تناسب اندام و لاغری با مواد کم کالری

برای لاغر شدن هیچ ماده غذایی معجزه گری وجود ندارد که با مصرف آن و یا افزایش مصرف آن به هدف رسید. لاغری و کاهش وزن نیاز به برنامه ریزی و صبر دارد. ورزش و تغذیه سالم  و کم کالری تنها راه حل های کاهش وزن سالم و تناسب اندام محسوب می شوند.

نبض ما- گردآوری: مهدی آذری

مواد غذایی که در این مقاله برایتان گردآوری کرده ایم بسیار کم کالری هستند و جالب اینجاست که همین کم کالری بودن در حین مصرف در بدن ـ زمانی که مشغول گاز زدن، جویدن و هضم غذا هستید ـ به صفر می رسد.

پس اگر در آغاز سال جدید قصد دارید بدنی خوش فرم داشته باشید، توصیه می کنیم از همین فردا، نه از همین امروز این خوردنی های کم کالری  را در سبد غذایی تان بگنجانید! شما می توانید مقادیر بیشتری از این خوراکی ها را بدون نگرانی از زیرپا گذاشتن رژیم لاغری تان مصرف کنید؛ جالب تر این که با وجود کم کالری بودن این میوه ها و سبزی ها خالی از مواد مغذی نیستند و می توانند معجونی بی نظیر برای پیشگیری از انواع و اقسام بیماری های کشنده و مزمن قرن بیست و یکم به شمار آیند.

آن هایی که فکر می کنند غذای سالم  و کم کالری مزخرف، خسته کننده، بی مزه و ناخوشایند است در اشتباه هستند. بگذارید آماده کردن چند غذای خوشمزه را به شما بیاموزیم که کمک می کنند طرز فکرتان را تغییر دهید. آیا شما هم برای لاغر و خوش اندام شدن رژیم گرفته اید؟ پس این برای شما ضروری است که اهمیت کالری های مصرف شده توسط خود در طول روز را بدانید و بفهمید.

خیار

سرشار از آب و حاوی مواد معدنی مختلف به خصوص پتاسیم. خیار جزو میوه های ضدعطش و کم کالری فوق العاده است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۱۰ کیلوکالری دارد که خیلی ناچیز است. خیار حاوی تمامی ویتامین های خانواده B، ویتامین C و کمی ویتامین پیش ساز A و همچنین ویتامین E می باشد.

کالری کم کرفس

کرفس

کرفس یکی از سبزی های دوست داشتنی و غنی موجود  و کم کالری در بازار است که هر ساقه متوسط آن تنها شش کالری انرژی در خود ذخیره دارد. یک فنجان پر از کرفس می تواند یک سوم از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین K، A، فیبرهای غذایی، فولات و پتاسیم را برآورده سازد. این سبزی ارزان قیمت همچنین حاوی ترکیبی به نام فتالیدز است که برای شل شدن بافت دیواره شریان های خونی بسیار موثر است که در نهایت با گشاد کردن رگ های خون رسان از پرفشاری خون جلوگیری می کند.

زرد آلو

زرد آلو از آن دست میوه های کم کالری است که نمی توان آن را نادیده گرفت. این میوه تابستانی و زیبا، مملو از بتاکاروتن است که مبارزی سلحشور در نبرد با غول های متعدد و بی شاخ و دمی نظیر سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های چشمی است. اگر به دنبال حفظ سلامت خود هستید، خوردن سه نوبت یا بیشتر از زردآلو در روز را از خاطر نبرید، حداقل در تابستان این کار را انجام دهید. این میوه سرشار از ویتامین های A، C و E است و کاروتنوئید موجود در آن می تواند خطر تحلیل عضلانی و افت بینایی را کاهش چشمگیری دهد.

گوجه فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بدن آدمی را در برابر سرطان پروستات مقاوم می کند و  این ماده کم کالری با از بین بردن رادیکال های آزاد که با تابش اشعه ماوراء بنفش به پوست ایجاد می شود، به حفظ شادابی پوست کمک کرده و آن را جوان نگه می دارد.

آب گوجه فرنگی

انواع قارچ ها

قارچ ها مانند پر کاه سبک هستند و بسیار کم کالری هستند. در نتیجه می توانید بدون نگرانی و تا جایی که دلتان می خواهد از این مواد غذایی مفید استفاده کنید. باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم قارچ به زحمت ۲۵ کالری وارد بدن می کند در حالی که همین ماده غذایی حاوی پروتئین است و یکی از مواد غذایی فوق العاده برای ایجاد احساس سیری و مقابله با اشتهای زیاد محسوب می شود.

علاوه بر این قارچ ها حاوی میزان زیادی آب و فیبرهای غذایی هستند. در نتیجه اگر دنبال راهی برای صاف شدن شکمتان می گردید می توانید به این مواد غذایی اعتماد کنید. بهتر است قارچ ها از حرارت و پخته شدن طولانی مدت در روغن یا کره دور باشند. چون به این ترتیب چربی زیادی به خود می گیرند و چهارچوب رژیم لاغری سالم را به هم می زنند. اگر می خواهید کم کالری ترین میزان را دریافت کنید بهتر است قارچ هایتان را بخارپز کنید.

مرکبات

این میوه ها ی کم کالری سرشار از ویتامین C هستند؛ از مرکبات و بخصوص پرتقال، نارنگی و گریپ فروت غافل نشوید. جالب است بدانید افرادی که روزانه مقادیر بیشتری از ویتامین C مصرف می کنند، کمر و پشت باریک تری دارند. از این گذشته این ویتامین یکی از مواد آنتی اکسیدانی است که می تواند شما را در برابر بروز انواع سرطان ها بیمه کند. نتایج تحقیقی علمی که توسط دانشگاه آریزونا صورت گرفته، نشان می دهد افرادی که میزان بیشتری از این ویتامین را مصرف می کنند، هنگام ورزش های هوازی ۲۵ درصد بیش از دیگران چربی می سوزانند.

سیب

معرفی سیب نیاز به هیچ قلم فرسایی ندارد و اغلب ما این ضرب المثل طلایی را شنیده ایم «کسی که هر روز یک سیب بخورد، نیازی به پزشک ندارد». حالا باید بگوییم کسی که هر روز سیب می خورد، چاقی از او دور می شود. جالب این که پوست سیب سرشار از فیبرهایی است که می تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و به تناسب اندام منتهی شود. از این گذشته، این پوست جادویی حاوی مقادیری اسید اورسولیک است که از اجتماع چربی در بدن نیز جلوگیری می کند. به همین خاطر متخصصان توصیه می کنند تا سیب را حتما با پوست بخوریم.

هندوانه

بتدریج هوا گرم می شود و فصل هندوانه از راه می رسد. آیا می دانید این میوه سبز با قلب سرخ و خوشمزه اش تا چه حد برای سلامت و کاهش وزن مفید است؟ هندوانه مملو از آرژینین و دیگر اسید آمینه هاست که کلیدی طلایی در کاهش وزن به شمار می روند. محققان علوم تغذیه دریافته اند موش های چاقی که به آنها مقادیر مشخصی آرژینین تزریق شده، در مقایسه با سایرین بسرعت وزن کم کرده و بدنی عضلانی به دست آورده اند؛ احتمالا شما هم با خود فکر می کنید که ما چه کم از موش ها داریم!؟

کلم بروکلی کم کالری

کلم بروکلی به رغم ظاهر جذاب و سبزش، یکی از کم طرفدارترین سبزی ها در جهان است، اما براستی این همه نفرت از کلمی که پر از فیبرهای غذایی و ویتامین C است ناجوانمردانه نیست!؟ گفتنی است مصرف یک فنجان کلم بروکلی می تواند نیاز روزانه به این ویتامین های کلیدی را برآورده سازد. بخصوص در فصول گرم سال که دسترسی به مرکبات سخت تر و گران تر می شود، کلم بروکلی می تواند جایگزین بسیار خوبی به شمار رود.

کلم بروکلی

کدو

کدو نیز جزو آن دسته سبزیجات فوق العاده کم کالری است. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی فقط ۱۵ کیلوکالری دارد. در عوض کدو حاوی میزان قابل توجهی مواد معدنی و فیبر و همچنین ویتامین های مختلف است. بهتر است بدانید که کدو تمام خصوصیات یک ماده غذایی رژیمی را داراست. این سبزی پرخاصیت سرشار از آب (۹۵ درصد)، مواد معدنی و مواد مغذی مختلف است. پتاسیم موجود در آن برای هضم غذا و فسفر آن برای سلول ها، استخوان ها و دندان هایمان سودمند است. کدو همچنین حاوی کلسیم و منیزیم نیز می باشد که برای سلامت استخوان ها فوق العاده است.

کدو سبز

کدو سبز که بیشتر در فصل تابستان در سبزی فروشی ها به چشم می خورد، مملو از انواع ویتامین های مفید بدن و فیبرهای غذایی است که به ما در تناسب اندام کمک می کند. جالب اینجاست که کدوی سبز تابستانی نصف کدوی سبزی که در زمستان کشت می شود، کالری در خود ذخیره می کند، پس در تابستان می توانید با خیال راحت دو بشقاب از خوراک کدوی خوشمزه را میل کنید و حسابی سیر شوید؛ در حالی که کالری بسیار کمی وارد بدن شما شده است!

ادویه ها

فلفل، زردچوبه، کاری، آویشن، زیره و غیره. دنیای ادویه های دنیای رنگارنگ و البته پرخاصیتی است. کالری موجود در این ادویه ها در حد صفر است اما در عین حال باعث خوش طعم شدن غذا می شوند. از طرف دیگر ادویه ها کاری می کنند که نیاز به نمک برای خوش طعمی غذا و همچنین مواد چرب جذب شده نیز کاهش پیدا کند. توصیه می شود که به غذاهای چربتان حتماً ادویه بزنید چون باعث کاهش ۳۰ درصدی تری گلیسیرید جذب شده می شوند. هر چیز میزان چربی دریافتیتان کمتر شود به این معنی است که کالری های دریافتیتان نیز کمتر است.

فلفل قرمز تازه

هر ۱۰۰ گرم فلفل تازه حاوی ۲۸ کالری است. هر چه میزان فلفلی که به غذایتان اضافه کنید بیشتر باشد طعم غذایتان بهتر و میزان چربی دریافتیتان کمتر می شود. توجه داشته باشید که فلفل سرشار از ماده ای به نام «کاپسایسین» است که سلاح مجهزی در برابر کلسترول محسوب می شود.

فقط روی میوه ها و سبزیجات حساب نکنید

همه افرادی که می خواهند لاغر شوند معمولاً قید غذا خوردن را می زنند و صرفاً به سمت مصرف میوه و سبزیجات روی می آورند. در نتیجه تا می توانند بروکلی، کرفس، کدو و غیره می خورند. درست است که این مواد غذایی سودمند هستند اما نتایج پژوهش های محققان آمریکایی نشان می دهد که اتکا به میوه و سبزیجات کم کالری برای لاغری چندان نتیجه بخش نیست. معمولاً هر کسی که تصمیم به لاغری می گیرد خیلی زود از مصرف پاستا و برنج و نان گرفته تا شکلات و شیرینی صرف نظر می کنند.

محققان روی ۱۲۰۰ داوطلب بررسی هایی انجام دادند. در این پژوهش میزان مصرف روزانه میوه و سبزیجات این افراد را به تدریج افزایش دادند و بعد از بررسی های متعدد مشاهده کردند که مصرف زیاد میوه و سبزیجات باعث افزایش روند لاغری نمی شود.

تناسب اندام و لاغری با مواد کم کالری

امتیاز شما :


ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی

ممکن است شما دوست داشته باشید