یک بیماری‌ که پزشکان را دچار سرگیجه می‌کند

یک مسئول وزارت بهداشت گفت: حتی پزشکان نیز با برخی بیماری‌هایی که نادر است بیگانه بوده و تقریباً هر سال یک بیماری جدید کشف می‌شود.

به گزارش نبض ما، مصطفی جمالی – مدیرکل سازمانهای مردم‌نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برخی سؤالات در زمینه بیماران نادر در برنامه «ره آورد» رادیو سلامت پاسخ داد.

اساساً بیماری‌های نادربه چه بیماری‌های نادری گفته می شود؟

تعاریف مختلفی وجود دارد، مثلاً تعداد زیادی از بیماری‌ها نظیر بیماری قلبی و عروقی که مهمترین عامل مرگ و میر کشور است و هزاران نفر در سال و شاید ده‌ها هزار نفر در سال به این علت فوت می‌کنند. همچنین یک سری بیماری‌هایی داریم مانند EB که شاید ۴۵۰ نفر در کشور این نوع بیماری را دارند که این بیماری بیماری نادر است.

معمولاً بنیاد بیماری‌های نادر در ایران ارتباط و همکاری و مشارکت خوبی با بنیاد بیماری‌های نادر در دیگر کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهای اروپایی دارد، آیا این موضوع توانسته کمک کند تا بنیاد بیماری‌های نادر ایران به پیشرفت‌هایی نائل شود؟

این ارتباط مدت زیادی نیست که برقرار شده است و من توفیق این را داشتم که در جلسه چند ماه پیش بنیاد بیماری‌های نادر اروپا که از ایران هم حضور داشتند خدمت دوستان باشم، ما آنجا پیشنهاد کردیم اگر برنامه مشترکی در اروپا برای بیماران نادر دارید به ایران ارائه شود، تا وزارت بهداشت روی آن بررسی کند و یک مقدار بومی‌سازی کند و به‌مانند همان برنامه را در ایران انجام دهیم که رئیس بنیاد اروپا موافقت کرده است و اگر چنین شیوه‌هایی را در نظر بگیریم و در قالب همکاری پروژه‌های مشترک در نظر گرفته شود قطعاً نتایج خوبی در پی خواهد داشت.
یک مثال بزنم، سال گذشته به ما اطلاح دادند که بنیاد بیماری‌های نادر اروپا یک شب در فضای مجازی درخواست کمک کرده و اعانه جمع کرده است، کما اینکه در همه جای دنیا نیز این‌طور است، در ایران نیز باید این‌گونه باشد و کنار وظایفی که دولت دارد و بودجه‌ای که دولت صرف می‌کند باید مردم در قالب سازمان مردم‌نهاد فعال شوند و به کمک دولت بیایند.
البته این مسئله باید بیشتر اطلاع رسانی شود چون بعضی از مردم ممکن است آشنایی کاملی با این نوع بیماری و بیماران نداشته باشند و اصلاً ندانند بیماری نادر چی هست و چرا این بیماری‌ها را بیماری نادر می‌گویند.
مثلاً جدا از اینکه برخی از مردم اطلاعی از بیماری‌های نادر نداشتند، حتی برخی پزشکان نیز با برخی بیماری‌هایی که نادر هستند بیگانه بوده و تقریباً می‌شود گفت که هر سال یک بیماری جدید کشف می‌شود.
بنابراین یک قسمت مهم وظایف سازمان‌های مردم‌نهاد؛ آموزش است، البته وزارت بهداشت نیز وظیفه توانمند سازی سازمان مردم‌نهاد را دارد تا اینکه بتواند بهتر کارش را انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید