بیماری هایی از جنس خانه تکانی نوروز

خانه تکانی نوروز شاید سخت‌ترین مقدمه شروع سال باشد. همیشه به یاد داشته باشید که قرار نیست سال نو را با بدنی بیمار و خسته شروع کنید یا به قیمت نظافت خانه، سلامتی‌تان را قربانی کنید.

گردآوری – نبض ما

در این مقاله به تعدادی از مشکلاتی که به دلیل خانه تکانی نوروز برای افراد پیش می آید اشاره می نماییم و راهکارهایی برای مواجهه با آن ها بیان می شود.

مسمومیت ناشی از شوینده ها

هر سال، خانه تکانی نوروز باعث می‌شود تعداد زیادی از کودکان و مادرانشان با مواد شوینده مسموم شوند. آن قدر که بیمارستان‌ها بیشترین آمار بستری به خاطر مسمومیت را در همین دوران گزارش می‌کنند.

مسمومیت با گاز مواد شوینده گاهی به همان اندازه خطرناک است که خوردن این مواد شوینده مهلک خواهد بود! بیشتر شوینده‌ها و سفید کننده‌ها گاز کلر آزاد می‌کنند و به همین دلیل اگر بی‌ احتیاط استفاده شوند منجر به مسمومیت‌های شدید خواهند شد. ‏

سرفه،‏ اشک ریزش، احساس سوزش در قفسه سینه، برونشیت و گرفتگی صدا و تنگی نفس، تهوع، تعریق و سردرد، التهاب ریه بارزترین نشانه‌های مسمومیت با مواد شوینده هستند.

مشکلات تنفسی در خانه تکانی نوروز

استفاده‏ از مواد شیمیایی شوینده در فضای سربسته در خانه تکانی نوروز خطرناک‌ترین کاری است که برخی خانم‌های خانه دار در زمان خانه تکانی انجام می‌دهند. بخارهای حاصل از شوینده‌ها حاوی کلر است که با استنشاق آن مخاط تنفسی می‌سوزد و ریه یک فرد سالم در حد ریه یک بیمار مبتلا به آسم آسیب می‌بیند که حتی در بعضی از موارد این آسیب‌ها ماندگار هستند.

در فضاهای محدود و بسته حتما یا باید یا از تهویه استفاده کرد و یا در و پنجره را باز گذاشت. ضمن این که بسیاری تصور می‌کنند که ماسک زدن می‌تواند مانع از آسیب تنفسی شود. در صورتی که این عقیده کاملا اشتباه است.‏

مشکلات تنفسی

خیلی‌ها تصور می‌کنند گرفتن آب داغ روی محیطی که به تازگی با شوینده‌ها تمیز کرده اند، به پاکیزگی بیشتر محیط منجر می‌شود. در حالی که همین آب داغ و بخارات آن که با بخار کلر شوینده‌ها مخلوط می‌شود می‌تواند آسیب‌های تنفسی را چند برابر کند.‏

افرادی که مبتلا به آسم یا بیماری‌های مزمن تنفسی باشند حتی در تماس با مقادیر اندک مواد شیمیایی ممکن است دچار عوارض خطرناکی شوند که موجب تشدید بیماری ریوی آنها گردد.تماس با پودرهای شوینده و استنشاق بوی آنزیم‌های این مواد می تواند باعث بروز حملات آسم و تنگی نفس در این افراد شود.

طبق مطالعات مختلف هنگام خانه تکانی نوروز هوای داخل خانه از دو تا صد برابر آلوده تر از هوای بیرون از خانه می شود.به همین دلیل بهتر است هنگام خانه تکانی درها و پنجره های خانه باز باشد. از دیگر مواردی که می تواند در خانه تکانی زمینه ساز بروز آلرژی های تنفسی به شکل آسم یا شبه آسم در افراد شود گرد و خاک زیاد است.

آلرژی های پوستی

از دیگر عوارض ناشی از خانه تکانی نوروز ، بروز آلرژی های پوستی است؛ بسیاری از مواد شوینده، چربی های پوست را از بین می برد و باعث افزایش نفوذپذیری پوست می گردند و احتمال ابتلا به حساسیت پوستی و اگزما را افزایش می دهند.

بهترین راه جلوگیری از خشکی پوست و عود این ضایعات، استفاده از کرم ‌های حاوی اوره، گلیسیرین و وازلین پس از هر نوبت شستشوی دست ها و استفاده از دستکش مناسب می باشد. بهتر است در زیر دستکش های پلاستیکی از یک دستکش نخی نیز استفاده شود.

آلرژی به مواد شوینده

مشکلات عضلانی

بیشتر این مشکلات عضلانی در خانه تکانی مربوط به گرفتگی عضلات ناحیه کمر و گردن و مچ دست می‌شود و بیشتر در کسانی اتفاق می‌افتد که سابقه قبلی ضعف عضلات ستون فقرات را داشته‌اند.

برای شروع فعالیت‌های سنگین باید توجه داشته باشید که اگر از قبل مشکلی در ستون فقراتتان وجود دارد، از عضو آسیب دیده به هیچ عنوان استفاده نکنید. علاوه بر این، قبل از انجام فعالیت‌های سنگین بهتر است عضلات بدن، به خصوص عضلات پشت ران، ناحیه ستون فقرات، ناحیه شکم، شانه و دست‌ها را در حالت کششی قرار دهید و به این ترتیب عضلات را برای جابه جایی و فشار بیشتر آماده کنید.‏

لازم است از بلند کردن و کشیدن اجسام سنگین به تنهایی و بدون کمک دیگران اجتناب شود و برای نظافت قسمت های خارج از دسترس، از چهارپایه یا نرده بان استفاده شود تا از کشیده شدن زیاد دست ها و جابه جا شدن احتمالی عضلات و تاندون ها پیشگیری شود.

افراد باید برای بلند کردن و جابه جا کردن اجسام سنگین، کار را با کمک چند نفر انجام دهند و در ضمن به جای خم کردن کمر، ابتدا نشسته و بعد جسم را بلند کنند.

تا سر حد نابودی کار نکنید‏. همیشه بخشی از انرژی‌تان را نگه دارید و همه کارها را در یک روز انجام ندهید. در زمان خستگی عضلات باید به آن‌ها استراحت دهید تا فشار پی در پی در مدت طولانی باعث آسیب دیدگی نخاع یا ستون فقرات و زانوها نشود.‏

مشکلات عضلانی

مشکلات چشمی

در هنگام نظافت خانه، ممکن است مقداری ماده شوینده وارد چشم شود و یا گازهای متصاعد شده از این مواد باعث ایجاد سوزش، قرمزی، التهاب و تاری دید کوتاه مدت شوند، بنابراین لازم است افراد در صورت امکان از عینک های ایمنی استفاده کنند.

همچنین در کنار رعایت اصول ایمنی و محافظت از چشم ها، در صورتی که ماده ای وارد چشم ها شود یا در اثر گازهای منتشره در هوا مشکلی مانند سوزش و قرمزی در چشم ها ایجاد شود، باید بلافاصله صورت و چشم ها را با آب معمولی شسته و آلودگی ها را از روی سطح صورت، پلک ها و چشم ها دور کنند و در جریان هوای آزاد قرار بگیرند و در صورت رفع نشدن مشکل، به پزشک مراجعه کنند.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید