راهکارهایی برای تحمل شکست عشقی

تحمل یک شکست عشقی به هیچ وجه ساده نیست. جدا شدن از فردی که روزها، ماهها و حتی سالهای زیادی را با او گذرانده اید، می تواند قلب شما را بشکند و زندگی را به کام تان تلخ کند. این احساس طبیعی است اما راههای وجود دارند که می توانند بهبودی حال شما سرعت بخشند.

گردآوری- نبض ما

عشق از دیدگاه های مختلف، تعاریف متفاوتی هم دارد.عشق را جاذبه و کشش عمیق میان دو فرد که همراه با لذتی مثبت، علاقه ای لطیف ایجاد می شود، تعریف می کنند.در دیدگاه روانشناختی هم برای عشق تعاریف مختلفی ارائه شده است.

قطع رابطه از سوی یکی از طرفین یا هر دو به علت نبود رضایت از دستاوردهای عاطفی را که در نقطه مقابل تمام احساسات و عواطف روابط عاشقانه قرار می گیرد اصطلاحا شکست عشقی می نامند و فرد حالتی شبیه سوگ یا از دست دادن را تجربه می کند. به بیان دیگر، شکست عشقی یک پاسخ هیجانی است که نسبت به فقدان و ناکامی در وصال به معشوق روی می دهد.واکنش افراد در جریان شکست عشقی نه تنها از شخصی به شخص دیگر فرق می کند بلکه در طول زندگی شخص هم از یک دوره به دوره دیگر می تواند متفاوت باشد.افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی وابسته و افسرده خویی هستند دیرتر به پذیرش شکست عشقی خود می رسند و دیرتر و کمتر با وضعیت جدید سازگاری پیدا می کنند.

گاهی در افرادی که دچار شکست عشقی شده اند حالاتی نظیر گوشه گیری، زودرنجی، غمگینی، کم حرفی، پرخاشگری، اضطراب، سوءمصرف مواد و الکل، شبگردی های اغراق آمیز و…مشاهده می شود.

چطور شکست عشقی را بپذیریم؟

در شکست عشقی فرد حالتی شبیه به سوگ را تجربه می کند که شامل مراحل انکار، خشم، غم و پذیرش است.اولین مرحله ای که فرد تجربه می کند مرحله انکار است و عاشق نمی تواند باور کند که رابطه اش با معشوق پایان یافته است.اولین واکنش انکار ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد.ماندن در این فاز می تواند بعدها برای فرد خطرساز شود.دومین مرحله، خشم است.

چطور شکست عشقی را بپذیریم؟

در این مرحله فرد از اینکه نتوانسته رابطه اش با معشوق را ادامه دهد از خودش خشمگین می شود و احساس گناه شدیدی می کند.حتی گاهی نسبت به دیگران هم دچار خشم می شود؛ مثلا تصور می کند دیگران در اینکه او به معشوقش نرسید مقصرند و آنها را عامل این شکست عشقی می داند.مرحله بعدی مرحله افسردگی و غم است.هنگامی که تلاش های فرد برای جبران ناکامی ها از طریق انکار و خشم به نتیجه ای نمی رسد این مفهوم که دیگر کاری از دستش ساخته نیست در ذهنش نقش می بندد و دچار افسردگی می شود.

در واقع نرسیدن به معشوق آن قدر فرد را ملول می کند که دیگر انرژی ای برایش باقی نمی ماند و عواطف، نگرش ها و رفتارهای عاشق سرشار از غم، اندوه و افسردگی می شود.در حالت طبیعی فرد بعد از اینکه سه مرحله نخست را پشت سر گذاشت باید به پذیرش برسد و بر حادثه ناگوار درونی خود فائق آید.در بیشتر افراد پذیرش نه به معنای احساس رضایت و خرسندی بلکه به معنای پذیرفتن عدم وصال و از دست دادن معشوق برای ایجاد انطباق و سازگاری است.

بعد از پذیرش معمولا علائم باقیمانده افسردگی برطرف می شود و الگوی زندگی فرد به حالت طبیعی بازمی گردد. پژوهشگران معتقدند فردی که دچار شکست عشقی می شود به طور طبیعی زمانی کمتر از شش ماه لازم دارد تا مراحل فقدان و سوگ را طی کند و بر غم درونی اش مسلط شده و خود را با شرایط جدید سازگار کند.البته حمایت اطرافیان می تواند در کم شدن مدت زمان ذکرشده موثر باشد.

شکست عشقی خوردم

راه حل برای رهایی از فکر شکست عشقی

فعالیت های آرام بخش

این فعالیت ها برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد؛ مانند ورزش کردن (یوگا، شنا، پیاده روی و…)، شنیدن موسیقی های آرامبخش، انجام کارهای هنری، سفرکردن و…

از نقاط مثبت و منفی رابطه خود فهرستی تهیه کنید

معمولا همه افراد در فرآیند فقدان، خاطرات خوش و نقاط مثبت و خوشایند طرف مقابل شان را یادآوری می کنند؛ از این رو غم و افسوس بیشتری را تجربه می کنند.اما واقع بینی و در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفی در کنار یکدیگر به شما کمک می کند رابطه خود را عمیق تر بررسی کرده و به یک خودکاوی برسید.با این کار هم در پشت سر گذاشتن این شکست عشقی رنج کمتری دامن گیرتان می شود و هم در روابط بعدی تان قادر خواهید بود با آگاهی بیشتر منطقی تر عمل کرده و دست به انتخاب های صحیح تری بزنید و از آنچه باعث شکست عاطفی می شود، جلوگیری کنید.

منفی بافی نکنید

از گفتن جملاتی مانند من بدشانسم، من بدبختم، گلیم بخت مرا سیاه بافتند، من دیگر نمی توانم جفت مناسبی برای خود پیدا کنم، همه مرا رها می کنند، من آدم دوست داشتنی ای نیستم و امثال آن بعد از شکست عشقی بپرهیزید. مأیوس و ناامید نباشید و باور داشته باشید که در صورتی که به پذیرش رسیده و به زندگی عادی برگردید می توانید از تجربیاتی که در این رابطه نافرجام کسب کرده اید استفاده کرده و رابطه بهتری را با شخص مناسب تری شروع کنید.

روی ویژگی های مثبت و توانایی هایتان تمرکز کنید

سعی کنید روی زیبایی ها، جذابیت ها، استعدادها، توانمندی ها، خصوصیات مثبت اخلاقی خود مثل مهربانی، ایثار، گذشت، صبر و شکیبایی، وفاداری، تعهد و …متمرکز شوید.این کار میزان رضایت از خویشتن و اعتماد به نفس را در شما تقویت می کند.

به دنبال پایگاه های حمایتی باشید

صحبت با دوستان صمیمی و درددل کردن درباره جزییات شکست عشقی باعث تخلیه هیجانی و سبک شدن شما می شود.درعین حال به حل و فصل سریع تر شکست عاطفی شما کمک می کند.سعی کنید به جمع دوستان گذشته خود بازگردید و به انجام فعالیت های مثبت بپردازید.

رهایی از فکر شکست عشقی

مزایای مراجعه به روانشناس

چنانچه فرد در ابتدای شکست عشقی درباره تغییرات حالات روانی اش با متخصصان روانشناسی گفت وگو کند بهتر و راحت تر می تواند از این تجربه تلخ رهایی یابد.روانشناس به عنوان یک شخص بی طرف و با استفاده از آگاهی و تخصص خود می تواند به فرد کمک کند تا نقاط مثبت و منفی رابطه گذشته خود را دریابد.نکات مثبت را در خود تقویت کرده و نقاط منفی را اصلاح کنید.

راههای فراموش کردن یک شکست عشقی

راههای ارتباطی تان را با او قطع کنید

نیازی نیست که شماره شریک قبلی زندگی تان را تنها به این دلیل که احتمال می دهید شاید در آینده ارتباط دوباره ای بین تان بوجود آید، در گوشی تان نگه دارید.این کار درست مثل این است که شما تکه ای از کیک را روی کابینت آشپزخانه تان نگه دارید و روزها و هفته ها تنها نگاه اش کنید و حسرت نخوردنش را بخورید.پس بهتر است که او را از لیست دوستان فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا هر جای دیگری پاک کنید تا تماس تان و به همان نسبت غم و غصه تان کمتر شود.

بیرون بروید و خوش بگذرانید

طبیعی است که پس از جدایی حوصله هیچ کس و هیچ چیزی را نداشته باشیم و بخواهیم که در خانه بمانیم، فیلم های تراژدی نگاه و عکس های گذشته و مشترک خود را مرور کنیم.اما این کارها تنها شما را افسرده تر خواهند کرد و قدرت زندگی دوباره را از شما خواهند گرفت.

بنابراین در روزهای پس از شکست عشقی سعی کنید زمان بیشتری را بیرون از خانه با دوستان قدیمی و مورد اعتماد بگذرانید و خودتان را سرگرم کنید. این حق شماست که پس از یک اتفاق ناخوشایند کمی خوش بگذرانید.این کار به شما ثابت می کند که این پایان جهان نیست و هنوز هم چیزهای خوبی برای تجربه کردن در زندگی وجود دارند.

بر عصبانیت خود غلبه کنید

اگر عصبانی، ناراحت یا افسرده هستید، نگران نشوید زیرا این طبیعیت ما انسان هاست و اگر اینگونه نباشد غیر طبیعی است. شکست عشقی دردآور است و مسلما هزار فکر منفی به سرمان می زند اما کمکی که شما در این شرایط باید به خودتان بکنید این است که سعی کنید بر این احساسات غالب شوید.تجربه کردن آنها بد نیست اما اگر آنها را رها نکنید، مقصر خودتان هستید.

 شکست عشقی در مردان

لوازمی را که یادآور اوست، دور بریزید

یک جعبه بردارید و تمام لوازمی را که او به شما داده و با دیدن آنها دگرگون می شوید، درون اش جای دهید.اگر در میان آنها چیز با ارزشی وجود دارد، از یکی از دوستان تان بخواهید که آن را به او پس دهد.با دور ریختن هر آنچه شما را یاد او می اندازد در واقع جای بیشتری را برای وقوع اتفاقات خوب آینده باز خواهید کرد.

بر سلامت فیزیکی خود تمرکز کنید

زمانی که ما در یک رابطه عاطفی به سر می بریم، به سلامت فیزیکی خود اهمیت چندانی نمی دهیم، به این دلیل که ما تمام تمرکز خود را بر طرف مقابل مان می گذاریم و تا حدودی از خود غافل می شویم.بنابراین پس از جدایی و شکست عشقی سعی کنید که در کلاس های ورزش ثبت نام کنید یا مواد غذایی سالم تری مصرف کنید و…مسلما ذهن سالم نیاز به فیزیک سالم دارد.

جملات کاربردی

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از جدایی رنج می کشید، جملاتی که در اینجا برایتان آورده ایم را بارها و بارها با خودتان تکرار کنید تا معجزه آن را به مرور زمان در تغییر روحیه تان ببینید.

من خودم را دوست دارم

مطمئنا شما خودتان را دوست دارید اما گفتن این جمله و تاکید بر آن از ضروریات است.ما مسئول کارهای خود و به تبع نتایج انتخاباتی که در زندگی می گیریم، هستیم.ما نمی توانیم دیگران را مقصر کارهایی که انجام داده ایم یا حتی از آنها غفلت کرده ایم، بدانیم.اگر خودمان را دوست داشته باشیم، قادر به کنترل احساسات مان نیز خواهیم بود.گذشته ما هر چه بوده، نباید از آن پشیمان باشیم و خودمان را به خاطر آن سرزنش کنیم، گذشته هر چه بوده انتخاب ما بوده و بس.

شکست عشقی در زنان

من باید شاد باشم

آیا شما واقعا شاد هستید؟ مسلما همه ما دوست داریم خوشحال باشیم اما مشکل آنجاست که بیشتر اوقات این گونه نیستیم.ما خودمان را به خاطر بسیاری از مسائل کوچک و بی ارزش ناراحت می کنیم و آزار می دهیم.چرا؟ شاید به این دلیل که دوست نداریم در آن لحظه احساسات خوب را تجربه کنیم.اگر خلاف این است، سعی کنید در لحظات سخت به خودتان یادآوری کنید که شما باید شاد باشید.حتی یک لبخند ساختگی در آن لحظه هم می تواند بر تغییر روحیه شما موثر باشد و به مرور لبخند واقعی را بر لبان تان بنشاند.دانشمندان کشف کرده اند که لبخند می تواند ضربان قلب فرد را در مواقع استرس زا، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

لعنت به او

اگر چه ما نیز به فحش دادن و ناسزا گفتن اعتقادی نداریم اما ثابت شده که در برخی مواقع استرس زا، بیان جملات منفی می تواند تاثیر مثبتی بر روحیه فرد بگذارد.در واقع شما با بیان جمله ای مانند «لعنت به او»، شدت درد و رنج خود را کاهش می دهید.این جمله را با خود زمزمه کنید یا حتی آن را فریاد بزنید، در این شرایط نه تنها آرام تر خواهید شد بلکه به خودتان نیز ثابت می کنید که قربانی این شکست عشقی شما نیستید.

من بدون او، بهترم زیرا…

این جمله تاکیدی برای بسیاری از افراد نتایج مثبتی به همراه داشت.به عنوان مثال زمانی که من از همسرم جدا شدم، مدام به خودم می گفتم: «من بدون او بهترم چون از این به بعد می توانم توت فرنگی بخورم».آن روزها من عاشق توت فرنگی بودم اما به دلیل آلرژی همسرم به این میوه، من نیز از خوردن آن اجتناب می کردم.اگر چه شما دچار شکست عشقی شدید اما سعی کنید کارهایی را که به آنها علاقه دارید اما در طول رابطه، به هر دلیلی از آنها اجتناب می کردید، انجام دهید.این کارها حتی اگر کوچک باشند، به شما حس مثبتی منتقل خواهند کرد.

من بهتر از او پیدا خواهم کرد

شاید گفتن این کلمات برایتان سخت باشد، به خصوص اگر اعتقاد داشته باشید که او واقعا منحصر بفرد بود، اما به ما اعتماد کنید زیرا این جمله می تواند باور شما را به مرور زمان تغییر دهد.باور کنید یا نه، در نهایت شما با فرد دیگری آشنا خواهید شد که بهتر از او با شما رفتار خواهد کرد، با شما مهربان تر خواهد بود، به شما عشق بیشتر خواهید ورزید و مهمتر از همه، قلب شما را نخواهد شکست.

4.5/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظر
  1. ساحره دخترک... می‌نویسد

    بنظرم هرکسی ی دیدگاهی داره اینکه بگیم باید اون بیاد منت کشی و اون بد بود و نباید محل بدیم.. همش چرته
    باید یذره فکر کنی شاید اونم نسبت ب تو همین حسو داره
    درکل اگ دوسداری موفق باشی تو رابطت باید ادم خوب رو انتخاب کنی و جلف بازی و قرتی بازی پسرارو خوشحال نمیکنه و حتی اقا پسرایی ک مغرورا و اصلا غیرتی نمیشن بازم دخترا عاشق اینجور ادما نیستن و تهش از بیخ دلشو میزنی…
    درکل هیچکس ارزش اینو نداره زندگی نباتی رو ب هم بزنی
    بالاخره خدا وقتی داشته تورو خلق میکرده یه‍ جفت ام کنارا گزاشته… کسی ک وقتی میاد دیگ از خدا هیچی نمیخای. پس صبر کن بالاخره همه چی روبه راه میشه… ?

  2. زهرا می‌نویسد

    سلام خیلی ممنون بابت توضیحات خوبیتون
    خدا قوت

  3. امین می‌نویسد

    ممنون از توضیحت خوبتون شاد باشید

  4. دریا می‌نویسد

    عشق واقعی فقط بعد از ازدواج میتونه به وجود بیاد دوست دختر دوست پسر همش الکیه….ممکنه الان بعضیا بگن نه عشق ما واقعیه و اینا ولی چند وقت دگ ک ب دلایل مسخره تموم بشه میفهمن همش حقیقته…دختر خانوما فقط ب فکر موفقیت باشین..دنبال عشق نرین..خودش یه روزی میرسه و زندگیتونو غرق شادی میکنه…فقط ب موفقیتتون فک کنین…?

  5. سیاوش می‌نویسد

    هیچ عشقی وجود نداره هرچی هست جذابیت جنسیه. بالای نود درصد بعد از سکس از هم خسته میشن چون تکراری میشن یا اگر سکس مورد علاقه نبود احساس هم از بین میره

    1. رویا می‌نویسد

      واقعا درسته حرفاتون اینومن خیلی دیرفهمیدم بعدازاینکه خودمو ازچشم همه انداختم زمین وزمانو به هم دوختم برا رسیدن بهش ازهمه فرصتام گذشتم وخودمو سیاه بخت کردم بخاطرش……

  6. sallah می‌نویسد

    خدا کنه که راست بگی

  7. الناز می‌نویسد

    لطفا تا زمانی که دوران سوگ را که حداقل خوش بینانه ترین زمانش یکسال پس از جدایی اعم از طلاق یا شکست عشقی از رابطه قبلتون هست وارد به هیچ عنوان وارد هیچ رابطه جدیدی نشید چون بدون شناخت منطقی وارد رابطه جدید شدید و معیارهای انتخابتون کاملا تحت تاثیر هیجانات و احساسات منفی رابطه قبلیتونه حالا یا بخاطر خلاء عاطفی یا ترس از تنهایی یا ترس از آینده مبهم و… وارد رابطه جدید شدید و قطعا عشقی نسبت به پارتنر جدیدتون ندارید و صرفا بخاطر فرار از ناکامی و محرومیت و احساساتی مثل طرد شدگی و حس بی ارزشی و عدم وجود عزت نفستون وارد این رابطه ناسالم و سمی شدید پس بهترین کار اینه که بجای فرار از شکست با پارتنر قبلیتون حضورا صحبت کنید و سریعا از رابطه ناسالمی که داخلش هستید خارج بشید چون قطعا در آینده نه چندان دور خودتون متوجه رابطه اشتباهتون میشد لطمات ماندن در چنین رابطه ناسالمی به مراتب بیشتر از صدمات تنهاییه و اگه میبینید تصمیم به جدایی عجولانه بوده و بر مبنای احساسات منفی چنین تصمیمی گرفته بودید با پارتنر قبلیتون رو راست باشید و مجددا به آرزوی قلبیتون برسید و در جهت کسب مهارت و ارتقای رابطتون اقدام کنید کاری نکنید که عمری آه و حسرت بخورید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    برای صاف کردن دائمی موهای مجعد و فر چه شامپو و موادی باید استفاده کرد
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      موادي كه در آرايشگاهها بدين منظور استفاده ميشود شيميايي هستند و اغلب باعث ريزش مو ميشوند
      پس بهتر است حساسيت به خرج ندهيد
  • تصویر کاربر صابرمجرد یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سستی و بی خیالی در درس خواندن
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سؤالتون واضح نيست!!!
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    لطفا برايم توضيح دهيد چه تغذيه اي بايد داشته باشم كه زياد دچار نفخ و گاز روده نشوم چون اين مشكل از نظر اجتماعي مرا آزار مي دهد ؟ ضمنا من دچار ضايعه نخاعي كمري هستم دچار چاقي هستم داراي يبوست هستم وتاكنون در دوره آموزشي تغذيه شركت نكرده ام
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      برای پیشگیری و کاهش نفخ توصیه می شود به نکات ذیل توجه بیشتری مبذول فرمایید : 1- تا جایی که می توانید در غیر ساعات اداری و رسمی فعالیت فیزیکی داشته باشید. 2- غذا هایی که باعث ایجاد نفخ بیشتری می شوند شناسایی کنید، مثل حبوبات، کلم، بادمجان، سویا، مغز ها، جو و... . و مصرف آن ها را کاهش دهید. برای کاهش دادن نفخ ناشی از حبوبات پیشنهاد می شود این حبوبات را شب قبل از پختن چند بار خیسانده و آب آن را دور بریزید. 3- در بین سبزیجات و میوه جات، کلم و انجیر نفخ بیشتری تولید می کنند. 4- در هنگام خوردن غذا سعی کنید آهسته و با آرامش غذا میل نمایید. بعد از هر لقمه ی غذا قاشق و چنگال خود را به روی سفره بگذارید و بعد از اتمام جویدن کامل غذا، لقمه ی بعدی را آماده کنید. در بین غذا خوردن صحبت نکنید. هنگام خوردن غذا آب ننوشید. در صورتی که با توصیه های فوق نفخ شما برطرف نگردید، می توانید از داروهای گیاهی مثل زیره استفاده کنید. در موارد خیلی شدید که داروهای گیاهی هم افاقه نکرد، با مراجعه به پزشک متخصص داخلی از دارو استفاده کنید. برای درمان یبوست توصیه می شود مصرف میوه جات و سبزیجات را در برنامه ی ثابت غذایی خود (5 بار در روز) قرار دهید. مایعات کافی میل نمایید، حدود 8 تا 10 لیوان. بهداشت منظم روده نیز از یبوست جلوگیری می کند. (هرگاه احساس اجابت مزاج کردید در اسرع وقت به آن پاسخ مثبت دهید.) استراحت کافی و آ رامش نیز از یبوست جلوگیری می نماید. مصرف یک قاشق مرباخوری روغن زیتون را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید. در صورتی که یبوست با روش های فوق درمان نگردید می توانید از ملین های گیاهی مثل پودر پسیلیوم استفاده کنید.
درحال دریافت اطلاعات