اقدامات فوری در درمان عقرب گزیدگی

گاهی در شرایطی قرار می‌گیریم که ممکن است حوادثی برای ما پیش بیاید، مثلا حضور در مکانی که احتمال وجود عقرب است. عقرب و عقرب گزیدگی برای ما تداعی کننده‌ اتفاقی ناخوشایند است که بیشتر افراد آگاهی لازم را درمورد آن ندارند تا در کمترین زمان اقدامات ضروری را انجام دهند.

نبض ما – از قدیم ضرب المثلی هست که می گوید، نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است. عقرب‌ها از خانواده‌ی عنکبوتیان هستند که دارای ۸ پا و نیشی با زهر کشنده می‌باشند. بیشتر عقرب‌ها بی‌خطرند، هرچند حدودا ۲۰۰۰ نوع عقرب وجود دارد اما تنها ۲۵ تا ۴۰ گونه‌ی آنها می‌توانند برای انسان خطر جدی و مرگ به دنبال داشته باشند.

 

تماس با عقرب، معمولا تصادفی است. عقرب گزیدگی دردناک بوده و می‌تواند مخصوصا برای بچه‌ها کشنده باشد. عقرب‌ها ممکن است بیشتر از یک بار نیش بزنند؛ نیش آنها که در انتهای دم‌شان قرار دارد معمولا بعد از نیش زدن، در بافت بدن فرد هدف، باقی نمی‌ماند.

علائم عقرب گزیدگی چیست؟

به طور کلی، معمولا عقرب گزیدگی موجب احساس درد و ناراحتی شده که به مرور زمان، کمتر می‌شود. احساس ناراحتی که در زیر برای‌تان توضیح می‌دهیم، می‌توانند از متوسط تا شدید باشند.

  • کسی که عقرب او را نیش زده احساس درد، سوزش و یا کرختی در ناحیه‌ی نیش‌زدگی می‌کند.
  • واکنش بدن در ناحیه‌ی عقرب گزیدگی می‌تواند خفیف باشد. به ندرت پیش می‌آید که فرد در سراسر بدن، با علائم شدید یا واکنش شدیدی مواجه شود.

علائم شدید

  • کرختی گسترده در بدن
  • مشکل در بلع
  • بندآمدن زبان
  • تاری دید
  • سفید شدن چشم
  • حمله‌ی صرع
  • افزایش ترشح بزاق
  • تنگی نفس
این علائم نیازمند اقدامات اورژانسی هستند چون احتمال مرگ فرد وجود دارد.

دلیل علامت‌های خاص مربوط به عقرب‌ گزیدگی چیست؟

دلیل علائم خاص عقرب گزیدگی ، گزنده یا نیشی است که حاوی نوعی پروتئین سمی می‌باشد. این سم، دلیل علائمی است که گفت شد. این سم خالص نیست و حاوی ترکیبی از پروتئین‌ها می‌باشد.

مطالب مرتیط: 5 اقدام اورژانسی در زمان گزیدگی

درمان عقرب گزیدگی

در بیشتر موارد عقرب گزیدگی می‌توان درمان خانگی را انجام داد.

. محل عقرب‌ گزیدگی را با آب و صابون بشویید و هرگونه زیورآلات را از خارج کنید زیرا تورم بافت آسیب دیده ممکن است گردش خون را دچار مشکل کند.

. کمپرس سرد بگذارید؛ ده دقیقه کمپرس کنید و ده دقیقه کمپرس را بردارید.

. برای تسکین درد می‌توانید از قرص استامینوفن، هر چهار ساعت یکبار استفاده کنید. از آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید چون ممکن است موجب بروز مشکلات دیگری شود.

. آنتی‌بیوتیک کمکی به درمان نمی‌کند، مگر اینکه ناحیه‌ی گزیدگی دچار عفونت ثانوی شود.

. زخم را دستکاری نکنید یا مک نزنید.

. اگر فرد آسیب‌ دیده، کودکی ۵ ساله یا کوچکتر است، به پزشک مراجعه کنید.

. اگر علائم، شدیدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به به پزشک مراجعه کرد

اگر نوزاد، کودک یا سالخورده، مورد عقرب گزیدگی قرار گرفت باید به او را به پزشک برسانید. اما به طور کلی، هر کسی که علائم عقرب گزیدگی‌ اش تشدید شود نیازمند اقدامات پزشکی است.

عقرب زدگی

تا زمانی که به بیمارستان برسید، روی ناحیه‌ی گزیدگی، به طور مداوم یخ بگذارید. اگر خطری برای دیگران وجود ندارد، عقرب مرده یا آسیب دیده را با دقت و احتیاط داخل یک ظرف درپوش‌دار بگذارید تا آن را به پزشک نشان دهید. پادزهر درمانی می‌تواند تمام علائم را در عرض ۴ ساعت، متوقف نماید. معمولا کودکان عقرب گزیده را به مدت ۲۴ ساعت در بیمارستان تحت مراقبت قرار می‌دهند.

پیشگیری از عقرب گزیدگی

از بسیاری از عقرب گزیدگی‌ ها می‌توان جلوگیری کرد. تکاندن لباس‌ها و کفش‌ها قبل از پوشیدن و پوشیدن لباس‌هایی که تمام بدن را پوشش می‌دهد. بسیاری از سمومی که در بازار وجود دارند می‌توانند در محیط‌های بیرون از خانه، عقرب‌ها را بیحال کرده و کشتن‌شان را قبل از نیش زدن راحت‌تر کنند. ضمنا، این سموم می‌توانند منابع غذایی عقرب‌ها را کاهش دهند.

اگر عقربی را روی بدن‌تان دیدید یا آن را حس کردید، بهتر است فورا آن را پرت کنید نه اینکه به قصد کشتنش ضربه به آن وارد کنید، چون اگر ضربه‌ی شما منجر به مرگش نشود، حتما نیش خواهد زد. عقرب شب‌نماست و زیر نور یو وی، می‌درخشد، بنابراین اگر در محلی هستید که احتمال وجود عقرب هست، می توانید از نور سیاه یا یو وی برای پیدا کردن عقرب‌ها قبل از اینکه نیش بزنند استفاده کنید.

نبض ما– مترجم: هدی بانکی

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
3.9/5 - (37 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هادی می‌نویسد

    عقرب ها بیشتر در چه مناطقی هستند؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید