به این دلایل کودک تان اعتماد به نفس ندارد

مدیریت مشکلات و قوی تر شدن، شرط لازم رشد و بالندگی است. اگر همه ی مسئولیت ها را شما بپذیرید و اجازه ندهید خودشان دنبال راه حل بگردند و خود مدیریت مشکلات کنند، مانع پیدا کردن مسیرشان برای انعطاف پذیری و هوشمندانه عمل کردن می شوید و به مرور اعتماد به نفس کاهش می یابد.

درست در شرایط پرپیچ و خم و توان فرسای زندگی است که بیشترین چیزها را در مورد قدرت و شخصیت مان کشف می کنیم. این تجربیات  و آموزه هایی که در پی دارند، برای مدیریت مشکلات و توانمند بودن در بزرگسالی ضروری اند.

مواجهه با چالش ها و مدیریت مشکلات ،فرصت های بزرگی برای رشد و بلوغ بچه ها هستند. بله، البته دردناک و ناخوشایند است که شاهد قرارگرفتن جگرگوشه مان در شرایط سخت باشیم.

ما به عنوان پدر و مادر می خواهیم این شرایط را هرچه زودتر متوقف کنیم حال آنکه گذر از این روزهای سخت اعتماد به نفس و عزت نفس او را افزایش می دهد.

مدیریت مشکلات خود

تمایل ما این است که وارد عمل شویم و همه چیز را روبراه کنیم. اما خیلی مهم است که در همین زمان، کمی عقب بکشیم و دخالت نکنیم. بودن در نقش مربی، در شرایط سخت از فرزندتان پشتیبانی کرده و به او این فرصت و توانایی را می دهد تا قابلیت ها و نقاط قوتش را کشف کند.

یادتان باشد؛ فراگرفتن مدیریت مشکلات در زندگی، همه ما را قوی تر می کند. اگر درشرایط بحرانی، وارد شویم و دخالت کنیم، فرایند یادگیری فرزندمان را متوقف خواهیم کرد و مانع رشد و تکاملش خواهیم شد و نمی گذاریم شجاعت و جسارت لازم برای تجربه ی تازه ها را به دست آورد. پس حتی زمانی که خیلی برای تان سخت است و احتمال شکست او وجود دارد، صبور باشید و خودتان را کنار بکشید.

مسلما ما به عنوان پدر و مادر نمی توانیم کاملا بی خیال باشیم، بلکه باید مطمئن شویم که فرزندان مان در امنیت و تحت حمایت ما هستند، باید خیال مان راحت باشد که مهارت های مدیریت مشکلات پیش رو را دارند و این برمی گردد به برنامه ریزی و تقویت نقش خودمان در جایگاهی که داریم.

تقویت اعتماد به نفس کودک

باید نسبت به مهارت ها و توانایی هایی که یاد گرفته اند آگاه باشیم و بدانیم به چه حمایت هایی نیاز دارند. این فرایند مستلزم اعتماد به قابلیت های فرزندمان نیز می باشد، این کار همیشه هم ساده نیست!

وقتی بیش از اندازه درگیر کارهای فرزندتان می شوید،چه اتفاقی می افتد؟

  • فرزندتان آموزش های نادرست دریافت می کند! یاد می گیرد که به جای مدیریت مشکلات از آنها فرار کند. شما را مجبور می کند این کارها را برایش انجام دهید، یاد می گیرد به جای قبول مسئولیت، دیگران را مسئول بداند و به کار بگیرد.
  • او شروع می کند به دست کم گرفتن توانایی هایش. اگر دختر یا پسرتان تجربه های جدید یا سخت را هرگز امتحان نکند، یاد نمی گیرد چطور دست به کار جدیدی بزند و اگر نتوانست چطور دوباره تلاش کند. او فکر می کند توانایی اش را ندارد.
  • شما هم خسته و فرسوده خواهید شد و در بلند مدت دیگر نمی توانید این همه درگیر کارهایش باشید. بله، شاید به جای وارد بحث شدن و … خودتان زودتر و بهتر ظرف ها را بشویید، اما پسرتان چه چیزی یاد می گیرد؟ شاید خودتان بهتر لباس ها را بشویید اما اگر دخترتان سال بعد به کالجی دور از شما رفت، چه کسی این کار را برایش انجام خواهد داد؟
  • دورنگه داشتن بچه ها از بالا و پایین و آسیب های زندگی، برایش گران تمام می شود. بچه ها باید لازم دارند مدیریت مشکلات کنند، و اگر ما همیشه پناه شان دهیم و با قبول مسئولیت حفظ شان کنیم، ضربه خواهند خورد. اگر همیشه و در هر شرایطی شما مدافع حقوق شان باشید و به جای آنها صحبت کنید، جایی که قرار است تنها باشد و با صدای خودش و برای دفاع از خودش حرف بزند، چطور در این کار موفق شود؟ این مهارت را از کجا کسب کند؟

چالش های خاص

این توصیه را به خاطر بسپارید؛ بچه ای را پدر و مادری کنید که دارید، نه آنی که آرزو دارید داشته باشید. رفتارهای بچه ها می تواند پدر و مادری کردن را سخت کند. بچه هایی که تحصیل و یادگیری شان چالش برانگیز است، مشکل تمرکز دارند، مدام اضطراب دارند، بیش فعالند، حساسند و گردنکشی و نافرمانی می کنند، یعنی رفتارهایی دارند که باعث می شود فشار و الزامات بیشتری برای شما وجود داشته باشد.

اعتماد به نفس کودک

یادتان باشد که شیوه و رویکردتان را براساس نیازها و شرایط فرزندتان تنظیم کنید. شاید لازم باشد نکاتی را بارها و بارها توضیح دهید تا فرزندتان به خوبی آن را بفهمد. یا این که راه هایی خلاقانه برای آموزش مهارت های جدید در پیش بگیرید، مثلا استفاده از نمونه های عینی و ملموس.

شاید هم لازم باشد کارها را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و هر زمان، بخش جداگانه ای را تعلیم دهید. شما باید چالش های منحصر بفرد فرزندتان را بشناسید و درک کنید، این چالش ها را مربی گری کرده و هدایت نمایید و تمرین کنید تا به این نتیجه برسید که چه چیزی برای فرزند شما موثرتر و کاربردی تر است. کار سختی است اما به نتیجه می رسید.

این پروسه نیاز به صبر، روان آگاهی و توانایی به خاطر سپاری جریان تلاش های تان دارد؛ شما به فرزندتان یاد می دهید چطور موانع زندگی را کمار بزند مدیریت مشکلات نماید تا در آینده فردی مسئول باشد.

برای خیلی از ما این گونه است که مجبوریم در تمام دوران های زندگی فرزندمان روی این مساله کار کنیم. این پروسه ای است که با تغییرات شما و فرزندتان تغییر و تحول پیدا می کند. اگر شما در نقش مربی گری تان بهتر شوید، و فرزند تان توانایی ها و مهارت های بیشتری فرابگیرد، آن وقت پیشرفت و بهبود وجود خواهد داشت و فرزندتان فردی توانمند و مسئول خواهد بود که می تواند مدیزیت مشکلات کتد.

این وظیفه والدین است که به بچه ها کمک کنند تا رویارویی با پستی و بلندی های زندگی و مدیریت مشکلات را یاد بگیرند و در سختی ها انعطاف لازم را نشان دهند. گاهی وظیفه ی دشواری به نظر می رسد، اما شما از عهده آن برمی آیید. هم شما و هم فرزندتان در این مسیر رشد می کنید و درس می گیرید.

نبض ما– مترجم: هدی بانکی

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید