دلایل مهم برای خوردن سوپ بروکلی

در بین تمام سبزیجات پرخاصیتی که برای سلامتی مفید هستند بروکلی و سوپ بروکلی جایگاه ویژه ای دارد. یک رژیم غذایی حاوی این ماده غذایی بدون شک فواید زیادی برای بدن دارد.

گردآوری- نبض ما

خواص مفید کلم بروکلی در کنار دسترسی راحت به آن در تمام فصول، این سبزی را در ردیف پرطرفدارترین سبزی‌ها قرار داده است. کلم بروکلی دارای انواع مواد غذایی شامل: ویتامین C، ویتامین A (اغلب به عنوان بتاکاروتن)، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم و فیبر است.

کلسیم، کاری فراتر از تقویت استخوان‌ها انجام می‌دهد و آن کنترل فشار خون است . این ماده معدنی حتی می‌تواند از بروزسرطان کولون نیز پیشگیری کند. بتاکاروتن و ویتامین C از جمله آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند که در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند آب مروارید، بیماری‌های قلبی و سرطان‌های متعدد نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

کلم بروکلی

فیبر موجود در بروکلی نیاز بدن به هر دو نوع فیبر محلول و غیرمحلول را تامین می‌کند. بروکلی در مورد افرادی که به خوردن مواد لبنی چون شیر حساس هستند، ‌منبع خوبی برای تامین کلسیم است.

بروکلی با داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین C ، به جذب آهن در بدن کمک شایانی می‌کند و از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. بروکلی از خانواده کلم ها است که بروکسل، شلغم، گل کلم و غیره نیز به آن تعلق دارند. بروکلی کم کالری است و کلسیم خوبی به بدن می رساند و از طرف دیگر حاوی ترکیبات ضدسرطانی است. این کلم سبز و خوشمزه برای کاهش وزن مفید است و اگر در غالب سوپ مصرف شود برای افرادی که قصد لاغری دارند فوق العاده است.

دوران سرماخوردگی

بروکلی؛ منبع خوب ویتامین ها

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که بروکلی منبع فوق العاده ویتامین C است. به عنوان مثال نتایج پژوهشی که در مجله Time به چاپ رسیده است نشان می دهد که بروکلی جزو ۱۰۰ ماده غذایی مفیدی است که تأثیر مثبتی روی سلامتی بدن دارد. در بین ویتامین های موجود در این سبزی می توان به ویتامین C اشاره کرد. اما این کلم همچنین منبع خوب ویتامین E و B6 و همچنین عوامل ضدسرطانی به نام سولفورفان است.

بروکلی علاوه بر این ویتامین سرشار از کلسیم نیز است که برای رشد استخوان ها و کاهش وزن مؤثر است. بدانید که سوپ بروکلی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن مؤثر بوده و به دلیل دارا بودن فیبر به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند.

بروکلی؛ منبع فیبرها

بروکلی همچنین منبع آنتی اکسیدان ها و گلوتاتیون است که یک عامل فعال برای تقویت دستگاه ایمنی بدن محسوب می شود. فیبرها همچنین تأثیر مثبتی در رژیم لاغری دارند چون مواد غذایی سرشار از این ترکیبات غذایی زمان زیادی برای هضم لازم دارند و به این ترتیب احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کنند.

بروکلی به دلیل دارا بودن فیبر مانع از بروز یبوست و دیگر بیماری های روده ای می شود چون باعث تنظیم تمام عملکردهای دستگاه گوارشی می شود.

بروکلی و قدرت ضد سرطانی‌

در بین گیاهان خوردنی، بروکلی مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است. بروکلی متعلق به خانواده‌ی کلم‌ها است و قدرت ضد سرطانی‌اش نیز به همین دلیل است. باید بگوییم که بروکلی خاصیت ضد سرطانی‌اش را مدیون ترکیبات گوگردی مثل سولفورفان است و بوی آن نیز ناشی از همین ماده است. سولفورافان ژن‌های ما را از خطر افزایش آنزیم‌هایی که به بروز سرطان منجر می‌شود، آگاه می‌سازد. شما با افزایش مصرف بروکلی خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه، معده و کولون را به نصف می‌رسانید.

بروز سرطان پروستات

بروکلی از ۹۰ درصد آب تشکیل شده و حاوی مواد مغذی فوق‌العاده‌ای است. یک عدد بروکلی کوچک به اندازه‌ی یک فنجان جو، فیبر و به اندازه‌ی دو عدد پرتقال، ویتامین C دارد. حتی می‌توان از برگ‌های بروکلی نیز استفاده کرد چون خوردنی‌اند.

مشخصات کلم بروکلی تازه

هنگام خرید بروکلی باید به ساقه‌های ایستاده با رنگ سبز دقت شود و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کنید . آن را به مدت۳ روز در یخچال می‌توانید نگهداری کنید.

از کلم بروکلی می‌توان به صورت خام در سالاد استفاده کرد و در صورت تمایل آن را به صورت پخته (به مدت ۱۲- ۸ دقیقه آن را بجوشانید) همراه با آبلیمو در کنار خوراک گوشت، مرغ، ماهی و یا در سوپ استفاده کنید.

سوپ بروکلی

سوپ بروکلی برای افرادی که به دنبال راهی برای کاهش اشتهای خود هستند انتخاب مؤثری است. چون حاوی آب و مواد غذایی جامد سیرکننده است. رژیم غذایی حاوی بروکلی به دلیل کالری پایین باعث لاغری و تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود. گرچه سوپ بروکلی شاید جزو سوپ های شناخته شده و پرمصرفتان نباشد اما می توانید از فواید و اثرات آن برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید.

سوپ بروکلی

فواید رژیم لاغری بر پایه بروکلی

سوپ بروکلی منبع آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C،E، بتاکاروتن، فلاوونوئیدها و ایزوتیوسیانات ها است. ویتامین C حاوی کلاژن است که برای داشتن پوستی سالم و محکم لازم است و ویتامین E موجود در آن باعث حفاظت از غشای سلولی پوست می شود. چنین رژیمی اثرات ضدسرطانی بالایی دارد. مواد مغذی موجود در سوپ بروکلی مانع از انتشار و تکثیر سلول‌های سرطانی می شود و یک مکمل طبیعی مؤثر برای درمان برخی از انواع سرطان ها می شود.

سوپ بروکلی باعث کاهش سلولیت های روی پوست نیز می شود. سلنیوم موجود در آن باعث تحریک متابولیسم استروژن می شود که در کبد موجود است. بروکلی یک ماده غذایی قلیایی است و pHH خون را تنظیم می کند. این مسئله نیز باعث می شود بدن بتواند به خوبی با بیماری ها مقابله کند.

سوپ بروکلی همچنین خواص ضدالتهابی دارد و برای دستگاه گوارش، پیشگیری از زخم‌های معده و همچنین جلوگیری از ابتلا به سرطان های گاستریک مفید است. میزان بالای پتاسیم و میزان اندک چربی موجود در بروکلی باعث شده است که برای قلب و همچنین رژیم لاغری مفید باشد. بروکلی همچنین برای سلامت چشم‌ها مؤثر است. لوتئین موجود در بروکلی که یک ماده فعال است در محافظت چشم‌ها در برابر بیماری های دژنراتیو نقش دارد. این بیماری ها مانند آب مروارید و دیگر بیماری های مربوط به بینایی است که با گذشت عمر بروز می کنند.

یک روش ساده برای تهیه سوپ بروکلی

تهیه سوپ بروکلی کار چندان سختی نیست و به روش های متعدد تهیه می شود. شما می توانید برای لاغری با شیوه ای پیشنهادی ما این سوپ را تهیه و میل کنید.

مواد لازم

سیب زمینی: ۲ عدد

بروکلی: ۱ بوته

پیاز: نصف یک عدد

آب و نمک

روش تهیه سوپ بروکلی

برای شروع، پیاز را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید.سیب زمینی را نیز پوست گرفته و خرد کنید. بروکلی را با دقت بشویید و خرد کنید. تمام مواد را در آب نمک به مدت ۲۰ دقیقه آبپز کنید. نیازی نیست میزان آب را زیاد کنید تا خواص سبزیجات از بین نرود. بعد از گذشت این زمان تمام مواد را میکس کنید تا به صورت پوره در بیاید. همچنین می توانید سبزیجات را به همان صورت خردشده نگه دارید. در نهایت اینکه متناسب با سلیقه و ذائقه تان به آن چاشنی و ادویه بزنید. اگر دوست داشته باشید می توانید اندکی شیر بدون چربی یا ماست کم چرب به آن اضافه کنید.

دلایل مهم برای خوردن سوپ بروکلی
1 (20%) 1 رای

ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر محمد جباری

متخصص کلیه و مجاری

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی