مشکلات رابطه جنسی در افراد با اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی یک اختلال خلقی است که در آن افراد دچار تغییرات شدید خلقی می شوند. خلق و خوی این افراد بین حالت سرخوشی و افسردگی شناور است و در لحظه از حالتی به حالت دیگر (اوج غم یا اوج شادی)  تغییر می کند.

برخی اتفاقات تلخ زندگی، داروهای خاص و مواد مخدر می تواند این حالت را در افراد به وجود آورد. اختلال دو قطبی می تواند رابطه جنسی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این افراد در حالت سرخوشی میل جنسی بیش از حد و در حالت افسردگی با عدم تمایل به رابطه جنسی مواجه می شوند و این خود باعث به مشکل خوردن در رابطه زناشویی و کمبود عزت نفس فرد می شود.

رابطه جنسی در دوران سرخوشی

در این دوره افراد با اختلال دو قطبی، تمایل بیش از حد به داشتن رابطه جنسی(هایپرسکشوال) از خود نشان می دهند که می تواند عوارض بیشماری برای آن ها داشته باشد.

 

افسردگی شیدایی

در ادامه به نشانه های افراد با اختلال دو قطبی در دوران سرخوشی اشاره می کنیم:

  • عدم توانایی در کنترل میل جنسی
  • نداشتن رضایت جنسی با وجود رابطه های فراوان
  • برقراری رابطه جنسی با افراد مختلف
  • استمنا بیش از حد
  • داشتن رابطه مستمر و در نتیجه بر هم خوردن رابطه زناشویی
  • بروز رفتارهای پرخطر جنسی
  • عدم رضایت احساسی از رابطه
  • دیدن تصاویر پورنوگرافی
  • فکر کردن بیش از حد به مسائل جنسی

این تمایل بیش از حد می تواند عواقب فراوانی برای فرد داشته باشد. به گزارش نبض ما، تحقیقات جامعه پزشکی جنسی در آمریکای شمالی بین ۲۵ تا ۸۰ درصد افرادی که اختلال دو قطبی دارند، تمایل بیش از حد به داشتن رابطه جنسی(هایپرسکشوال) نیز در آن ها دیده می شود.

همچنین این تمایل در زنان دارای اختلال دو قطبی بیشتر از مردان است. در نوجوانان و جوانان دارای اختلال دو قطبی این تمایل بیشتر دیده می شود و می تواند مشکلات بسیاری برای آن ها به وجود بیاورد. در بزرگسالان نیز عدم توانایی در کنترل میل جنسی می تواند منجر به بر هم خوردن ازدواج و رابطه زناشویی شود.

رابطه جنسی در دوران افسردگی

در دوران افسردگی این افراد یک تغییر خلق ناگهانی از خود نشان می دهند و دیگر هیچ تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. یک رابطه مستقیم بین افسردگی و عدم تمایل به رابطه جنسی وجود دارد.

اختلال دو قطبی و رابطه

این تغییر ناگهانی زندگی این افراد را با مشکل رو به رو می کند زیرا شریک زندگی آن ها نمی تواند با این تغییر ناگهانی کنار بیاید. مخصوصا در افرادی که در دوره ای تمایل بیش از حد به رابطه جنسی دارند و ناگهان همه چیز عوض می شود لذا شریک آن ها کاملا گیج و ناامید می شود. اختلال دو قطبی می تواند اختلالات جنسی نیز به وجود آورد که در مردان به صورت اختلال نعوظ بروز می کند.

نکته مهم:

به گزارش نبض ما، برخی داروهایی که برای درمان این اختلال تجویز می شوند، میل جنسی را کاهش می دهد. گاهی اوقات این گروه بیماران، داروی مصرفی را سرخود قطع می کنند تا مشکل را برطرف کنند اما دارو فقط باید با مشورت پزشک قطع شود.

چه باید کرد؟

مشکلات جنسی در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی معمولا نادیده گرفته می شود و حتی گاهی پزشکان هم توجهی به این مساله ندارند اما حل نشدن این مشکل می تواند برای فرد مشکل ساز شود.

مشاوره با پزشک

در ادامه راهکارهایی برای فرد مبتلا، شریک زندگی و پزشک معالج او بیان شده است:

مطلع بودن

پزشکان باید به جنبه ی مسائل جنسی بیشتر توجه کنند و چگونگی تاثیر اختلال دو قطبی بر روابط جنسی را مورد بررسی قرار دهند. زن و شوهر نیز باید بدانند چه خلاهایی در رابطه جنسی آن ها به وجود آمده است تا آن را با پزشک در میان بگذارند.

شناختن علائم و علل

باید همه ی علائم این اختلال را بشناسید. علائم در دوران افسردگی عبارت اند از: غم و اندوه فراوان، از دست دادن انگیزه و علاقه و خستگی بیش از حد و علائم سرخوشی عبارتند از انرژی بیش از حد، بروز رفتارهای پرخطر و اعتماد به نفس کاذب است. همچنین افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی باید عوامل ایجاد این اختلال را بشناسند، به طور مثال الکل و استرس می تواند این افراد را وارد دوره ی افسردگی کند.

شناخت عوارض جانبی داروها

از پزشک خود بخواهید همه ی عوارض جانبی داروها و درمان تان را به شما بگوید و اگر متاهل هستید تاکید کنید که نمی خواهید رابطه جنسی تان صدمه ببیند تا پزشک درمان جایگزینی به شما پیشنهاد دهد.

اختلال دوقطبی و دارو

فکر کردن به عواقب رفتارها

به عواقب کاری که در دوران سرخوشی می کنید فکر کنید. رفتارهای جنسی پرخطر می تواند منجر به بارداری ناخواسته،انتقال بیماری های مقاربتی و HIV شود. لذا از برقراری رابطه با افراد مختلف پرهیر کنید.

صحبت کردن با شریک زندگی

با شریک زندگی خود در این رابطه صحبت کنید و بگویید که این اختلال می تواند رابطه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال جنسی و اختلال دو قطبی

دریافت کمک از افراد حرفه ای

از پزشکان بخواهید در زمینه مشکلات جنسی به شما و همسرتان کمک کنند. درمان ممکن است فقط برای فرد بیمار لازم باشد و یا هر دو به درمان نیاز داشته باشید.

نکته مهم

باید بدانید که درمان اختلالات جنسی در افراد دارای اختلال دو قطبی زمان بر و مشکل است اما غیر ممکن نیست. شاید فرد مبتلا نتواند در دوران سرخوشی به عواقب کارهای خود بیاندیشد و یا در دوران افسردگی تمرکزی برای فکر کردن به مسائل نداشته باشد.

اولین قدم برای بهبود رابطه جنسی تحت درمان بودن فرد دارای اختلال است و همچنین باید همه ی مسائل و مشکلات در دورانی که فرد در ثبات اخلاقی است نوشته شود. اما خبر خوش این است که بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال زندگی خوب و بدون مشکلی را در کنار همسر خود می گذرانند. پس درست ترین راه حل مطرح کردن مشکلات موجود در رابطه جنسی بین زوجین و در نهایت بیان آن با پزشک متخصص در این حوزه است.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
4.4/5 - (34 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظر
  1. ارمان اعظمی می‌نویسد

    سلام و وقت بخیر اقای دکتر من همسرم متاسفانه یک هایپرسکشوال است ما یک بچه داریم من خودم در حین ناباوری و احساس بد قربانی بودن سعی در کسب اگاهی های بیشتر در خصوص این بیماری هستم ولی اخیرا مشکلاتی پیش امده … که در ایجا امکان طرح انها نیست لطفا راهنمای بفرمایید چگونه میتوان با شما مکاتبه یا ملاقات کنم. با تشکر

    1. شهرزاد می‌نویسد

      سلام من ۵۵ سال دارم .همسرم هایپر سکشواله .همیشه درگیری داریم . من متهم به بی میلی میشوم . موارد زیادی از خیانت را دیدم و نتوانستم به خاطر دو فرزندم جدا شوم . از دیدن تصاویر پورنو مخفیانه لذت میبره . تمام مواردی که ذکر کردید را دارد. لطفا راهنمایی کنید. سپاسگزارم

  2. شمس اللهی می‌نویسد

    ایا بیماران دوقطبی می توانند ازدواج کنند

  3. Mhr می‌نویسد

    سلام ببخشید منم یه سوال داشتم اینجانمیتونم مطرح کنم میشه ایمیلتونو داشته باشم؟ممنون

  4. علی می‌نویسد

    واقعا دیگه نمیدونم چیکار کنم

  5. خانم سلیمانی می‌نویسد

    شما انسانهای سالم راروانی میکنی چون فقط میخواهیداسمتان گفته شودبه خاطرپول توتلوزیون صحبت میکنیدتا مشهورشویدتا چندتا ادم ساده لوح ازشهرستانها بیان

    1. ناشناس می‌نویسد

      واقعا برات متاسفم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید