با خواص فراوان گیاه بومادران آشنا شوید

گیاه بومادران اصالتا متعلق به اروپا و آسیای غربی است و به صورت سنتی به عنوان مرهم برای زخم ها استفاده می شده است.

گردآوری – نبض ما

گیاه بومادران را علف هزار برگ هم می نامند. این گیاه معطر دارای اسانس، اینولین و کمی تانن است و در کشورهای اروپایی به عنوان دارو برای قطع تب استفاده می شود.

مصرف گیاه بومادران بیشتر به عنوان گیاه دارویی است . بومادران طبع گرم و خشک دارد و در اوایل بهار می روید. در ایران دو گونه بومادران زرد و بومادران سفید وجود دارد. نوع سفید آن بیشتر خاصیت دارویی و بومادران زرد خاصیت ضدحشره دارد. بومادران از قدیم الایام در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز می توانید بومادران را از عطاری ها و فروشگاه های گیاهان دارویی تهیه کنید.

بومادران

اجزای گیاه بومادران

قسمت های قابل استفاده آن برگ ها، گل ها و روغن اصلی می باشد.

گل های گیاه بومادران سفید است و گاهی به رنگ صورتی ملایم نیز دیده می شود. گل این گیاه رایحه ای شبیه بوی مشک دارد و از اوایل فصل تابستان تا اواخر پاییز شکوفا می شود.

برگ های این گیاه مانند پر نرم و سبک است همچنین ریشه های محکم و برگ های این گیاه باید در تابستان برداشت شوند. این گیاه به طور کلی گیاهی معطر است.

عناصر سازنده گیاه بومادران

آسپاراژین، روغن های فرا، اسید سالیسیلیک، استرول ها، فلاونوئید

عناصر بومادران

گیاهی با خواص فراوان

گیاه بومادران به دلیل قابلیتی که در انقباض خون و جلوگیری از خونریزی دارد و همچنین خاصیت ضد سرماخوردگی، از ارزش زیادی برخوردار است.

گیاه بومادران برای درمان تنگی سر معده بسیار مفید است. این سبزی برای کسانی که جوش دوران بلوغ می زنند نیز مفید است. مصرف بومادران لخته های خون در رگ ها را از بین می برد و از ایجاد لخته در رگ ها جلوگیری می کند، لذا برای جلوگیری از سکته، داروی مناسبی است.

بومادران سنگریزه های کلیه و مجاری ادرار را دفع می کند. قاعده آور و مدر است. ضد انگل ژیاردیاست و برای رفع سرگیجه و بی خوابی و تشنج دمنوش آن مفید است. شست وشو با جوشانده بومادران به منظور درمان زخم سر سینه و شقاق مفید است،

گیاه بومادران بطور خاص تب بُر است. ضماد آن جهت درد سینه مفید است. بُخور و جوشانده آن برای درمان زکام  مفید است، پس در زمان سرماخوردگی  بسیار مفید است.

بومادران باد شکن است. همچنین در قدیم ضماد برای درمان کچلی و رویش موی صورت مردان مورد استفاده قرار می گرفته است. علاوه بر این این ضماد برای درد سینه و انواع سردرد نیز مفید است.

گیاه

نحوه استفاده از گیاه بومادران

 شما می توانید این گیاه را مانند چای دم کنید و روزی یک فنجان از آن را بنوشید (۱ تا ۲ قاشق چای خوری از گیاه به ازای هر فنجان آب جوش). این کار سبب تعریق بیشتر بدن و کاهش تب می شود. همچنین اگر این جوشانده را با اسانس نعناع به خوبی ترکیب کنید، محلول بسیار خوبی برای درمان سرماخوردگی است. یک فنجان از این جوشانده می تواند اشتها را نیز تحریک کند.

مردانی که عرق بدبو دارند، عرق یا دمنوش بومادران مصرف کنند، بوی بد عرق از بین می رود. در بیماری های سخت مانند سرطان، مصرف دمنوش گیاه بومادران باعث بهبود حال بیمار و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری می شود.

دمنوش آن به تنهایی و یا همراه مریم گلی، دردهای قاعدگی را تسکین می دهد. برای درمان زخم معده و اثنی عشر و روده مفید است، همچنین دمنوش و بخور آن، برای درمان زکام و سرماخوردگی و سینوزیت است.

می توانید از قطره عصاره این گیاه نیز استفاده کنید و چند قطره از آن را سه بار در روز میل کنید. این کار، اختلالات مجاری ادرار را درمان می کند.

 هنگام خون دماغ شدن نیز می توانید یک برگ تازه از گیاه را داخل سوراخ بینی قرار دهید. برگ تازه این گیاه به سرعت خونریزی بینی را متوقف می کند.

 از پماد این گیاه به صورت مرهم روی زخم ها استفاده می شود.

چند قطره از روغن را روی قسمت مورد نظر بریزید و تا هنگامی که پوست احساس گرما کند آن را بمالید. این کار برای التیام درد مفاصل بسیار موثر است.

 بخور (استنشاق بخار) این گیاه نیز برای درمان تب یونجه بسیار موثر است. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری از گل تازه این گیاه را در آب جوش بریزید تا با آب بجوشد سپس بخار آن را چند دقیقه استنشاق کنید.

نحوه کاشت و تولید گیاه بومادران

این گیاه برای رویش باید به خوبی آبیاری شود و در جایی قرارگیرد که نورخورشید کاملا بر آن بتابد. دانه این گیاه را باید در فصل بهار بکارید. تکثیر آن از طریق ریشه صورت می گیرد و بهترین فصل برای این کار بهار و پاییز است. این گیاه به سرعت رشد می کند. در فصل تابستان می توانید برگ ها و قسمت های دیگر گیاه را برداشت کنید و به محض گل دادن گیاه نیز می توانید گل آن را برداشت کنید.

عوارض جانبی گیاه بومادران

خیلی به ندرت پیش می آید که گیاه بومادران سبب ایجاد حساسیت های پوستی شود و استمرار و استفاده مداوم از این گیاه نیز موجب سردرد و سرگیجه می شود و ممکن است حساسیت های پوستی را افزایش دهد. در دوران بارداری از این گیاه استفاده نکنید. همچنین استفاده از روغن این گیاه برای موارد داخلی باید تحت نظر و با تجویز دکتر کارشناس باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید