احساس سبکی در سر به چه دلیل است؟

احساس سبکی در سر ،احساس شناور و ناپایداری است که در اثر عوامل زیادی مانند کم خونی، آلودگی هوا، بیماری های گوش داخلی، بی خوابی، استرس های روزمره، اختلال های بینایی، عفونت، حساسیت و همچنین تمام بیماری های سیستماتیک (کلیه، ریه، قلبی و…) ایجاد می شود.

نبض ما – گردآوری

همه ما ممکن است در طول زندگی و در مقاطعی احساس سبکی در سر را داشته باشیم. مثلا مدت طولانی روی زمین نشسته ایم و حال که ناگهان از جایمان بلند می شویم، حس می کنیم چشمانمان سیاهی می رود و داریم می افتیم.

و یا وقتی شدیدا بیماریم و تب داریم، دایما احساس ضعف می کنیم و این حس را داریم که هر آن ممکن است غش کنیم. احساس سبکی در سر را بسیار از افراد روزه دار در ساعات پایانی روز دارند و بعلت گرسنگی و تشنگی در حال ضعف هستند.

همچنین بارها در فیلم ها دیده ایم که وقتی به یک نفر خبر ناگهانی ناگواری را می دهند، او به زمین افتاده و غش می کند.

سرگیجه، گیجی سر و سبک سری محدودیت سنی ندارند اما بیشتر افراد از این دو حالت می ترسند زیرا فکر می کنند که این حالت ها مقدمه یک بیماری مغزی مانند تومور، سکته، ام اس و… است.

این ترس موجب اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون و محدودیت فعالیت های اجتماعی افراد می شود بیشتر دلایل سرگیجه و گیجی سر به تنهایی جدی نبوده و کاملاً قابل درمان هستند.

بیماری هایی که می تواند منجر به احساس سبکی در سر شود

در بعضی از افراد چنین حالتهای غش و ضعفی مکررا اتفاق می افتد و زندگی فرد را مختل می کند. بیمار می گوید با اینکه تغذیه مناسبی داشته است، به اندازه کافی استراحت کرده و هیجان خاصی برایش پیش نیامده، اما مرتبا می افتد و غش می کند. در این حالت دلایل و بیماری های زیر مطرح می گردد.

افت فشار خون ارتواستاتیک

به این معنی است که هنگام بلند شدن و ایستادن فشارتان می افتد، به خصوص اگر بعد از یک استراحت شبانه از رختخواب بیرون بپرید. در این حالت افت فشار خون زمان کمی به طول می انجامد و به سرعت با توجه به وضعیت جدید شما تعدیل خواهد شد.

هر چند در بعضی از افراد، این احساس ضعف، بیشتر به طول می انجامد. افت فشار خون ارتوستاتیک معمولا با افزایش سن بیشترو بارزتر می گردد.

کم خونی

نشانه بارز کم خونی احساس خستگی است. اما اگر دچار کم خونی باشید، ممکن است اکسیژن کافی به مغزتان نرسد و در این حالت احساس سبکی در سر داشته باشید.

بیماریهای قلبی و آریتمی

آریتمی یعنی نامنظم بودن ریتم ضربان قلب. در این حالت ضربان قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند و یا غیر عادی باشد. این عارضه دلایل مختلفی دارد.

یکی از علائم آن احساس سبکی سر و یا گیجی است. نامنظم شدن ضربان قلب می تواند بطور ناگهانی میزان خونرسانی به مغز را کاهش دهد و باعث احساس سبکی در سر و یا غش بشود. اختلالات و بیماری های قلبی دیگرهم می توانند چنین عارضه ای را ایجاد کنند.

اضطراب

اضطراب اگر با حملات ترس و وحشت ناگهانی همراه باشد منجر به احساس گیجی و سبکی سر می شود. وقتی بعلت ترس شدید مرتب  نفس نفس می زنید، احساس سبکی در سر و غش شدید تر هم خواهد شد.

داروها

گاهی احساس سبکی در سر و ضعف از اثرات جانبی برخی از داروهاست. مخصوصا وقتی که بعد از مصرف یک داروی جدید دچار چنین حالتی بشوید. بنابراین خواندن اطلاعات بروشور دارو، می تواند برای تشخیص این امر راهکار مناسبی باشد.

احساس سبکی در سر به علت ترک کافئین

کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا کوکا می تواند موجب احساس سبکی در سر شود. مصرف کافئین در عملکرد پیام رسان های شیمیایی که رگ های خون را گشاد می کند، تداخل پیدا می کند. در صورت افت ناگهانی میزان کافئین، بدن قادر به جبران کردن نیست.

از علائم این حالت می توان به درد،  احساس   سبکی در سر گاهی همراه با حالت تهوع و اضطراب اشاره کرد. برای درمان سعی کنید روزی بیش از ۳۰۰ میلی گرم(۳ فنجان قهوه) یا ۴ فنجان چای مصرف نکنید. هر یک قوطی کولا حاوی حدود ۵۰ میلی گرم کافئین است.

نگذارید سرگیجه بدتر شود

  •  از تغییرات ناگهانی در وضع و حالت بدن اجتناب کنید.
  •  از حالت خوابیده به آهستگی بلند شوید و قبل از ایستادن برای چند دقیقه در حالت نشسته باقی بمانید.
  •  هنگام ایستادن مطمئن شوید چیزی برای گرفتن یا تکیه کردن دارید.
  •  هنگام بروز علائم بی حرکت مانده و استراحت کنید.
  •  به آهستگی فعالیت خود را افزایش دهید.
  •  از نورهای روشن، تلویزیون و مطالعه کردن در هنگام سرگیجه اجتناب کنید زیرا ممکن است علائم را بدتر کند.
  •  از فعالیت هایی مانند رانندگی، راه اندازی ماشین آلات سنگین و کوهنوردی یا حتی بالا رفتن در سربالایی تا یک هفته بعد از بروز علائم اجتناب کنید.
  •  استرس های زندگی خود را به حداقل برسانید.

منابع: دکتر سلام، کلینیک مغز

4/5 - (23 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظر
  1. Mehdi می‌نویسد

    مفید بود 🙂 ?

  2. طاهره می‌نویسد

    سلام
    من دایم احساس سبکی در سرم رو حس میکنم،خیلی احساس ضعف میکنم،سر گیجه دارم،
    طرز نفس کشیدنم خیلی کوتاهه،خیلی نگرانم
    بیمارستان هم رفتم گفتن کم خونی داری دارو مصرف کردم بهتر شدم ولی بازم این حالت برگشت
    دیگه نمیدونم چیکار کنم…

    1. حسینی می‌نویسد

      شیره انگور+شیره خرما+شیره انجیر =۱تا ۳ ق.غ در روز حداقل ۴۰ روز میتونه مشکل شما را حل کنه البته مشتی از میوه انها در روزهم کارسازه

  3. گل می‌نویسد

    سلام داکتر صاحب
    من یک دختر ۱۶ ساله هستم ودر این چند روز اخیر برایم مریضی پیدا شده که در خواب سر گیجی برایم پیدا میشود و در هما لحظه حالت تهوع نفس تنگی لرزه و عرق برایم پیدا میشود لطفا جواب مرا بدهید و بگویید علایم کدام مرض بوده میتواند

  4. الهام می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    چند روزی هست که گاهی در سرم احساس سبکی میکنم احساس خلا و گاهی احساس فشار ،ولی سرگیجه ندارم،خوابم زیاد شده و گاهی احساس تنگی نفس میکنم،بیشتر این حس خلا غروب اتفاق میوفته،یه مدت مصرف چاییم بیشتر از ۷،۸لیوان در روز بود که یهو کمش کردم ممکنه دلیلش این باشه؟؟؟خیلی نگرانم

  5. is mo می‌نویسد

    سلام من موقع درس خوندن سرم گیج میره طوری که سرم سبک میشه باید چیکارکنم؟چمه؟

  6. اسماعیل می‌نویسد

    سلام من یهو دچار سبکی سر و چشم شدم طوری که محیط اطرافم واسم مثل خواب و رویا میان،خیلی نگرانم و اضطراب دارم، لطفا راهنماییم کنین چیکار باید بکنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید