همه چیز درباره خواص دارویی نارگیل

ضرب المثلی درباره ی نارگیل بین مردم اقیانوس آرام معروف است که می گوید هر کس که درخت نارگیل می کارد، برای خودش و بچه هایش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست می کند.در این مقاله به معرفی خواص تمام قسمت های نارگیل و ویژگی های روغن نارگیل می پردازیم.

میوه نارگیل با نام علمی (Cocos nucifera) با پوست سخت و قهوه ای رنگ، ابتدا در جنوب آسیا کشت می شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگیل در تمام مناطق استوایی وجود دارد. مردم اقیانوس آرام از تمام قسمت های این درخت استفاده کرده و آن را به عنوان یک غذای اصلی مصرف می کنند.

قسمت‏های قابل استفاده میوه نارگیل

ریشه، گل آذین و دانه (پوسته، آب و روغن هسته) قابل استفاده می ‏باشند.این نشان می دهد که تمام قسمت های این درخت، مفید و قابل استفاده هستند.

خواص دارویی نارگیل

نارگیل یکی از غنی ترین منابع خوراکی برای الکترولیت ها، کلر، پتاسیم و منیزیم است که البته مقداری هم شکر، سدیم و پروتئین دارد. محتوای بالای پتاسیم این میوه آن را به یکی از محافظان قلب و فشارخون تبدیل کرده است.آب نارگیل همچنین حاوی فیبرمحلول،منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین C است.

آب نارگیل

برخلاف سایر میوه ها که آب آن ها از فشرده شدن آن ها به دست می آید، آب نارگیل مایعی غلیظ در وسط میوه ی آن است که بیش ترین حد آن در نارگیل نرسیده و سبز وجود دارد. این آب میوه امروزه از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است نه تنها به خاطر طعم و مزه منحصربه فرد آن بلکه به دلیل ترکیبات مغذی و فواید بی مثل و مانند آن برای سلامتی مفید است.

فواید قسمت های مختلف درخت نارگیل

ریشه‏:قابض، ادرارآور(مدر) و کرم کُش.

شیره گل:شیرین و مطبوع، تب‏بُر، مقوی باء(تقویت کننده ی نیروی جنسی)، نشاط آور، مدر و سمّی.

پوسته:مدر (ادرارآور) و برطرف کننده‏ ی بوی بد.

مغز:شیرین، خنک کننده، روغنی، اشتهاآور، مقوی باء، ملین(ضد یبوست) و نیروبخش.

روغن:شیرین، ضد عفونی کننده، دافع حشرات، هضم کننده، مقوی باء، اشتهاآور و تقویت کننده موی سر.

اثرات درمانی نارگیل

اسهال:آب نارگیل یک غذای ایده‏آل برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در اسهال است.

سنگ‏های ادراری (مانند سنگ مثانه):برای درمان سنگ‏های ادراری، گل ‏های نارگیل را خشک کرده و پودر کنید و سپس آن را با ماست بخورید.

سردرد: آب نارگیل سردردی را که در اثر تماس زیاد با نور خورشید بروز می کند، تسکین می ‏دهد.

کرم‏ ها:جوشاندن ریشه نارگیل با مقدار کمی از انقوزه برای پاک سازی و رهایی از کرم ‏های روده بسیار نافع است.

زخم و جراحت: روغن کهنه نارگیل، تسکین دهنده سریع زخم ‏ها است.

استفراغ: اضافه کردن شکر، عسل و پودر فلفل به آب نارگیل یک ترکیب مطلوب برای پیشگیری از استفراغ می‏ باشد.

زخم‏های دهانی: غرغره کردن شیره ی حاصل از نارگیل چرخ و رنده شده برای تسکین و معالجه‏ ی زخم‏های دهان مفید است.

خارش: در خارش‏های معمول، شیر نارگیل برای کاهش التهابات سودمند و کاربردی است.

جای زخم (اسکار): پوست درخت‏ انجیر مقدس هندی و انجیر معابد را در شیرنارگیل به صورت خمیر در آورده و در سرتاسر زخم‏ ها بمالید.این کار به تسکین و ترمیم پوست به دلیل خاصیت‏ قابض و مغذی بودن این ترکیب، کمک می‏ کند.

اگزما: چند عدد سیر را در روغن نارگیل بیندازید و روی شعله گاز قرار دهید تا رنگ آن تیره شود.سپس این سیرها را در روغن نارگیل له کنید.بعد، آن را از صافی رد نمایید. این مخلوط یک ترکیب موثر برای رفع التهابات ناشی از اگزما است.

رشد موها: شستشوی موها با شیره نارگیل یک عمل بسیار موثر برای تغذیه قسمت ‏های انتهایی ریشه‏ ی موها است.این کار در بین هندی‏ ها که موهایی بسیار جذاب دارند، شایع است.

آب نارگیل در طول بارداری: آب نارگیل یکی از بهترین توصیه ها در دوران بارداری و برای خلاصی از یبوست دوران بارداری، سوزش سردل و سوءهاضمه است.همچنین اسید لوریک موجود در آب نارگیل تأثیرات ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدویروسی قابل توجهی دارد و این ویژگی ها آن را به یک تقویت کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده است.

تاثیر قدرتمند در سلامت بیماری کلیوی: محتوای بالای مواد معدنی، پتاسیم و منیزیم آن را به یک ترکیب درمانی مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه تبدیل کرده است.

چند نکته مهم

  • شیره ی نارگیل با شیر نارگیل متفاوت است.شیره ی نارگیل همان مایع آبکی درون نارگیل است، اما شیرنارگیل از جوشاندن مخلوط مساوی آب و گوشت نارگیل خرد شده حاصل می شود، به طوری که وقتی به حالت کف آلود درآمد آن را از شعله بر می دارند و سپس صاف می کنند.
  • نارگیل هنگامی که نارس است مقدار بیشتری شیره دارد، ولی به تدریج که میوه می رسد مقدار شیره آن کمتر می شود.پس برای اطمینان از تازه بودن نارگیلی که می خرید، آن را تکان دهید تا صدای شیره ی آن را بشنوید. دقت کنید که نارگیل سنگین تر، تازه تر است.
  • این میوه به دلیل گرم بودن ممکن است در گرم مزاجان مشکلاتی ایجاد کند.لذا این گونه افراد باید آن را با میوه های ترش، لیمو و یا هندوانه بخورند.
  • با این که روغن نارگیل یک روغن گیاهی است، اما دارای مقدار زیادی چربی اشباع می باشد.به همین دلیل افراد دچار چربی خون بالا و بیماران قلبی نباید از روغن نارگیل استفاده نمایند.
  • با این که روغن نارگیل یک روغن گیاهی است، اما دارای مقدار زیادی چربی اشباع می باشد.به همین دلیل افراد دچار چربی خون بالا و بیماران قلبی نباید از روغن نارگیل استفاده نمایند.
  • برای خرید نارگیل همیشه میوه ای را انتخاب کنید که سنگین باشد ضمنا آنرا تکان دهید که صدای شیر داخل آنرا بشنوید زیرا نارگیل اگر بدون شیر باشد حتما کهنه است و یا اینکه شیرش بیرون آمده و هوا کشیده و خراب شده است.

مضرات

نارگیل دیر هضم است و در بدن خلط تولید می کند بنابراین بهتر است با شکر خورده شود چون نارگیل گرم است ممکن است در گرم مزاجان اشکالاتی تولید کند از این نظر اینگونه افراد باید آنرا با میوه های ترش، لیمو و یا هندوانه بخورند .خوردن آن برای سردمزاجان و سالمندان بسیار مفید است و اشکالی تولید نمی کند.

ماسک نارگیل

گرد نارگیل را در شیر حل کنید و خوب به هم بزنید تا خمیری شکل شود سپس آن را روی صورت مالیده و بگذارید تا خشک شود.بعد با آب ولرم بشویید. آب خیار را با خامه مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت محلول را روی صورت بگذارید، این ماسک خاصیت آب رسانی دارد.

روغن نارگیل با افتـخار به انـواع چربی ها و ویـژگی ها، از قبیـل حفاظـت آنتی باکتریال، خنک کنندگی پوست، و آبرسانی، امروزه استفاده چشمگیری در محصولات مراقبت از پوست بر عهده گرفته است.اما بهترین روش بهره گیری از خواص آن، استفاده از روغن خالص نارگیل برای جوان سازی و باز کردن منافذ و در نتیجه تنفس پوست است.
برخی از ساده ترین و موثرترین روش های بهره گیری و استفاده از مزایای روغن نارگیل برای حفظ طراوت طبیعی پوست

اسکراب نارگیل

اسکراب کردن به پاک کردن ذرات آلوده و ناخالصی ها از منافد پوست کمک می کند و در عین حال بافت ملایم پوست را در معرض تخریب ناشی از خراش قرار می دهد.این مشکل را به خوبی می توان به کمک اسکراب نارگیل با مخلوط کردن چند قطره روغن نارگیل با یکی دو قاشق چای خوری شکر نارگیل از میان برداشت.از این مخلوط در فواصل زمانی معین استفاده کنید تا درخشش پوست خود را که پرورش یافته و از سلامتی سرشار شده، از درون تجربه کنید.

روغن نارگیل یک پاکسازی کننده پوست بی ضرر

تقریبا هیچ پاکسازی کننده ای وجـود ندارد که عملا پوست شما را پاک سازی کند بی آن که باعث خشکی شود و همزمان وعده حفاظت در مقابل آکنه و سایر مشکلات پوستی بدهد.روغن نارگیل با خاصیت آنتی باکتریال و محتـوای خنک کنندگی طبیعی اش، فـرصتی عالی برای پاکسازی انواع پوست، از جمله پوست های حساس و مستعد آکنه که از مشکل اگزما رنج می برند، در اختیار می گذارد.تنها چیزی که شما لازم دارید، افزودن ۵ قطره از هر یک از اسانس های اسطوخودوس، کندر، و لیمو ترش به یک فنجان روغن نارگیل گرم، همراه با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین است.سپس این مخلوط را در یک ظرف ریخته و در آن را محکم ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند و تازگی خود را حفظ کند.

سم زدائی صورت با روغن نارگیل

سم زدائی کلید حفظ درخشش طبیعی پوست است و روغن نارگیل ماده ای افسانه ای است که نه تنها سم زدائی می کند بلکه رطوبت پوست را متعادل می کند تا درخشش طبیعی آن حفظ شود.برای این کار، ۱/۴ لیوان روغن نارگیل را با همان مقدار جوش شیرین مخلوط کنید و برای رسیدن به یک محلول کاملا شخصی، چند قطره اسانس مورد علاقه خود را به آن بیفزائید، و در رحمت را به روی خود باز کنید.

پاک کردن آرایش با روغن نارگیل

بقایای آرایش بر روی پوست می تواند عملا فرآیند پیری را تسریع کند.به لطف خواص پخت و تغذیه ای روغن نارگیل، از آن می توان برای پاک کردن آرایش چشم هم استفاده کرد.چربی های طبیعی موجود در آن لایه محافظی در اطراف چشم ایجاد می کند و در عین حال تمامی آثار آرایش را پاک می نماید.کافی است یک تکه پنبه یا دستمالی را به روغن نارگیل آغشته کنید تا ببینید حتی سرسخت ترین آرایشها هم به ملایمت پاک می شوند.

کره بدن روغن نارگیلی

چه راهی بهتر از مالیدن کره و روغن تازه و نرم به بدن، همان چیزهائی که به عنوان معجزه گر برای حفظ زیبائی طبیعی پوست شما شناخته شده اند؟ روغن نارگیل مخلوط شده با کره شیا و روغن جوجوبا.در این کره لوکس بدن، پوست شما را در لایه ای از لطافت عالی می پیچد.برای این کار، نرم کننده را در یک کاسه بر روی بخار آب گرم کنید.چند قطره اسانس دلخواه تان را به آن بیافزائید و این مخلوط داغ را در داخل فریزر قرار دهید.وقتی کاملا منجمد شد، مخلوط را آن قدر هم بزنید تا یک کره بدن کرمی و نرم درست شود.

روغن ماساژ با روغن نارگیل

روغن نارگیل با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست، مزیتی برای پوستهای خشک به حساب می آید.روغن نارگیل به خوبی به پوست آب رسانی می کند بی آن که در پوست هر نوع گرفتگی ایجاد کند.ماساژ روزانه با روغن نارگیل جریان خون را به پوست بهبود می بخشد و درخشش طبیعی حاصل از سلامتی را به آن می دهد.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید