایمان، این دهانه گشاد و باز می شود تا جنین از رحم به واژن منتقل شود.

واژن: واژن حدودا ۸ سانتی متر است و از دهانه رحم شروع و به فرج ختم می شود. واژن حالت ارتجاعی دارد تا وارد شدن آلت تناسلی مرد و زایمان امکان پذیر باشد.

سیکل قاعدگی

به گزارش نبض ما، در ویدیویی که در بالا آمده سیکل قاعدگی به طور کامل توضیح داده شده است. تخمک گذاری زمانی که یک تخمک از تخمدان آزاد می شود، آغاز می شود. گاهی اوقات بیشتر از یک تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. در این زمان، بافت سطحی رحم شروع به ضخیم شدن می کند و مخاط در دهانه رحم نازک تر می شود، به طوری که اسپرم می توانددر آن به راحتی شنا کند تا باردار شدن رخ دهد.

تخمک ها شروع به پایین آمدن از لوله های فالوپ می کنند. اگر زن و مرد به تازگی رابطه جنسی داشته باشند با برخورد اسپرم ، تخمک بارور شده و بافت رحم به اندازه کافی ضخیم شده است تا  تخمک بارور را در خود قرار دهد و باردار شدن شروع شود.

اگر تخمک بارور نشده باشد در طول عادت ماهانه به بیرون فرستاده می شوند اما تخمک ها آنقدر کوچک اند که دیده نمی شوند.

هورمون های بارداری

هورمون ها هم در بدن مردان و هم بدن زنان وجود دارند. آن ها پیام های مختلفی را در بدن منتقل می کنند که که باعث تنظیم فعالیت های خاص و تغییرات در بدن می شوند. هورمون های زنانه، که شامل استروژن و پروژسترون هستند، کنترل بسیاری از اتفاق های عادت ماهانه یک زن، مانند آزادی تخمک از تخمدان و ضخیم شدن مخاط رحم را بر عهده دارند.

در زمان بارداری سطح هورمون ها تغییر می کنند. به محض باردار شدن سطح استروژن و پروژسترون بالا می رود که این منجر به ایجاد پوشش در اطراف رحم ، افزایش جریان خون در سینه ، رحم  و عضلات رحم برای ایجاد محیطی امن و آرام برای رشد جنین می شود.

افزایش سطح هورمون ها در هنگام باردار شدن ممکن است تغییراتی مانند نوسانات اخلاقی ، گریه های ناخودآگاه و تحریک آسان را در فرد ایجاد کند. کنترل این حالت ها بعد از سه ماه اول بارداری آسان می شود.

تعیین جنسیت

دختر یا پسر؟

اسپرم مرد و تخمک زن هر دو در تعیین جنسیت جنین موثرند. هر سلول طبیعی انسان شامل ۴۶ کروموزوم (۲۳ جفت) است، به جز اسپرم مرد و تخمک زن که آنها حاوی ۲۳ کروموزوم هستند. هنگامی که یک اسپرم تخمک را بارور می کند ۲۳ کروموزوم از پدر به ۲۳ کروموزوم از مادر می پیوندد ، که در کل ۴۶ کروموزوم تشکیل می شود.

کروموزم  x و y

کروموزم ها ساختاری نخ مانندی دارند که ۲۰۰۰ ژن را حمل می کنند. ژن ها خصوصیاتی مانند مو و رنگ چشم، گروه خون، قد جنین را مشخص می کنند.

تخمک بارور یک کروموزوم جنسی از مادر و یکی از پدر می گیرد. کروموزوم های جنسی از مادر همیشه یکی است و به عنوان کروموزوم X شناخته می شود، اما کروموزوم های جنسی از اسپرم پدر ممکن است X و یا کروموزوم Y باشد. اگر تخمک توسط یک اسپرم حاوی کروموزوم X بارور شود، نوزاد دختر خواهد بود (XX). اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد،  نوزاد پسر  است(XY).

نبض ما– مترجم: حانیه ایران خواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.

 

4.1/5 - (41 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. سامان می‌نویسد

    خیلی دلم بچه میخاد
    اما حیف زنم راضی نیست
    افسردمو غمگینم

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام ۳۶سالمه یه بچه دارم حدود۶ساله بچه میخام ولی بچه دارنمیشم بچه اولم لاپراسکوپی کردم جواب داد ایا میتونم دوباره بچه دار بشم باروش لاپراسکوپی

  3. ناشناس می‌نویسد

    تشکر متخصص درسیکل یاپریود ۳۰ روز دقیق ترین روز ازادسازی تخمه کدام روزهااست؟

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام ۷ماه پیش باردار شدم لکه های قهوه ای داشتم متاسفانه تو ۸هفته سقط شد ۳ماهه اقدام کردم ولی حامله نشدم دکتر هم رفتم گفتن مشکلی نداری ممنون از پاسخگوییتون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید