نقش اینترنت اشیا در پزشکی

هیچ شکی وجود ندارد که اینترنت اشیا (ioT) ، به طور کامل صنعت پزشکی را از طریق بازتعریف کردن نقش اپلیکیشن ها ، دستگاه ها و شیوه ارتباط افراد در ارائه راهکارهای پزشکی ، متحول کرده است.

نبض ما– اینترنت اشیا، به طور پیوسته ابزارهایی را برای یکپارچه سازی سیستم های درمانی و پزشکی با دقت و بازدهی بیشتر ارائه می دهد بدین ترتیب ، هزینه های درمانی به طور قابل ملاحضه ای کاهش یافته و نتایج درمان بهبود می یابد.

بنابراین اینترنت اشیا فرصتی است که مراکز درمانی و بیمارستانی می توانند روند درمانی و منابع خود را بهینه سازی نمایند. برای مثال بیمارستان ها می توانند از اینترنت اشیا برای مدیریت دارایی ها و یا همچنین کنترل دما و رطوبت در اتاق های عمل استفاده کنند.

 iot

مزیت های عمده اینترنت اشیا از دیدگاه سازمان های بهداشت و درمان:

  • کاهش هزینه : هنگامی که ارائه دهندگان خدمات پزشکی از اینترنت اشیا بهره می برند ، نظارت بر بیمار بر اساس یک زمان واقعی انجام می شود بنابراین تعداد دفعات ویزیت بیمار توسط پزشک معالج ، کاهش یافته و هزینه ها نیز به طبع کاهش پیدا می کند.
  • بهبود نتایج درمان : ارتباط یافتن با راهکارهای پزشکی از طریق رایانش ابری به پزشکان این امکان را می دهد که به صورت لحظه ای از اطلاعات استفاده کنند و دقیق تر بیماری ها را تشخیص دهند.

پزشکی و اینترنت اشیا

  • بهبود مدیریت بیماری : با توجه به اینکه بیماران به صورت مداوم نظارت و مراقبت می شوند ، ارائه دهندگان خدمات پزشکی ، قادر خواهند بود قبل از اینکه بیماری از کنترل خارج شود ، آن را درمان نمایند.
  • بهبود مدیریت داروها : ساخت و همینطور مدیریت داروها هزینه عمده ای را به خود اختصاص می دهد ، اما به وسیله پردازش های اینترنت اشیا و دستگاه های وابسته به آن می توان این هزینه ها را بهتر مدیریت کرد.
  • کاهش خطای انسانی

 

سلامتی

هشدارهای ناشی از استفاده اینترنت اشیا در پزشکی :

خطر

با وجود اینکه اینترنت اشیا ، تحول عظیمی در پزشکی ایجاد کرده است به دلیل حساسیت بالا چالش هایی را نیز به وجود آورده است.

  • انتشار اطلاعات پزشکی نادرست باعث از دست دادن جان افراد و در مرحله بعد باعث مخدوش شدن اعتبار پزشکی مراکز درمانی می شود.
  • دیجیتالی شدن و ساده کردن مفاهیم پزشکی ، نیازمند افراد متخصص و ایجاد شدن مراکز اطلاعاتی است.
  • نظارت مداوم بیماران ، با توجه به تعداد بالای درخواست ها نیازمند به وجود آمدن Data Center های قدرتمند و زیرساخت های مناسب است.
  • فاکتور مهم بعدی ، امنیت این اطلاعات است که باتوجه به حساسیت آن ها باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از حملات اینترنتی انجام شود.

حوزه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در ایران

در ایران نیز طی سال های گذشته، اینترنت اشیا مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مراکزی که بصورت ویژه این موضوع را مورد بررسی قرار داده،  پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) است. این پژوهشگاه،  پروژه‌هایی را برای بررسی پیاده‌سازی فناوری اینترنت اشیا در ایران انجام داده‌است.

یکی از این پروژه‌ها با عنوان «تدوین کسب و کار اینترنت اشیا در کشور»  می باشد. در این پروژه بر اساس تجربیات علمی و عملیاتی کشورهای مختلف در حوزه های حاکمیت، کسب و کار، کاربردها و فناوری ها مطالعات اولیه صورت گرفت و نقشه راه ایران با هدف استفاده ایران از فناوری های نوین نظیر اینترنت اشیا برای افزایش رفاه اقتصادی، کیفیت زندگی وحفاظت ازمحیط زیست برای رسیدن به چشم انداز اقتصادی ۱۴۰۴ تعیین شد.

همچنین “طرح ملی اینترنت اشیاء” نیز در سال ۹۴ توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی اینترنت اشیا در کشور، مطرح شد. در پی انجام مراحل طرح مذکور، تصمیم به ایجاد پارک اینترنت اشیا در کشور گرفته شده است.

فاز نخست شبکه اختصاصی اینترنت اشیا با عنوان “شبکه اشیاء تهران- ایران” در منطقه نارمک تهران راه اندازی شده است که دارای کاربردهایی نظیر ارائه خدمات رایگان شبکه اشیاء به استارتاپ‌ها، کمک شبکه اینترنت اشیا برای مدیریت شهری و … می باشد.

همچنین اخیرا دو پژوهشگاه نیرو و مرکز تحقیقات مخابرات با هدف ارتقای دانش و توسعه همکاری‌های مشترک علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در خصوص کاربرد فناوری‌های نوین ارتباطات، اطلاعات و امنیت در صنعت برق و اینترنت اشیا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در سند همکاری مذکور، سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه دو پژوهشگاه در قالب “فناوری اینترنت اشیاء” و سایر فناوری‌های نوین مرتبط با آن در جهت ارتقای دانش و بومی‌سازی فناوری اینترنت اشیا در حوزه های اولویت‌دار صنعت برق کشور، مورد تاکید قرار گرفت.

البته فناوری اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی می‌کند. کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده‌اند، در حالی‌که این مفهوم و این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ می‌دهد. استفاده از این فناوری برای کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی یک فرصت گران‌بها به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی در کشور کمک شایانی داشته باشد.

نبض ما– نویسنده: امیرمهدی برنجیان

4.1/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. عبدالمطلب دارم می‌نویسد

    سلام من اطلاعات بیشتری راجب اینترنت اشیا و کاربرد اون در پزشکی میخام اگه در اختیارم بزارین ممنون میشم

  2. Farshad می‌نویسد

    سلام من اطلاعات تخصصی تری از اینترنت اشیا در حوزه سلامت میخاستم ،ممنون میشم اگر در اختیارم بزارین

از پزشکان نبض‌ما بپرسید