کلیدینیوم سی دارویی برای اختلالات گوارشی

کلیدینیوم سی دارویی است که از ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید تشکیل می‌شود و برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده، شکم‌درد، گرفتگی شکم و اختلالات روانی مربوط به شکم استفاده می گردد.

گردآوری – نبض ما

قرص کلیدینیوم سی در حقیقت از ترکیب دو داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید تشکیل شده است.

کلیدینیوم دارویی است که به دسته دارویی آنتی کولینرژیک ها تعلق دارد و موجب کاهش حرکات روده گوارشی و کاهش کرامپ و انقباضات شدید روده گوارشی می گردد.

قرص کلیدینیوم سی برای چیست؟

کلیدینیوم سی دارویی ترکیبی است که برای درمان زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر تجویز می شود. قرص کلیدینیوم سی به رفع گرفتگی های معده و درد ماهیچه های شکمی کمک می کند، بعد نیست که این قرص در چمدان و کوله باری که برای سفر می بندید باشد.

مکانیسم اثر

این دارو به طور رقابتی موجب مهار استیلکولین در محل گیرنده‌های کولینرژیک می‌شود و در نتیجه، ترشح اسید معده و حرکات دستگاه گوارشی را کاهش می‌دهد.

نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی

 نحوه مصرف کاملا به صلاحدید پزشک بستگی دارد ولی معمولا کلیدینیوم سی به صورت هر ۸ ساعت یکبار و قبل از وعده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی داروی کلیدینیوم سی بهترین تاثیر خود را می گذارد که قبل از غذا مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که شما از آنتی اسید استفاده می کنید بهتر است آن را بعد از غذا و کلیدینیوم سی را قبل از صرف غذا مصرف نمایید.

قرص کلیدینیوم سی

قطع مصرف این دارو می تواند موجب سندرم ترک گردد. احتمال این عواض با مصرف طولانی این دارو (مصرف مداوم بیش از ۱ تا ۴ هفته) افزایش می یابد. همچنین سابقه مثبتی از سوء مصرف الکل، مواد دارو و اختلالات شخصیتی نیز این احتمال را افزایش می دهد.

علایم سندرم ترک این دارو عبارتند از:

  • بی قراری
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • تهوع و استفراغ
  • افزایش حساسیت به نور و یا صدا
  • تشنج
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش اشتها و درد شکم
  • گرفتگی عضلات
  • تغییرات خلقی

کلیدینیوم سی موارد مصرف

داروی کلیدینیوم سی ترکیبی است از داروهای کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید. کلردیازپوکساید، موجب کاهش اضطراب می شود. در واقع این ترکیب بر روی مغز و اعصاب عمل می کند و یک اثر آرام بخشی دارد. کلردیازپوکساید به یک گروه از داروهای شناخته شده به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد.

از طرف دیگر کلیدینیوم بروماید موجود در قرص کلیدینیوم سی موجب کاهش علائم گرفتگی های معده و روده می شود. کلیدینیوم بروماید موجب کاهش حرکات طبیعی روده شده و به وسیله شل کردن عضلات معده و روده موجب تسکین گرفتگی آن می شود. کلیدینیوم بروماید به یک گروه از داروهای شناخته شده به نام  آنتی کولینرژیک / ضد اسپاسم (گرفتگی) تعلق دارد.

این دارو ممکن است جهت درمان بیماری های دیگری نیز تجویز شود.

عوارض جانبی کلیدینیوم سی

برخی از علایم و عوارضی که قرص کلیدینیوم سی می تواند موجب آن ها گردد عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • گیجی
  • سردرد
  • یبوست(تغییر اجابت مزاج)
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • خشکی دهان
  • نفخ

قرص

علائم خطرناک

در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا گردید.

گیجی، کاهش سطح هوشیاری، غش کردن و تجربه ناراحتی قلبی از علایمی است که حتما با مشاهده آن ها باید به اورژانس مراجعه نمایید.

گرچه حساسیت دارویی شدید به قرص کلیدینیوم سی عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. شایعتریان علایم حساسیت دارویی عبارت است از:

  • واکنش پوستی نظیر زدن جوش های ریز(راش پوستی)
  • تورم لب ها و صورت(آنژیوادم)
  • سرگیجه شدید
  • تنگی نفس

تداخل دارویی کلیدینیوم سی

  • مصرف همزمان با آنتیاسیدها جذب خوراکی این دارو را کاهش می‌دهد. مصرف این دارو باید حداقل یک ساعت قبل از آنتی اسیدها صورت گیرد.
  • مصرف همزمان داروهای آنتی کولینرژیک ممکن است موجب تشدید سمیت این داروها شود. آنتی کولینرژیک‌ها جذب بسیاری از داروها (لوودوپا و کتوکونازول) را از دستگاه گوارش کاهش می‌دهند. کلردیازپو کساید اثرات درمانی لوودوپا را نیز کم می‌کند. بالعکس، مصرف همزمان با دیگوکسین (به علت کاهش حرکات گوارشی ) ممکن است منجر به افزایش غلظت سرمی دیگوکسین گردد.
  • مصرف همزمان کلیدینیوم با مکمل خوراکی پتاسیم ممکن است احتمال بروز زخم‌های گوارشی ناشی از پتاسیم را افزایش دهد. بنابراین، مصرف این داروها باید با احتیاط صورت گیرد.
  • مصرف همزمان کلردیازپوکساید با فنوتیازین‌ها، مخدرها، باربیتورات‌ها، الکل، آنتی هیستامین‌ها، داروهای مهارکننده مونوآمیناکسیداز، داروهای بیهوش‌کننده عمومی و داروهای ضد افسردگی، اثرات تضعیف کننده CNS این داروها را تشدید می‌کند.
  • مصرف همزمان کلردیازپوکساید با سایمتیدین و احتمالاً دی‌سولفیرام ، متابولیسم کبدی کلردیازپوکساید را کم کرده و غلظت پلاسمایی آن را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن زیاد متابولیسم کبدی کلردیازپوکساید را افزایش می‌دهد و در نتیجه، اثرات درمانی آن را کم می‌کند.
  • داروهای خوراکی جلوگیری‌کننده از بارداری ممکن است متابولیسم کلردیازپوکساید را کاهش دهند.
  • بنزودیازپین‌ها ممکن است غلظت سرمی هالوپریدول را کاهش دهند.

کلردیازپوکساید

مصرف کلیدینیوم سی در دوران بارداری و شیردهی

کلیدینیوم سی در رده D داروهای دوران بارداری قرار دارد پس منع مصرف دارد و نباید استفاده شود.(مگر با تجویز پزشک که منفعت آن را بیشتر از ضررش بداند)

کلردیازپوکساید: ترشح این دارو در شیر مادر ممکن است موجب رخوت ، اشکال در تغذیه و کاهش وزن نوزاد شود.

کلیدینیوم: احتمالاً موجب مسمومیت شیرخوار می‌شود. کلیدینیوم ممکن است ترشح شیر را کاهش دهد. توصیه می‌شود در طی مصرف این دارو ، از شیردهی اجتناب شود.

نکات مهم

این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری های کبدی و کلیوی رنج می برند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در صورتی که این دارو موجب خواب آلودگی شما می گردد از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید.

کودکان و سالمندان بیش از سایر گروه های سنی به این دارو حساس می باشند. بنابراین این گونه دارو در این گروه های سنی بایستی با احتیاط مصرف شود.

علاوه بر داروهایی که دائما مصرف می‌کنید و پزشک برای بیماری تان تجویز کرده‌است، داروهایی نیز وجود دارند که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. بد نیست  این دارو به اضافه‌ی برخی از داروهای گیاهی در چمدان تان باشد.

گمرک ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ورود اقلام دارویی زیر در هنگام  مسافرت به کشورهای آسیای میانه از سوی گمرکات این کشورها ممنوع و مشمول جریمه‌های سنگین است. مسافران از همراه داشتن این‌گونه داروها در زمان مسافرت به کشورهای آسیای میانه حتی برای مصارف شخصی اکیدا خودداری کنند.

استامینوفن کدییند، کلرودیازپوکساید، دیفن اکسیلات، کلونازپام، کلداکس، بنسکال، سودافد، کلداستاپ، تی_دول ۱۰۰، رای_دول ۱۰۰، افرین، سوداکلد

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

4.1/5 - (55 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. بیتا می‌نویسد

    اقا مادرم بجای قرص خواب داد خوردم مردم دیگه حلا کنید اخ چراااااا?

  2. منصور می‌نویسد

    خدا بیامرزدت بیتا خانم? من بخاطر درد معده رفتم دکتر بهم این قرص رو داد

  3. ناهید می‌نویسد

    سلام.دکتربرامکلیدینیوم سی تجویزکرده متادون مصرف میکنم مشکل نداره

    1. kamran می‌نویسد

      چند روزی میشه که قسمت بالای شکم سمت ابگاه فوق العاده درد میکنه انگار مشت خورده باشه یا قلنج کردی و نفس بالا نمیاد رفتم دکتر چندتا چرک کشک کن داد و چندتا امپول و همین کلیدینیوم ولی دردم بهتر نشده کمتر شده ولی بهتر نشده خداوکیلی راهنمایی کنید ??مردم از درد
      تا حالا هم مشکل معده نداشتم یهووووووووووووویی اینجوری شد ❎

      1. نبض ما می‌نویسد

        سلام دوست عزیز اینجا محل نظر گذاشتن است لطفا سوالات خود را از لینک زیر یا بخش از دکتر بپرسید سایت پیگیر شوید

        https://nabzema.com/faq

  4. نغمه می‌نویسد

    من لبم ورم کرده یعنی بخاطر این قرصست؟؟ اشکال نداره ادامه بدم له خوردن قرص؟

  5. محمدپور می‌نویسد

    ممنونم از توضیحات کامل شما عزیزان

  6. بی پول و بیکار می‌نویسد

    بنده که دچار درد معده و نفخ به خاطر استرس داشتم این قرص خیلی بهم کمک میکنه عالیه.

  7. يوسفي می‌نویسد

    سلام
    سوْال من این است که ایا قرص کلیدینیوم سی همان سیتالو پرام است یا خیر

    1. سجاد می‌نویسد

      خیر کلیدنیوم سی داروی آرامبخش اعصاب است و در درمان معده درد عصبی ببشتر کاربرد دارد ولی سیتالوپرام برای درمان افسردگی استفاده می رود

از پزشکان نبض‌ما بپرسید