جراحی توبوپلاستی چیست؟

توبوپلاستی یا ترمیم لوله‌های رحمی اشاره به شماری از اعمال جراحی در جهت بازگرداندن کارایی وعملکرد دوباره لوله رحم که در نتیجه فرد بتواند توان باردار شدن مجدد را بیابد.

نبض ما- به گفته دکتر آمنه سادات حقگو، در حالی که روش‌های متفاوتی برای کمک به باردار شدن همسران نابارور وجود دارد، فرایند «توبوپلاستی یا باز کردن لوله رحمی» به منظور باز کردن مجدد لوله‌های رحمی و رفع انسداد و چسبندگی آنها می‌تواند به وقوع باروری کمک کند.

توبوپلاستی یا بازکردن لوله رحمی چیست؟

برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، حداقل به یکی از لوله‌های فالوپ که از یک طرف به تخمدان و از طرف دیگر به رحم متصل می‌شوند، نیاز است. لوله‌های فالوپ از سلول‌های خاصی پوشیده شده‌اند. بعضی از این سلول‌های مژه مانند (سیلیا) باعث سهولت رسیدن اسپرم به تخمک و در نتیجه بارور شدن آن می‌شوند. لوله‌های فالوپ با حرکات خود جنین ایجاد شده را به سمت رحم هدایت می‌کنند. توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) فرآیندی است که هر گونه انسداد و ناهنجاری در لوله‌های فالوپ را برطرف می‌سازد. نتیجه توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) وقوع بارداری است.

باروری

توبوپلاستی به چه منظوری انجام می‌شود؟

اگر لوله‌های فالوپ تنگ باشند، اسپرم می‌تواند وارد آن شود اما تخمک نمی‌تواند از آن خارج شود که نتیجه این امر، بارداری اکتوپیک (خارج رحمی) است. در روش‌های جلوگیری از بارداری (توبکتومی)، لوله‌های فالوپ بسته می‌شوند در نتیجه امکان عبور تخمک از آن وجود ندارد. در حال حاضر توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) به منظور باز کردن مجدد لوله‌های رحم و در نتیجه وقوع باروری استفاده می‌شود. همچنین از توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) برای باز کردن لوله‌های مسدود شده رحم که می‌تواند ناشی از عفونت و مشکلات مادرزادی باشد نیز استفاده می‌شود.

انواع مختلف باز کردن لوله رحمی

Tubal reanastomosis

شامل برداشتن بافت لوله رحمی انسداد داده و پیوند آن به بخش سالم‌تر.

Salpingolysis

شامل از بین بردن چسبندگی اطراف لوله.

روش های توبوپلاستی

این اعمال جراحی بوسیله لاپاراتومی یا لاپاراسکوپی انجام می‌گیرند. تکنیک‌ها شامل استفاده از ریزجراحی، لیزر،کوتر کردن، استفاده از ابزارآلات کالبد شکافی و استنت جراحی می‌باشد.

لاپاراسکوپی

این عمل با وارد کردن یک دوربین به داخل لگن انجام می‌شود. انجام لاپاراسکوپی توسط پزشک مجرب برای قسمت انتهایی لوله‌های فالوپ، نتایج بهتری نسبت به روش لاپاراتومی دارد. لاپاراسکوپی به جراح این امکان را می‌دهد تا دید بهتری نسبت به ارگان‌های داخل بدن داشته باشد و بتواند انسداد و سایر مشکلات را تشخیص دهد و در همان زمان نسبت به درمان آن اقدام کند.

میکروسرجری (لاپاراتومی)

در روش لاپاراتومی برشی در ناحیه پایین شکم ایجاد می‌شود که به جراح این امکان را می‌دهد تا به ساختارهای داخل لگن دسترسی پیدا کند. این روش نیاز به بستری در بیمارستان دارد و دوره بهبودی آن ۶-۴ هفته است.

بالون توبوپلاستی

در این روش جراح یک بالون را از واژن وارد کرده و به سرویکس و رحم هدایت می‌کند تا به لوله‌های فالوپ برسد. سپس بالون در داخل لوله‌های فالوپ باد می‌شود تا انسداد برطرف شود.

آماده سازی پوست و واژن

جهت انجام مقدمات پیش از عمل جراحی، بیمار در حالت سوپاین قرار گرفته و با قرار دادن چند عدد پد در زیر ساق‌های پا، وضعیت قورباغه به خود می‌گیرد. ناحیه تناسلی شستشو داده شده و بیمار به وسیله کاتتر فولی، سونداژ می‌گردد و دوباره به حالت سوپاین برگردانده و آماده عمل می‌گردد.

جراحی توبوپلاستی

عوارض باز کردن لوله رحمی

اغلب بیماران می‌توانند ۲۴ ساعت بعد از جراحی مرخص شوند. تجویز آنتی‌بیوتیک به منظور پیشگیری از بروز عفونت به علت عدم تأثیر آن در بهبود لوله‌های فالوپ، به ندرت انجام می‌شود. عارضه اصلی این روش، بارداری خارج رحمی (در لوله‌های رحم) و بسته شدن مجدد لوله‌های فالوپ می‌باشد. افرادی که بعد از انجام این عمل باردار می‌شوند باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند تا احتمال بارداری در داخل لوله‌های رحمی از بین برود. قبل از انجام توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) بیمار باید از احتمال بارداری خارج رحمی آگاه گردد.

احتمال موفقیت توبوپلاستی

درصد موفقیت بارداری زوج های نابارور در کسانی که بعد از توبکتومی، عمل توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) را انجام می‌دهند بیش از ۷۰ درصد است. با پیشرفت تکنیک‌های جراحی، بکارگیری میکروسکوپ‌ها و ابزارهای جراحی دقیق و استفاده از نخ‌های بخیه مناسب میزان موفقیت این روش افزایش یافته است. علاوه بر تجهیزات مورد استفاده و مهارت جراح، موفقیت‌آمیز بودن جراحی به فاکتورهای خاصی بستگی دارد به عنوان مثال دلیل انجام عمل. احتمال موفقیت توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) به علت عفونت مزمن نسبت به توبوپلاستی (باز کردن لوله رحمی) به منظور باز کردن مجدد لوله‌ها به دنبال توبکتومی، متفاوت است.

موارد منع مطلق توبوپلاستی

انجام توبوپلاستی(باز کردن لوله رحمی) برای افراد دارای مشکلاتی در قسمت انتهایی لوله‌های فالوپ یا دارای لوله‌های فالوپ با طول کمتر از ۴ سانتیمتر، توصیه نمی‌شود.توبوپلاستی(باز کردن لوله رحمی) نباید هنگام خونریزی فعال رحم، عفونت لگن، جراحی‌های اخیر و در زمان حاملگی انجام شود.

نبض ما- گردآوری

4.5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید