خوردنی های هفت سین و خواص آن

ایرانیان رسوم زیبا و منحصر بفردی برای استقبال از سال جدید دارند. یکی از زیباترین جلوه های نوروز سفره هفت سین است که در آن خوردنی های متنوعی قرار دارد که هریک خواص فراوانی دارد.

گردآوری – نبض ما

سفره هفت سین یک مراسم فاخر است که اجزاء آن همگی ریشه گیاهی دارند و هر کدام نمایانگر و سمبل نیکی هایی است که افراد در سال پیش رو برای یکدیگر آرزو می کنند.  سفره در فرهنگ فارسی، نماد یگانگی بخشیدن به مفاهیمی جداگانه است؛ چه بر روی آن قرار داده‌ شوند و چه در اطراف آن گرد آیند.

اکثر مواد غذایی مورد استفاده در سفره هفت سین ، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن، جسم انسان را در بلند مدت در مقابل خطرات ابتلا به بیماری‌های سخت و مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی محافظت می‌‌کند

سنجد

سنجد در سفره هفت سین نماد عشق و دلباختگی است. سنجد را از دیر باز به عنوان دارویی سنتی می‌شناختند و استفاده گسترده ای در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطر سازی و چوب دارد.

قسمت میان بر یا آردی شکل میوه سنجد حاوی ۲ نوع قند و هفت نوع چربی اشباع شده و نشده است که در طب سنتی به عنوان قابض و در درمان بیماری های دندان، لثه، اسهال و زخم معده کاربرد دارد. بخش درون بر یا هسته چوبی سنجد ۱۷ نوع اسید امینه و تعدادی پروتیین با خواص متعدد دارویی در خود دارد بطوریکه شکل آسیاب شده آن بصورت کامل و یا پخته شده میوه کامل آن (همراه با پوست) می تواند در بهبود دردهای ناشی از آرتروز موثر باشد.

مصرف سنجد موجود در هفت سین برای کسانی که مشکل عضلانی و مفصلی دارند، می‌‌تواند موثر واقع شود. میزان کلسیم در سنجد بسیار بالا است و از نرمی استخوان جلوگیری می‌‌کند.

سنجد

روغن هسته سنجد اثرات مفیدی در برطرف ساختن التهابات غشا مخاطی در انواع زکام و عفونتهای تنفسی دارد. همچنین جوشانده، شیره و عرق شکوفه سنجد خواص دارویی متعدد از جمله تاثیر بر بهبود کیفیت گوارشی دارد.

میوه سنجد سر شار از ویتامین های A و B و حاوی کمی ویتامین K است. آرد میوه سنجد به علت داشتن مقدار زیادی قند، در درمان اسهال به کار می رود. آرد گوشت ، پوست و هسته سنجد مقوی معده و بدن است. برای این منظور آرد تمام میوه آن را با کمی شیره انگور در شیرحل و نوش جان کنید.

سیر

سیری که بر هفت سین می‌گذارند، نماد محرک شادى در زندگى به شمار مى‌رود. سیر ازجمله خوراکی هایی است که معمولا به عنوان چاشنی برای خوش طعم شدن غذا استفاده می شود. علاوه بر آن که سیر به صورت خام ، پخته یا ترشی مصرف می شود، در طب و داروسازی نیز استفاده های فراوان دارد.

برای سیر ، اثر ضد عفونی کننده ، اشتها آور، پایین آورنده فشارخون ، چربی و کلسفوترول بد و همچنین معالجه اسهال ، سردرد و سرگیجه ذکر شده است. مالیدن به پوست سر و خوردن سیر تازه ، موی تازه می رویاند و منگنز موجود در آن موجب می شود موهای سفید شده بریزند و موی سیاه به جای آن ها بروید. ماسک سیر رنده شده و عسل نوعی پیلینگ (لایه برداری پوست) و از بین برنده جوش و لک صورت است.

سیر

سیر، حاوی ترکیبی با عنوان آلیسین است که اثر گندزدایی و ضد میکروبی دارد.همچنین میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها را در ترکیب خود دارد.

مصرف سیر می تواند منجر به کاهش فشارخون شود. ولی این اثر به اندازه ای نیست که مبتلایان به بیماری پرفشاری خون را از مصرف دارو بی نیاز کند و این افراد نباید از درمان اصلی خود غفلت کنند.

سمنو

سمنو، در میان اجزا سفره هفت سین ، نماد زایش و بارورى گیاهان است. سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه مى کنند. سمنو خوشمزه وشیرین است. علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد.

سمنوی هفت سین مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است. اسید های نوکلییک RNA و DNA که به فراوانی در جوانه گندم وجود دارند در جلوگیری از پیری سلولها بسیار موثرند. سلنیم و منیزیم موجود در جوانه گندم در جلوگیری از انواع سرطان و به خصوص فیبر موجود در آن در پیشگیری از بروز سرطان کولون موثر است.

سمنو

سمنو به سلامت افراد و پیشگیرى از پاره اى از بیماریها کمک مى کند. سمنو داراى ویتامین هاى K-E-A و گروه ویتامین هاى B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس است.

سماق

سماق یکی دیگر از اقلام سفره هفت سین است که نماد طلوع خورشید و رنگ زندگی به شمار می آید. رنگ میوه سماق قرمز و قهوه ای و طعم آن گس است. پس از رسیدن ، طعم آن ترش می شود.

میوه تازه و نرسیده سماق سمی است، اما رسیده میوه و خشک شده آن سمی نیست و از گرد آن به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود. غرغره جوشانده سماق در درمان ورم گلو و برای محکم شدن لثه ها توصیه می شود.

سماق

این چاشنی تحریک کننده اشتها است و به سبب وجود تانن در ترکیب آن، قابض و پاک کننده معده است و از انواع اسهال حاد و مزمن و خونریزی معده جلوگیری می کند. همچنین می تواند در مقابله با التهابات لثه مفید باشد. بد نیست بدانید غرغره  کردن دم کرده آن برای ورم گلو و دهان موثر است.

سرکه

سرکه، عضو دیگری از هفت سین نوروز ، حاصل بخشی از فرآیند تخمیر انگور و سرشار از اسید سیتریک است که مصرف آن موجب افزایش جذب کلسیم و سهولت هضم غذا می شود.

سرکه، حاصل بخشی از فرآیند تخمیر انگور و سرشار از اسید سیتریک است که مصرف آن موجب افزایش جذب کلسیم و سهولت هضم غذا می شود. استفاده از سرکه به عنوان چاشنی سالاد موجب طعم دهندگی و تحریک اشتها می شود.

سرکه همچنین در رفع بوی بد دهان موثر است و نیز بخور رقیق شده آن برای رفع علایم ناشی از سرماخوردگی مفید است. مصرف سرکه در مبتلایان به زخم معده و ضعف اعصاب می تواند زیان بخش باشد. چنانچه فرد از رژیم غذایی درستی پیروی نکند، سرکه نقشی در کاهش وزن وی ندارد.

سرکه

همچنین برای سرکه موجود در هفت سین خواصی مانند جلوگیری کننده‌ فشارخون و کاهنده‌ کلسترول قائل هستند. خاصیت ضدقارچی و میکروبی سرکه بر روی مسمومیت‌های غذایی به اثبات رسیده است.

سیب

سیب هفت سین ، نماد بارورى و زایش است. خوردن یک عدد سیب در روز، بیماری را دور می کند. این میوه سموم بدن، بخصوص اسیداوریک را دفع می کند و در نتیجه درمان خوبی برای مبتلایان به روماتیسم، درد مفاصل و نقرس است. سیب ترشحات غدد، بخصوص بزاق و ترشحات معده را تقویت و به هضم غذا کمک می کند.

کسانی که از ناراحتی معده رنج می برند، برای هضم آسانتر این میوه آن را به صورت رنده شده یا پخته میل کنند. برای درمان یبوست و تنبلی روده و کبد سیب رسیده را با پوست بخورید.

میوه نارس سیب، بدون پوست برای درمان اسهال تجویز می شود. سیب حاوی املاح مفیدی چون فسفر، منیزیم، کلر، کلسیم، سدیم، آهن و پتاسیم است.

سیب

این میوه محبوب موجود در هفت سین به واسطه نوع ترکیبات تشکیل دهنده آن نظیر ریبوفلاوین ، ویتامین های C ، A و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و پتاسیم اثر مثبتی بر روی طراوت پوست و رفع ناراحتی های شایعی مثل خشکی پوست، ترک خوردگی و رنگ پریدگی دارد. ساختار اسکلتی میوه سیب موجب شده است تا جویدن آن باعث تمیز شدن لثه ها و دهان شود و با از بین بردن باکتری های دهان اثر مفیدی بر روی بهداشت دهان و دندان دارد.

 

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید