فواید و عوارض روشن کننده های پوست

روشن‌کردن پوست، یکی از دل‌مشغله‌های خیلی از افراد است و متاسفانه تعداد افرادی که به انواع متودهای روشن کردن از طبیعی تا شیمیایی روی می‌آورند تا پوست‌شان روشن گردد، اما عوارض این روشن کننده های پوست چیست؟ عوارض کرم روشن کننده درمالیفت چیست؟

علت ایجاد لک در صورت

برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت

فاکتورهای مختلفی ممکن است در طول زندگی زنان باعث ایجاد لک‌ و کک‌مک روی پوست آن‌ها شوند؛ مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، بارداری، افزایش سن و… . یکی از راه‌های مقابله با این مشکل استفاده از کرم‌های ضد لک و روشن کننده پوست است. در این مقاله به معرفی ویژگی‌های روشن کننده‌های پوست می پردازیم.

کرمهای روشن کننده و ضدلک بسیار متنوع هستند و شامل ترکیبات متنوعی می‌باشند که از مهمترین ترکیبات موثر آن ها می‌توان به آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA) ،هیدروکینون ، ویتامین C، ترتینوئین ، اسیدکوجیک ، آربوتین و….. اشاره کرد. .بعضی از کرمهای روشن کننده دیگر از ترکیبات گیاهی در آنها استفاده شده است.

رنگ پوست

رنگ پوست ژنتیکی است. در اروپا رنگ پوست افراد معمولا روشن، در خاورمیانه متوسط و در آفریقا تیره است. هر چه آفتاب در منطقه‌ای بیشتر باشد، ملانوسیت‌ها فعالیت بیشتری دارند و در نتیجه رنگ پوست مردم آن ناحیه تیره است.

کاربرد روشن کننده های پوست

باید توجه داشت که کرم های روشن کننده باعث روشن شدن یک یا دو درجه ای پوست نمی شوند. اما گاهی رنگ‌سازی در قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور آفتاب است، مثل پیشانی، گونه و چانه به دلایلی مثل اختلال‌های هورمونی، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای اعصاب افزایش می‌یابد.

در این شرایط حتی ممکن است پوست در اثر مواجهه کم و کوتاه‌مدت با آفتاب در قسمت‌های برجسته دچار تیرگی موضعی شود و لک بیاورد. برخی داروها و کرم‌های موضعی افزایش رنگ‌سازی را کاهش می‌دهند و باعث برگشت پوست به رنگ طبیعی می‌شوند.

روشن کننده

عوارض کرم روشن کننده قوی درمالیفت

روشن‌کننده های  پوست که به شکل ژل یا لوسیون به فروش می‌رسند، حاوی ترکیب‌هایی هستند که مکانیسم عملکردی طبیعی پوست را بر هم می‌زنند. با ضعیف و نازک شدن پوست، این سد دفاعی بدن قدرتش را از دست می‌دهد و در برابر نور خورشید، سرما و عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌شود. در افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به آکنه و لک افزایش می‌یابد.

کرم های سفید کننده دارای یک ماده شیمیایی به نام هیدروکینون هستند. این ماده شیمیایی از تولید رنگدانه ملانین در پوست انسان جلوگیری می کند و در نتیجه، رنگ پوست به سپیدی می گراید. ولی تاثیرات منفی بسیاری دارد. این ماده، پوست را تحریک کرده و قشر خارجی آن را به شدت نازک می کند. به همین دلیل استفاده بلندمدت از این گونه کرم ها، منجر به ایجاد چین و چروک، التهاب، عفونت، زخم و خارش می شود.

بیشتر این محصولات جزو انواع کورتون‌ها هستند و اگر سرخود مصرف شوند می‌توانند باعث پرفشاری خون، نارسایی کلیه، دیابت، بی نظمی عادت ماهانه خانم ها و مشکلات مفصلی و استخوانی شوند.

نحوه مصرف روشن کننده های پوست

مصرف نادرست روشن کننده های پوست می تواند سبب تحریک پوست شده وحتی اگر پوست با مصرف نادرست التهاب زیادکند خود می تواند سبب ایجاد لک شود .بنابراین باید ضدلک ها وروشن کننده ها را در ابتدا به مقادیر کم مصرف کرد و از تماس آنها با دور چشم پرهیز نمود. مصرف کرمهای روشن کننده در قسمت های حساس بدن مثل دورچشم ، کشاله ران ، زیر بغل می تواند سبب تحریک وآسیب پوست شود بنابراین برای این نواحی از ترکیبات ملایم ومخصوص استفاده می شود.

کرم روشن کننده

انتخاب بهترین روشن کننده های پوست

سعی کنید کرم ضد لکی را انتخاب کنید که حاوی مواد روشن‌کننده طبیعی باشد تا کمترین عوارض ممکن را برای پوست ایجاد کند. در ضمن، بهتر است از کرم‌های ضد لکی استفاده کنی که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست باشند تا مواد لازم برای ساخت و ساز سلول‌های جدید تأمین شود. اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ نیز از مواد ضروری هستند که حتماً باید در کرم ضد لک انتخابی شما وجود داشته باشند؛ چون این مواد در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از پوست محافظت می‌کنند و پیرپوستی را به تعویق می‌اندازند.

روشن کننده ها

یکی دیگر از موادی که باید در ترکیبات کرم ضد لک وجود داشته باشد، پروتئین هیدرولیز شده است تا رطوبت پوست به طور مؤثری حفظ شود. از مصرف کرم‌های حاوی ماده هیدروکینون (Hydroquinone) خودداری کنید؛ چون استفاده از این ماده در دراز مدت موجب تحریک و قرمزی پوست می‌شود.

گردآوری – نبض ما

 

3.8/5 - (35 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

27 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    من دارم کرم مدلین استفاده میکنم ایا واقعا ضد افتاب مهم

  2. خانم حجتی می‌نویسد

    با سلام
    سه روزه که پوست صورتمو میکرودرم کردم پوستم به صورت دون دون زخمی شده و کل صورتم پره شده از این زخم های دون دون.لطفا راهنماییم کنین که ایا این زخمها خوب میشن جاشون لک نمیشه؟روحیمو به کل باختم خیلی ظاهرش بد شده.

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام ترمیم کننده سیکالفیت اون بزنین حتما…درخارج ازمنزل هم ضدافتاب بی رنگ بزنین

    2. هستی می‌نویسد

      خانم چی شد؟!الان نتیجش خوب شده رو.پوستتون؟

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام. دکتر کرم هیدرو کنیون دریمز برای پوست خطرناک است منون میشم پاسخ بدید

    4. ناشناس می‌نویسد

      از کرم استفاده نکن وبه دکتر مراجعه کنید

  3. نصرت می‌نویسد

    سلام ایا بتامتازون در این سرم وجود دارد یا خیر و به نظر من بهتر است محتوای موجود در این سرم را بنویسید

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      سلام
      بتامتازون جز مواد اصلی آن نیست ولی ممکن است در برخی سرم ها استفاده شود

      1. یلدا می‌نویسد

        سلام لطفن بگین مصرف طولانی مدت ضدلک درماسیف عدارض داره من از دکتر پرسیدم گفتن مشکلی ندارع ولی بازنگرانم

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام موقع باردارى صورتم لکه دارشدالان میخوام ازپک ضدلک نفیس استفاده کنم به نظرشماخوبه عوارضى نداره

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      در درجه اول حتما به پزشک مراجعه کن و دوم اینکه تو بارداری بایستی روغن زیتون بمالی رو پوستت … الانم بنظرم بهترین چیز روغن زیتون و بنفشه هست ولی این لکه ها خود بخود از بین میرن

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من استفاده کردم اثرنکرد دلم خیلی واسه هزینش سوخت اصلا ارزش نداشت

  5. لیلا می‌نویسد

    سلام صورتم کک ومک داره میخواهم پک ضد لک نفیس بگیرم میترسم برگرده صورت خراب کنه

    1. فاطمه می‌نویسد

      سلام منم صورتم کک ومک داشت هر چی کرم استفاده کردم خوب که نمیشد بدتر هم میشد خیلی جاها دکتر هم رفتم ولی جواب نگرفتم الان سه ماهه رفتم کلینیک آفتاب تهران کک و مک هام رو برداشتم باورتون نمیشه چقدر صورتم خوب شده.تو اینستا پیج کلینیک آفتاب هم بزنید میتونید ببینید

  6. ناشناس می‌نویسد

    از کرم استفاده نکن وبه دکتر مراجعه کنید

  7. صبا راد می‌نویسد

    سلام من حدود یک هفته کمتر است که از گرم صد لک قوی شب کپیدرماو زل درموبای انتی آکنه است دکتر به من گفته روزها بروی جوش و جای جوش بزنم البته من پوستم خشک است واکنه ندارد فقط جوش زیر پوستی دارم خلاصه من صبحها برروی لکه هام صد جوش وشب ها صد لک بعد ار ظهرها صد آفتاب سل اکتیو زیل بوته spf 40 به تجویز پزشک استفاده میکنم البته دکتر به من یک قوم تمیز کنندهvoche که برای پوست چرب واکنه ایلین داده که پوستم سرخ می شد ومن چون پوستم خشک است دیگه استفاده نکردم وبرای تمییز کردن پوست از صابون ویتامین e تکاپوس استفاده میکنم امروز بعد از استفاده ز زل صد آکنه درموبای یک تکه از پوستم که استفاده میکنم روشنتر و سفید شده وپوست دو رنگ شده البته لک سفید نشده پوست کنارش سفید شده چی کار باید بکنم آیا تداخل دارویی بوده چگونه این سفیدی را رفع کنم البته پیس نیست

  8. غزال می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر من مقداری کک و مک دارم چون خیلی پوستم سفیدو شفافه تنها ارزوم اینه که اینا ازبین بره خیلی تحقیق کردم گفتن کرم درمالیفت عالیه هیدروکینون هم نداره .
    الان دوروزه استفاده میکنم میخوام ببینم بنظرتون خوبه ؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      بله واقعا عالی عااااالی

  9. اعظم می‌نویسد

    سلام وقتطون بخیر ی راهنمای میخواستم من چند سال
    میشه گفت ۱۵سال پماد بتامتازون استفاده میکنم نمیدونستم مو زائد میاره پوستو خراب میکنه ولی من استفاده کردم تا به امروز بعدش دوستم داروخانه کار میکردش گفتش یک کرم ابرسان درمالیف میارم بند خدا اورده دارم استفاده میکنم ولی صورتم هم قرمز میکنه هم می خوار باز به دوستم گفتم هر چقدر از ابرسان میزنم روپوستم نمیمونه انگار نه انگار ابرسان زدم بند خدا دوباره برام ی کرم نرم کننداست هم ترمیم کنند اسمشم پودرما هستش گفتش اگه صورت التهاب داشت از این استفاد کن استفاد میکنم صورتم خشک خشک میکنه هیچ پوستمم سفت میکنه صبح که از خواب بیدار میشم میبینم صورت ی جوری شد خودم از خودم بدم اومد شوهرم خیلی ناراحت میگه چرا صورتت به این روز میندازی ی لطف کنید من چ کرمی چی ابرسان استفاده کنم پوستم خیلی خیلی خشک

    1. ناشناس می‌نویسد

      روغن زیتون یا از محصولاتی که روغن زیتون دارن استفاده کنید من مشاور شرکت نفیس هستم

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام. روشن کننده پریم لایه برداره هست؟

  11. ناناز می‌نویسد

    سلا‌م کدوم کرم برای روشن شدن و سفید شدن پوست خوبه ممنون از کمکتون

  12. ناشناس می‌نویسد

    سلام پوست صورتم خشک هست وکک ومک دارد میخوام از ضدلک فیتوسور استفاده کنم بنظرتون تاثیر گذار هست و بعدا برگشت دارن؟

  13. ناشناس می‌نویسد

    سلام من استفاده کردم اثرنکرد دلم خیلی واسه هزینش سوخت اصلا ارزش نداشت

  14. ناشناس می‌نویسد

    سلام. من دو ماهیه که دارم از کرم ترمیم کننده ی سی گل میموزا ۱۰ درصدو کرم شب روشن کننده ی اردن بیتی استفاده میکنم برای جای رد خال ههام که دراوردم هنوز خوب نشده باید کرممو ادامه بدم یا عوارض داره.

  15. ناشناس می‌نویسد

    سلام من سرم ویتامین Cپریم شب ب صورتم میزنم و بعدش کرم روشن کننده بنظر شما مشگلی ک نداره ک باهم استفاده میکنم

  16. مینا می‌نویسد

    سلام من از کرم روشن کننده درمالیفت استفاده میکنم صورتم میسوزه بنظرتون دلیلش چیه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید