چگونه کودک را از بیماری مالاریا نجات دهیم؟

یک سفر خوب، همراه با نوزاد و کودک می تواند دغدغه ی هر پدر و مادری باشد و با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در سفر با وجود کوچولوها هم می توان سفری دلچسب و دلپذیر به دور از بیماری های کودکان و نوزادان داشت.

نبض ما– بیماری های کودکان و نوزادان در سفر می تواند انواع مختلفی داشته باشد. در بخش قبل درباره اقدامات لازم در رابطه با پیشگیری و درمان اسهال نوزاد در سفر صحبت شد.

بیماری های کودکان و نوزادان در سفر

در ادامه می خواهیم به دیگر بیماری های کودکان و نوزادان ممکن است در سفر به آن مبتلا شود صحبت می کنیم.

مالاریا

مالاریا یکی از بیماری های جدی و تهدید کننده ی زندگی است که احتمال بروز آن در سفر ها مخصوصا در سفر های خارج از کشور بیشتر است. علائم این نوع از بیماری های کودکان می تواند مانند بیماری های دیگر تب دار باشد، که این اتفاق باعث تشخیص دیرهنگام مالاریا می شود.

مالاریا

افرادی که می خواهند به سفر های بین المللی بروند حتما باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای کودک به مالاریا را انجام دهند. مالاریا می تواند منجر به شوک، تشنج، کما و یا حتی مرگ کودک و نوزاد شود.

داروهای ضد مالاریا

داروهای مورد استفاده برای درمان این نوع از بیماری های کودکان  تقریبا مانند بزرگسالان است اما دوز های مصرف آن متفاوت است.

  • داکسی سایکلین برای کودکان زیر ۸ سال به علت لکه دار شدن دندان ها تجویز نمی شود.
  • آتوواکون پروگوانیل نیز برای کوکان کمتر از ۵ کیلوگرم توصیه نمی شود.
  • کلروکین، مفلوکوئین و آتوواکون پروگوانیل طعم تلخی دارند و ممکن است کودکان از خوردن آن ها خودداری کنند اما با آب کردن آن و مخلوط کردن با غذا می توان دارو را به کودک داد. مصرف بیش از حد این داروها برای کودک بسیار خطرناک است و می تواند کشنده باشد پس دارو حتما دور از دسترس کودکان نگه داری شود.

توصیه به والدین

کودکان حتما باید در محیط هایی که تهویه مطبوع دارند بخوابند و حتما برای نوزادان و کودکان پشه بند استفاده شود تا از این نوع از بیماری های کودکان جلوگیری شود.در فضاهای باز پشه بند روی کریر کودک هم بسته شود. پوشاندن لباس های آستین بلند و شلوار و جوراب های بلند می تواند کودک را از گزش حشرات دور کند.

دافع حشرات

استفاده از مواد دافع حشرات بر روی پشه بند و لباس نوزاد نیز می تواند موثر باشد فقط باید از برخورد مستقیم این مواد با پوست نوزاد خودداری شود. در انتخاب دافع حشرات حتما با مسئول داروخانه یا پزشک مشورت کنید.

تب دانگ و آربوویروس

به گزارش نبض ما، کودکانی که به سفرهای خارج از کشور می روند در معرض بیماری های همچون تب دانگ، آوبوویروس (مانند چیکونگونیا، انسفالیت ژاپنی، تب زرد و یا ویروس زیکا) هستند.

اقدامات لازم که برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به مالاریا بیان شد باید برای این نوع از بیماری های کودکان نیز انجام شود. احتمال گزش حشرات در این نوع بیماری ها در طول روز بیشتر است.در صورت سفر نوزاد به مناطق بومی و محلی و بروز تب، پزشک باید احتمال ابتلا به این بیماری های کودکان و نوزادان را بررسی کند.

مطالب مرتبط: این موجودات انگلی از بدن شما تغذیه می کنند!

عفونت و آلودگی در صورت تماس با خاک

کودکان بیشتر از بزرگ ترها دوست دارند با خاک و شن بازی کنند. اما بازی با شن و خاک می تواند بیماری های انگلی را در نوزاد به وجود آورد. بهتر است کودک در هنگام خاک بازی و شن بازی بر روی حوله و پارچه ای نشانده شود و بعد از آن دست های کودک ضدعفونی شوند. در مناطق گرمسیری باید پوشک و لباس نوزاد قبل از مصرف اتو شود تا از این نوع بیماری های کودکان جلوگیری شود.

گل بازی

مطالب مرتبط: خطرات بیماری مرگبار هاری

گاز گرفتن حیوانات

کودکان معمولا دوست دارند با حیوانات بازی کنند. در هنگام بازی با حیوانات ممکن است حیوانات به آن ها صدمه وارد کنند و آن ها را گاز بگیرند. باید به کودکان هشدار داد که از حیوانات وحشی و ولگرد دوری کنند. در مناطقی که خفاش زیاد دارد مراقب کودکان باشید زیرا آن ها می توانند هاری را به کودک منتقل کنند.

در صورت گازگرفتگی پستانداران سریعا محل زخم با آب و صابون و بتادین(در صورت موجود بودن) شسته شده و اگر زخم عمیق است به پزشک مراجعه شود.

مطالب مرتبط: نوزادم را با هواپیما به سفر نوروزی ببرم؟

مسافرت های هوایی

سفر های هوایی برای نوزادان و کودکان خطری در پی ندارد، مگر اینکه نوزاد مبتلا به بیماری های ریوی و قلبی باشد که حتما باید قبل از سفر با پزشک مشورت شود. در هنگام بلند شدن و فرود هواپیما برای جلوگیری از گرفتگی گوش حتما باید به نوزاد شیر داد.

مسافرت هوایی

اگر کودک سن بالاتری دارد جویدن و مکیدن می تواند موثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سفر هوایی نوزادان می توانید به مطلب نوزادم را با هواپیما به سفر نوروزی ببرم؟ مراجعه کنید.

غرق شدن

به گزارش نبض ما، غرق شدن در آب دومین علت مرگ و میر در سفر کودکان و نوجوانان است. اگر در محل هایی هستید که دریا یا استخر در اطراف محل اقامتان وجود دارد اصلا کودک خود را تنها به این مکان ها نفرستید و مراقب او باشید. پوشیدن جلیقه های نجات برای شنای ایمن کودکان توصیه می شود. در مناطقی که احتمال شیوع شیستوزومیازیس وجود دارد از شنا کردن در آب رودخانه و دریا خودداری شود.

بیماری ارتفاع

کودکان نیز مانند بزرگسالان می تواند در معرض بیماری های ارتفاع قرار گیرند. در ارتفاع کودک ممکن است علائمی مانند از دست دادن اشتها، تغییر در الگوی خواب و فعالیت های دیگر نشان دهد. کودکان بزرگ تر ممکن است علائمی مانند سردرد یا تنگی نفس داشته باشند.

بیماری ارتفاع

در صورت شدید شدن علائم باید از ارتفاعات پایین آمد تا کودک به حالت اول برگردد. داروی استازولامید برای مصرف کودکان توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط: راه های جلوگیری از آفتاب سوختگی کودک

آفتاب سوختگی

یکی از انواع بیماری های کودکان در سفر آفتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی در نوزادان و کودکان می تواند بیماری های پوستی و ملانوم را به دنبال داشته باشد. استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب نوزادان و کودکان توصیه می شود. SPF این کرم های ضدآفتاب باید بیشتر از ۱۵ بوده و توانایی حفاظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB را داشته باشد.

آفتاب سوختگی در نوزادان زیر شش ماه بیشتر است و توصیه می شود این نوزادان در زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند. لباس کودک باید تا حد امکان پوشیده بوده تا نور به طور مستقیم با پوست او در تماس نباشد. حتما قبلا از استفاده از ضد آفتاب روی قسمتی از پوست نوزاد امتحان شود تا در صورت حساسیت از مصرف آن اجتناب شود.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.

 

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سارا موسوی می‌نویسد

    گاز گرفتن و پنجه ی گربه هم می تواند باعث مالاریا شود؟

    متشکرم مطالب سایتتون خیلی مفیده

از پزشکان نبض‌ما بپرسید