کودکان سالم اند اگر…

سلامت کودک امری بسیار مهم است. بسیاری از پدر و مادر ها نگران این موضوع هستند که بعد از تولد نوزادشان از کجا متوجه شوند که کودکشان در سلامت کامل است و مشکلی ندارد

نبض ما – گردآوری

اگرچه بسیاری از ما تنها زمانی که بیمار می شویم سراغ پزشکان می رویم اما عاقلانه تر این است که با آنها به عنوان حافظان سلامتی خود ملاقات های بیشتر و منظم تری داشته باشیم.

همانطور که توصیه می شود دوبار در سال بدون در نظر گرفتن مشکلات مرتبط با دندان به دندان پزشک مراجعه شود پیشنهاد می کنیم سالی یک بار نیز برای معاینه ی کلی بدن نزد پزشک خانوادگی خود بروید. شاید این کار از سوی بزرگسالان جدی گرفته نشود اما در مورد سلامت کودک موضوع بسیار مهمی است. واکسیناسیون و تغییر برنامه های غذایی کودک از اجتناب ناپذیرترین کارهایی است که باید درباره ی نوزاد زیر یکسال رعایت شود.

علاوه بر این بدن کودک می تواند میزبان بسیاری از بیماری ها باشد که تنها پزشکان می توانند از آن مطلع شوند. گرچه پزشک خانواده قادر است این شرایط را مدیریت کند اما مراجعه به پزشک متخصص اطفال که در بیماریهای کودکان مهارت دارد عاقلانه تر است. این متخصصان با برخورداری از کلینیک های خصوصی می توانند نظارت دقیق تری بر سلامت کودک داشته باشند. اگر کسی بتواند از پس هزینه های چنین پزشکانی برآید بهتر است پیش از تولد کودکش برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام دهد.

تخصص اطفال چیست؟

تخصص اطفال یا پزشکی کودکان که از شاخه های اصلی پزشکی است به طور اختصاصی به مسائل رشد و بیماری های کودکان می پردازد و نیاز کودکان را به پزشک متخصص و نیاز والدین را به مشاور رشد کودک رفع می نماید.

متخصص اطفال

با کمی تامل در خصوص سلامت کودک و لزوم شناخت تخصصی بیماری های آنها متوجه خواهید شد که کودکان نیاز دارند در مواقع بیماری به متخصص خودشان مراجعه کنند تا درمان بهتری را دریافت نمایند.

تخصص اطفال در واقع در بردارنده ی نکات تندرستی و سلامت کودک از زمان نوزادی تا بزرگ سالی آنها است. این بخش از پزشکی اساسا با تمام جنبه های رشد و پرورش کودک و شرایط او برای محقق شدن تمام ظرفیت هایش برای رشدی سالم تا بزرگسالی سروکار دارد.

بیماری های کودکان

متاسفانه حتی سالم ترین کودکان هم بیمار می شوند. بد نیست با علائم و نشانه های بیماری های معمول در کودکان و نیز با درمان و روش های پیش گیری آن ها آشنا باشیم. مشکلات معدودی هستند که در دوران کودکی بسیار رایج و حتی غیرقابل پیش گیری اند، مانند عفونت گوش ها یا ورم لوزه ها. اما مشکلات قابل پیش گیری ای نیز وجود دارند، مانند بیماری های عفونی جدی که به طور معمول با مصون سازی و واکسیناسیون به موقع قابل پیش گیری هستند، اما همه ی اینها مستلزم وجود یک مشاور متخصص در حوزه سلامت کودک است.

ویژگی های پزشک انتخابی

پزشک انتخابی شما باید از شخصیت مناسبی برخوردار باشد تا بتوانید به راحتی درباره ی مشکل صحبت کنید. همچنین باید شرایطی فراهم شود که بتوانید تلفنی نیز با او در ارتباط باشید. استفاده از این امکان برای افرادی که در مطب راحت نیستند مهم تر است.

شما حق دارید از نحوه ی مدیریت شرایط کودک از سوی پزشک رضایت کامل داشته باشید. یک پزشک خوب علاوه بر داشتن مهارت های تخصصی پزشکی باید نسبت به والدین، صمیمی و با روحیه باشد و درباره ی مشکلات عاطفی و اختلالات فیزیکی آگاهی مناسبی داشته باشد.

کتاب همه کودکان سالم اند اگر...

معرفی کتاب درباره سلامت کودک

این کتاب به شما کمک می کند تا بدانید که هنگام مشاهده علائم بیماری در کودک خود، همچون تب یا استفراغ و غیره چه باید بکنید:

در چه مواقعی باید آمبولانس خبر کرد؟

در چه مواقعی باید فورا با پزشک تماس گرفت؟

در چه مواقعی ظرف ۲۴ ساعت باید به پزشک مراجعه کرد؟

در چه مواقعی باید وقت مراجعه پزشک گرفت؟

و بالاخره اینکه در چه مواقعی نیازی به عجله نیست و کافی است در فرصت مناسب با پزشک مشورت کرد.

این کتاب نوشته هایمن برنارد والمن بوده که  امیر صادقی آن را ترجمه کرده و  فرهاد سوری ویراستاری آن را برعهده داشته است.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید