نوزادم را با هواپیما به سفر نوروزی ببرم؟

ممکن است شما بخواهید با نوزاد ۲ هفته ای به سفر بروید، برایتان سوال پیش می آید که آیا می توانم با نوزاد دو هفته ای با هواپیما به سفر نوروزی بروم؟ نگران هستید که مبادا سفر کردن با نوزاد خطری برایش داشته باشد. حال نمی دانید برای سفر کردن با نوزاد باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

به طور کلی، متخصصین کودک سفر کردن با نوزاد زیر یک ماه را آن هم با هواپیما راتوصیه نمی‌کنند . دلایل اصلی این احتیاط این است که مادر بعد از زایمان به استراحت نیاز دارد و نوزاد هم برای سازگار شدن با زندگی بعد از تولد، به محیطی با شرایط ثابت نیازمند است.

با این حالِ اگر مجبور به سفر کردن با نوزاد هستید و قطعا نمی‌توانید نوزاد دو هفته‌ای‌تان را از خودتان جدا کنید، با فرض اینکه نوزادتان از نظر سلامتی هیچ مشکلی ندارد، حتما نکات زیر را رعایت کنید تا سفری ایمن و راحت داشته باشید:

بهترین صندلی را رزرو کنید

هنگام رزرو بلیط، درخواست صندلی کنار راهرو (Aisle seat) را بدهید که تا حد ممکن، به قسمت جلوی هواپیما نزدیک باشد. صندلی مجاور راهرو به شما این امکان را می‌دهد که هر وقت لازم بود برای آرام کردن نوزادتان، از جا بلند شوید و راه بروید و ضمنا هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما، دسترسی فوری‌تر به صندلی‌تان داشته باشید.

به مسئول فروش بلیط آژانس بگویید که قصد سفر کردن با نوزاد را دارید و درخواست کنید در صورت امکان، صندلی کناری‌تان خالی باشد.

سفر نوزاد با هواپیما

آژانس‌ها معمولا با این درخواست موافقت می‌کنند و مشکلی ندارند، مگر اینکه بلیط‌ها فروخته شده و امکانش نباشد. اگر برای‌تان ممکن نبود که صندلی دلخواه‌تان را رزرو کنید، هنگام چک کردن در گِیت، از مسئول آن بخواهید اگر می‌شود، صندلی مناسبی را به شما اختصاص دهد.

خیلی از پدرومادرها صندلی‌های ردیف آخر را ترجیح می‌دهند، مخصوصا در پروازهای طولانی، چون دسترسی راحت‌تری به دستشویی انتهای هواپیما دارند. اما در پروازی که فقط یک ساعت و نیم طول می‌کشد، دسترسی فوری به دستشویی چندان اهمیتی ندارد. ضمنا، در بیشتر هواپیماها، حواشی انتهایی آن، نویز بیشتری دارد که برای گوش‌های حساس نوزاد، خطرناک است.

نوزداتان را در آغوشی بگذارید

کودک نوزادتان را به آغوشی عادت دهید چون یک کَریر همه فن حریف برای سفر کردن با نوزاد کوچک است! آغوشی به شما امکان حمل نوزاد در وضعیت‌های متنوع و راحت را می‌دهد و مستقیما هم می‌توانید به او شیر بدهید. همچنین آغوشی برای حفاظت کودک بسیار مفید است چون غریبه‌ها دیگر نمی‌توانند روی نوزاد خم شده و لمسش کنند.

سفر نوروزی با کودک

فقط یادتان باشد قبل از سوار شدن به هواپیما، کودک‌تان را در آغوشی بگذارید و کمی قدم بزنید تا به خواب برود. معمولا سفر کردن با نوزاد راحت‌تر از سفر کردن با کودک بزرگ‌تر است چون بیشتر می‌خوابد. این احتمال هم وجود دارد که نوزاد کوچک شما در تمام مدت پرواز خواب باشد.

نوزادتان را پیش از پرواز، تغذیه کنید

قبل از سوار شدن، به نوزادتان شیر بدهید و مطمئن شوید که آروغش را به خوبی گرفته‌اید. در بعضی از هواپیماها، کاهش فشار اتمسفر در ارتفاع گشت‌زنی باعث انبساط هوا در روده‌ها می‌شود. خوردن و میک زدن شیر می‌تواند هوای بیشتری وارد روده‌ها کند و موجب شکم‌درد شود. اگر لازم شد حین پرواز به نوزادتان شیر بدهید، این کار را در چند وعده‌ی کوچک‌تر انجام دهید و یکباره به او شیر ندهید و حتما آروغش را هم خوب بگیرید.

اجازه دهید نوزادی که خواب است، خواب بماند

شاید شنیده باشید بهترین کار این است که حین تیک‌آف و فرود، نوزادتان را بیدار نگه دارید تا گوش‌هایش درد نگیرند. تئوری پشت این توصیه این است که تغییرات فشار کابین ممکن است موجب فشار نابرابر در گوش میانی شود و ایجاد درد کند.

اگر شیپور استاش گوش‌های نوزادتان نگرفته باشد و باز باشد، مانند حالتی که زمان شیر خوردن یا گریه‌کردن دارد (یا در بزرگسالان هنگام خمیازه کشیدن و جویدن)، فشار هوا در گوش‌ها یکسان بوده و گوش میانی دچار درد و ناراحتی نمی‌شود.

همچنین این باور وجود دارد که شیپور استاش، هنگام خواب نمی‌تواند به طور طبیعی با تغییرات فشار سازگاری پیدا کند. به ندرت پیش می‌آید که هنگام تیک‌آف، گوش‌ درد روی دهد اما هنگام فرود، ممکن است مشکل شایع‌تری باشد. به هر حال، خیلی از آنهایی که تجربه‌ی سفر کردن با نوزاد را با هواپیما دارند می‌دانند که بهترین کار این است که حین تیک‌آف و فرود، نوزاد خواب باشد تا اینکه با بیدار کردنش، او را ناراحت کنند.

بینی نوزاد را مرطوب نگه دارید

راه‌های هوایی بینی کوچک نوزاد، بسیار کوچکند و هوای داخل کابین هم خشک است، این ترکیب ناخوشایند می‌تواند نوزاد را ناراحت کند. همراه خودتان یک اسپری آبنمک بینی مناسب نوزاد داشته باشید و حین پرواز، هر چند دقیقه یکبار، داخل هر سوراخ بینی، به آرامی اسپری کنید. سفر خوش!

مترجم: هدی بانکی

 این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید