تخریب سیستم ایمنی بدن با لوسیون ها

رفع خشکی پوست، رفع پینه، حفظ آرامش و شفافیت پوست از فواید مرطوب کننده ولوسیون بدن است اما وجود ترکیبات سمی در لوسیون های غیر استاندارد می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش نبض ما به نقل از باشگاه خبرنگاران، انواع لوسیون بدن برای افزایش رطوبت و چربی پوست، طرفداران زیادی، مخصوصا در بین افرادی با پوست های خشک و حساس دارند. استفاده از لوسیون بدن بعد از استحمام به حفظ رطوبت و لطافت پوست کمک می کند و از خشکی و ترک خوردگی احتمالی پوست جلوگیری می کند. در حالی که لوسیون ها در رده محصولات آرایشی و بهداشتی جای دارند، اگر دارای ترکیبات سمی خاصی باشند می توانند سلامت شخص مصرف کننده را به خطر بیندازند. مواد سمی می توانند به مرور زمان از طریق پوست وارد جریان خون شده و سلامت فرد را به مخاطره اندازند.

ترک پای تان را با این ترفند از بین ببرید

پرویز طوسی متخصص پوست گفت: محصولاتی که در دسته بندی لوسیون بدن قرار می گیرند، با غلظت کمتر، سبک تر و میزان چربی کمتر با هر نوع پوستی سازگارند. یکی از مزایای اصلی لوسیون بدن حفظ رطوبت فعلی پوست است. وی افزود: پوست های خشک، بیشتر دچار کمبود رطوبت هستند که باعث می شود محصولات جذب کننده رطوبت، نسبت به کرم ها و روغن ها، انتخاب بهتری باشند. طوسی اظهار داشت: هیدروکسی آلفا و اسید هیالورونیک، از متداول ترین جذب کننده های رطوبت و لایه بردار در لوسیون بدن هستند و از غشای میانی پوست تا لایه ی اپیدرم را آب رسانی می کنند.

التهاب چشم در کمین است!

این متخصص پوست و مو افزود: هیدانتوین دی ام دی ام نوعی فرمالید آزاد نگهدارنده محسوب می شود که نام آن در بیشتر محصولات بهداشتی شخصی مانند لوسیون بدن به چشم می خورد و به طور کلی این ترکیب شیمیایی در حدود 20 درصد از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. وی تصریح کرد:شواهد نشان می دهند هیدانتوین دی ام دی ام،می تواند عاملی مهم در بروز التهاب های پوست و چشم باشد. هرچند هنوز ثابت نشده که این ماده شیمیایی سرطان زا است،اما به طور حتم،فرمالید به عنوان سرگروه این ترکیب شیمیایی عاملی برای سرطان است.

از ترکیبات ضد قارچ تا مواد آرایشی

جلیل صداقت پیشه متخصص پوست و مو گفت: بوتیل هیدروکسی آنیزول، جزء نگهدارنده و پایدار کننده های مواد غذایی در درمان عفونت های قارچی نیز کاربرد دارد. هیدروکسی بوتیل می تواند علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد غدد درون ریز، به مرور زمان منجر به سرطان شود.

وی خاطر نشان کرد: انواع پارابن ها به منظور پیشگیری از رشد قارچ و باکتری در محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف مانند کرم های مرطوب کننده و لوسیون بدن، مورد استفاده قرار می گیرند. صداقت پیشه بیان داشت: این ترکیبات ضد قارچ می توانند احتمال ابتلا به اختلالات هورمونی و سرطان سینه را افزایش دهند. برخی تولید کنندگان برای جلوگیری از فساد باکتریایی محصول از ویتامین E و اسید سیتریک به جای استفاده از پارابن ها بهره می برند. هرچند ماندگاری محصولات بدون پارابن از محصولات حاوی پارابن کمتر است،اما ارزش حفظ سلامتی را دارد.

این ترکیب سمی سیستم ایمنی بدن را تخریب می کند

رتینیل پالمیتات جزء مشتقات ویتامین A است که نام آن در برخی کرم های ضد آفتاب،لوسیون بدن و کرم های ضد پیری به چشم می خورد و استفاده از آن در نور خورشید امکان تشکیل تومور ها را افزایش می دهد. صداقت پیشه اذعان داشت:تری اتیل آمین یک ماده بسیار قلیایی است که برای ایجاد تعادل در ph لوسیون های بدن و سایر محصولات آرایشی، مخصوصا ریمل ها،مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هرچند استفاده از این ترکیبات در سطح وسیعی میان تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی رواج دارد، اما استفاده طولانی مدت از آن می تواند باعث به خطر افتادن سلامت پوست شود. همچنین تری متیل آمین می تواند علاو بر ایجاد حساسیت پوستی، باعث نقص در سیستم ایمنی بدن شود.

عطر لوسیون بدن بروز آسم را در پی دارد

این متخصص پوست مو ادامه داد:شاید معطر بودن انواع لوسیون بدن برای خیلی از افراد که پوست خشکی دارند جذاب باشد، اما بهتر است بدانید معمولا از مواد طبیعی برای معطر نگه داشتن مواد بهداشتی استفاده نمی کنند. صداقت پیشه یادآور شد: لوسیون بدن فواید بسیاری نسبت به سایر کرم ها دارند و برای تمامی پوست ها مناسب هستند اما اگر از مراکز نامعتبر خریداری شوند، ترکیبات مخرب و سمی در ساختار آنها منجر به بیماری های زیانباری همچون سرطان می شود.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید