همه چیز درباره کاراکتری به نام ملوان زبل

مانند رقیبش کله خراب است، عاشق دریا، «آلیو» دختری که دوستش دارد و صد البته عاشق اسفناج. با اینکه ما چشمهایش را دو نقطه می دیدیم (بیشتر اوقات هم یک نقطه چون یک چشمش بسته بود) نام اول ملوان زبل «چشم قلمبه» بود.

نبض ما– ملوان زبل در تاریخ آمریکا و بعدها جهان شخصیت مهمی به شمار می آید، از همان روز که سروکله اش پیدا شد تا امروز که هزاران نفر به شکلهای گوناگون از نامش نان می خورند. قوطی را فشار می داد، محتویاتش را می بلعید و می شد بزن بهادر. یادداشت زیر سیر زندگی این کاراکتر شناخته شده دنیای انمیشن از روز تولد تا یکی دو سال گذشته را دنبال می کند.

از همان دقایق که ملوان زبل وارد کمیک استریپ روزانه «تیمبل تیئتر» شد و غرولند معروف خود «فکر کردی من یه کابوی ام» را گفت، قلب میلیونها طرفدار خود را در آمریکا و سراسر جهان ربود.

او که به عنوان یک شخصیت فرعی وارد تیمبل تیتر شده بود به سرعت به یک ستاره تبدیل شد. با ورود او شخصیتهای دیگری هم وارد شدند از جمله «نخود شیرین» کودکی که به فرزندخواندگی قبول کرد یا «جی.ولینگتون ویمپی» ولگرد بدنام عاشق همبرگر و «بلوتو» ضد قهرمان کله خراب…

او  که در ابتدا «چشم قلمبه (popeye)» نام داشت آدم توسری خوری با ساعدهای درشت بود که با خوردن اسفناج بازوهایش حجیم و قدرتش زیاد می شد. تنها چیزی که او بیشتر از اسفناج و دریا دوست دارد، دختر خل و چلی به نام «آلیو اویل» است.

ملوان زبل اولین نمایش عمومی خود را در ۱۷ ژانویه ۱۹۲۹ در کمیک استریپ ۹ ساله تیمبل تیئتر اثر«الزی سگار» به عنوان یکی از بستگان آلیو ظاهر شد.

ملوان زبل در سال ۱۹۳۳ وارد کارتون «بتی بوب» اثر دیگر کمپانی فلیشر شد. کارتون « I YAM WHAT I YAM» اولین قسمت از «سری ملوان زبل» بود که توسط فلیشر بین سالهای ۱۹۴۲-۱۹۳۳ منتشر شد.

در ۱۹۳۷ «کریستال سیتی» پایتخت اسفناج در تگزاس، تمثال سگار و ملوان زبل بخاطر تاثیرات مثبتشان بر عادتهای غذایی آمریکایی ها برپا شد. این اولین بار بود که یک شخصیت کارتونی در عالم مجسمه سازی به شهرت می رسید.

جالب اینجاست که علاقه او به اسفناج از تیمبل تیئتر شروع شد اما بعد به یک ابزار ضروری در ماجراجویی های بعدی او تبدیل شد. پدید آورندگان ملوان زبل موجب شدند تا مصرف اسفناج در آمریکا تا ۳۳ درصد افزایش پیدا کند و صنعت اسفناج در دهه ۳۰ نجات پیدا کند.

ملوان زبل از اوایل دهه ۳۰ هم در آمریکا و هم در سراسر زمین به یک کمیک بوک قهرمانانه شد و کارتونهای استودیو نامدار فلیشر به عنوان کارتونهای باکلاس هم توسط طرفداران و هم منتقدین مطرح شد.

ملوان زبل در ۱۹۴۱ با «نیروی دریایی شکست ناپذیر» به نیروی دریایی پیوست. این انیمیشن اولین قسمت از چندین قسمت مرتبط با جنگ بود و ملوان زبل در آن برای اولین بار با لباس تمام سفید نیروی دریایی ظاهر شد.

او یکی از محبوبترین ستارگان کارتونی از ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ است. تاکنون ۷۵۳ قسمت از این مجموعه پخش شده است.

از ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۷ استودیوهای معروفی تهیه کنندگی ماجراجویی های ملوان زبل را برعهده گرفتند.

در ۱۹۶۰ شرکت «King Features Syndicate»-متعلق به شرکت «Hearst»- چند قسمت جدید از کارتونهای جدید ملوان زبل-« POPEYE THE SAILOR»-برای تلویزیون تولید کرد. ۲۲۰ قسمت در دو سال تهیه شد.

در ۱۹۷۸«هانا و باربار» یک سری انیمیشن بلند یک ساعته با نام «THE ALL-NEW POPEYE HOUR» تولید کرد که در جدول برنامه های صبحگاهی شبکه سی.بی.اس قرار گرفت. در ۱۹۸۱ مدت هر قسمت به نیم ساعت کاهش پیدا کرد و عنوان « THE POPEYE AND OLIVE SHOW» گرفت و تا ۱۹۸۳ پخش شد.

پارامونت پیکچرز در سال ۱۹۸۰ موزیکالی سینمایی منتشر کرد که در آن «رابین ویلیامز» نقش ملوان زبل و «شلی دووال» هم نقش آلیو را بازی کردند.

«ملوان زبل و پسر» مجموعه دیگری بود که هانا و باربارا برای فصل ۸۸-۱۹۸۷ به نمایش در آورد.

در ۱۹۹۵ اداره پست امریکا به مناسبت صدمین سالگرد تولد کمیک استریپ آمریکایی تمبر ملوان زبل را وارد مجموعه کمیکهای کلاسیک آمریکایی کرد.

در ۱۹۹۹ ملوان زبل، آلیو، بلوتو و بقیه شخصیتها وارد پارک خانوادگی «شهر ماجراجویی» یونیورسال در اورلاندو فلوریدا شدند، این منطقه به نمایشگاهی جذاب برای کودکان تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۴ ساختمان امپایر استیت برج معروف خودش را در طول تعطیلات ۱۸-۱۶ ژانویه به احترام ۷۵اُمین سالگرد تولدش چراغانی کرد.

در نوامبر این سال ملوان زبل در مراسمی به میزبانی «شورای ملی فرزند خواندگی» در نیویورک و مدیریت قاضی «گرگ متیس» به صورت رسمی «نخود شیرین» را به فرزندی قبول کرد.

اولین نسخه سه بعدی سی.جی.آی ملوان زبل با نام « POPEYE’S VOYAGE: THE QUEST FOR PAPPY» هم در نوامبر روی DVD منتشر شد.

شرکت آمریکایی «نامکو نتورکز» که تولید کننده بازی های موبایل است بازی «ملوان زبل، حمله برای اسفناج» را منتشر کرد.

سال ۲۰۰۷ بعد از نزدیک به ۷۵ سال از نخستین مایش ملوان زبل شرکتهای «Warner Home Video» ،«Hearst Entertainment»و « King Features Syndicate» مجموعه نخست ملوان زبل در سالهای -۳۸۱۹۳۳ منتشر کرد. مجموعه دوم شامل قسمتهای دوره ۴۰-۱۹۳۸ مجموعه سوم شامل قسمتهای دوره ۴۳-۱۹۴۱ بودند که توسط Warner Home Video منتشر شد.

در ۸ دسامبر ۲۰۰۹ گوگل لوگوی خود را به احترام سالگرد تولد «الزی کرایسلر سگار» به شکل کاراکتر ملوان زبل تغییر داد.

لوگوی گوگل ملوان زبل

لوگوی گوگل در ۸ دسامبر ۲۰۰۹

در ۲۰۱۱ از خط تولید پوشاک با برند ملوان زبل پرده برداری شد که اجناسش در فروشگاه های بلومینگدل در سراسر ایالات متحده فروخته می شود.

منبع: پایگاه خبری هنر

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید