قوانینی که باید در عید دیدنی رعایت کرد

از جمله آیـین‌های نوروزی، دید و بازدید، یا ” عید دیدنی ” است. رسم است که روزهای  نوروز، نخست به دیدن بزرگان فامیل، طایفه و شخصیت‌های علمی و اجتماعی و منزلتی می‌روند اما بهتر است در عید دیدنی ها به نکات زیر توجه کنیم تا مؤدب تر به نظر برسیم.

دست دادن

نبض ما – در عید وقتی به مهمانی می روید، اگر در هنگام دست دادن، دست میزبان را سفت فشار دهید، یعنی با قدرت تمام آمده ام تا نصف میوه هایتان را بخورم و اگر دست میزبان را خیلی شل و بی حال بگیرید، یعنی انرژی ام تمام شده و به عشق آجیل علی الخصوص پسته و بادام خدمت رسیده ام! پس سعی کنید عادی دست بدهید. با این وصف اگر کسی به خانه شما آمد و دستتان را سفت یا شل فشار داد، سعی کنید بر اعصاب خود مسلط باشید!

دست دادن در عید دیدنی

عید دیدنی

زمان عید دیدنی در قدیم از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر بود اما الان نباید قبل از ساعت ۵ عصر به عید دیدنی رفت؛ زیرا افراد عموما تا ساعت یک بعدازظهر خواب هستند، تا ساعت ۲ صبحانه می خورند و تا خانه را مرتب کنند و آماده پذیرایی از مهمان ها شوند ساعت ۵ شده است. اگر شب می خواهید به عید دیدنی بروید ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح فرصت مناسبی است؛ زیرا در این ساعات مردم عموما بیدار هستند و می توانید مطمئن باشید که مزاحم استراحت کسی نیستید!

زمان استاندارد برای عید دیدنی

زمان استاندارد برای عید دیدنی نیم ساعت است؛ اما اگر بعد از نیم ساعت احساس کردید که میزبان همچنان با جان و دل در حال پذیرایی از شما است می توانید این زمان را نیم ساعت دیگر هم تمدید کنید؛ اگر بعد از نیم ساعت دوم باز هم میزبان با جان و دل به پذیرایی از شما ادامه داد، بدانید که کار به وقت اضافه کشیده شده و باید حتما به میزبان گل بزنید تا کار تمام شود؛ پس ناهار و شام را در آنجا صرف کنید.

زمان عید دیدنی

توضیح ضروری اینکه این کار باید زمانی صورت بگیرد که شما برای بازدید رفته باشید والا ممکن است فرد مورد نظر دو سه روز بعد تلافی کند و ناهار و شام به منزل شما بیاید!

چقدر آجیل بخوریم؟!

می دانم، می دانم … این روزها آجیل آنقدرها راحت گیر نمی آید که این جور سوال ها را بپرسیم؛ اما خدا را چه دیدیی؟ شاید جایی این توفیق را به دست آوردید که کاسه ای آجیل جلویتان بودو می توانستید بی حساب و کتاب و بدون ترس از صاحبخانه، تا می توانیدآجیل بخورید؛ در اینصورت سعی کنید اندازه نگه دارید که اندازه نکوست! خوردن بیش از نیم کیلو آجیل در روز یعنی چاقی و چربی و خیلی چیزهای دیگر. اگر هم چنین توفیقی نصیب تان نشد چه بهتر؛ نه به کسی ضرر وارد کرده اید و نه چربی خونتان بالا رفته است.

آجیل عید دیدنی

دیدن بزرگترها…؟!

بعد از تحویل سال نو اولین جایی که معمولا برای عید دیدنی می روند منزل بزرگترها است. زوج های جوان معمولا در این جور مواقع شک می کنند که مادر و پدر خودشان بزرگتر هستند یا مادر و پدر همسرشان! در طول قرن ها زندگی بشر هنوز جوابی برای این معما کشف نشده است و مثل سوال «اول مرغ بود یا تخم مرغ» هیچ جوری نمی شود به این سوال جواب داد.

این مسئله بغرنج ترین مسئله در آغاز هر سال نو است که گاهی باعث قهر و آشتی های دلپذیری در سال نو می شود. اگر زن و شوهری جوان و کم تجربه هستید حتما مراقب این یک فقره باشید!

 مسافرت

تعطیلات عید آنقدر طولانی است که اگر مسافرت نروید حتما دچار افسردگی می شوید. روی برنامه های تلویزیون هم اصلا حساب نکنید؛ زیرا تجربه نشان داده که به کار نمی آیند. مسافرت هم نباید حتما مسافرت خیلی مفصلی باشد؛ گاهی یک مسافرت کوتاه و یک روزه می تواند به اندازه یک سفر اروپا به آدم شادابی بدهد. فقط لطفا مثل بعضی ها کلاس الکی نگذارید و نگویید که مسافرت اروپا خیلی خوش گذشت. این روزها همه فهمیده اند که هر دروغی را نباید باور کرد!

 

مسافرت عید

عیدی دادن؟!

عیدی دادن (مخصوصا به کودکان) یکی از سنت های پسندیده ایرانی است؛ به شرط اینکه باعث دلخوری نشود. متاسفانه این روزها بچه ها همه پول ها را می شناسند و ارزش آنها را می دانند، پس اگر به کودکی هزار تومانی دادید و او نگرفت، ناراحت نشوید؛ دو هزار تومانی را برای همین جاها آفریده اند! اگر دو هزار تومانی را هم نگرفت، باز هم ناراحت نشوید؛ بچه است دیگر، لطفا پنج هزار تومانی را امتحان کنید و بعد ده هزار تومانی را … اما خدا نبخشد پدر و مادری را که به بچه شان یاد داده اند فقط چک پول بگیرد!

عیدی

روبوسی

روبوسی بعد از تحویل سال نو و در دید و بازدیدهای مرسوم آن، یکی از زیباترین سنت های نوروزی است؛ به شرط آنکه قبل از روبوسی شیرینی نخورده باشید، آب دهان خود را کاملا قورت داده باشیدو در هنگام روبوسی حرف نزنید تا صادرات نقل و نبات به صورت طرف مقابل انجام نپذیرد! بعضی ها این سوال را هر سال می پرسند که روبوسی نوروزی دو بار است یا سه بار؟! در پاسخ باید گفت اگر هنگام روبوسی این قوعد را رعایت کنید حتی چهار بار هم اشکال ندارد!

منبع: مجله موفقیت

4/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید