گیاه رازیانه و خواص بیشمار آن+ویدئو

رازیانه گیاهی دارویی است که خواص بیشماری از قبیل ضد پیری، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، درمان بیماری های گوارشی و هورمونی و جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

نبض ما– رازیانه گیاهی معطر و خوشمزه می باشد که دارای استفاده های متعدد در آشپزی و به همان اندازه  دارای خاصیت دارویی است. گیاه رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه همراهی آن با سکنجبین و عسل است.

به طور کلی تمام قسمت های گیاه رازیانه خاصیت درمانی دارد، اما بیشترین قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه ( انیسون ) است که حاوی روغن اسانس فرار است و مهمترین ترکیب شیمیایی آن آنتول است که بیشترین خواص این گیاه مربوط به این ترکیب است. از طرفی دیگر مزه شیرین رازیانه مربوط به وجود آنتول و استراگول در آن است.

رازیانه برای مردان

دانه های رازیانه مانند روغن رازیانه به عنوان ماده ای موثر در تقویت قوای مردانگی شناخته می شود. با توجه به تنوع آن، کاربرد مزایای بذر تقویت جنسی مردان، بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. محصولات تقویت کننده قوای جنسی حاوی دانه رازیانه در فرم های مایع، قرص و کرم می باشند. با توجه به اولویت مردی که علاقه مند به استفاده از محصول تقویت کننده قوای مردانه است، می تواند از محصولات دهانی یا موضعی استفاده کند.

آزواسپرمی

به گزارش نبض ما، با وجودی که از این گیاه برای تقویت قوای مردانگی در مردان استفاده می شود اما هیچ مطالعه پزشکی بالینی ای، اثربخش بودن دانه های رازیانه در این محصولات را پشتیبانی نمی کند.

رازیانه و لاغری

گفته شده است که دانه های رازیانه با کاهش اشتها و از بین بردن گرسنگی به کاهش وزن کمک می کنند. این دانه ها احتمالا توانایی بهبود جذب مواد مغذی و کاهش ذخیره چربی را نیز دارند. با این وجود هیچ مطالعه ای برای حمایت از هر یک از این ادعاها انجام نشده است.

با وجودی که دانه رازیانه به طور خاص برای توانایی اش در کاهش وزن مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما دانه های این گیاه یک ماده دیورتیک شناخته شده است.

لاغری

به گزارش نبض ما، بررسی که در سال ۲۰۱۴ بر روی حیوانات صورت گرفت، نشان می دهد که بذر رازیانه با کاهش مقدار مایعات بدن و افزایش اوره به عنوان یک ماده دیورتیک عمل کرده است. لذا اگر با نوشیدن دم کرده دانه های رازیانه، دچار کاهش وزن شدید، احتمالا به دلیل از دست دادن آب بدن و افزایش اوره است و نه از دست دادن چربی های واقعی.

رازیانه و عادت ماهانه

تخم رازیانه دارای خاصیت زیاد کننده قاعدگیست که باعث تنظیم خونریزی قاعدگی می شود. این گیاه همچنین حاوی فیتواستروژن هایی ست که به مشکلاتی نظیر سندرم پیش از قاعدگی، اختلالات یائسگی و بزرگ شدن سینه کمک می کند.

رازیانه

تحقیقی که توسط محققان ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال ۲۰۱۲ انجام گرفته نیز نشان می دهد که گیاه رازیانه می تواند به کاهش علائم قاعدگی دردناک کمک کند.

جدای از منافعی که بر قاعدگی دارد، گیاه رازیانه بطور سنتی به عنوان ماده ای شیر افزا برای افزایش تولید شیر در مادران شیرده استفاده می شده است. این گیاه همچنین به عنوان داروی گیاهی  تقویت کننده میل جنسی در مردان و زنان عمل می کند.درباره نحوه استفاده آن باید گفتاز دم کرده گیاه و پودر آن هم می شود استفاده کرد به اندازه ای که چای دم میکنند.

در ادامه به برخی دیگر از خواص گیاه رازیانه اشاره می کنیم:

ضد سکسکه

گیاه رازیانه برای کلیه خواص فراوانی دارد و همراه با کاکل ذرت باعث دفع سنگ‌های کلیوی می‌شود. اگر فردی که مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از ۵ میلی‌متر) است، روزی ۴ تا ۵ مرتبه بذر رازیانه و کاکل ذرت را بجوشاند و میل کند، سنگ‌ها دفع خواهد شد. ریشه این گیاه نیز باعث برطرف شدن مشکلات کلیوی می‌شود. علاوه بر این دارای خواص گوارشی فراوانی نیز هست.

گیاه رازیانه ضداسپاسم و ضد نفخ است؛ ورم‌های روده و معده را از بین می‌برد؛ به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند و باعث کاهش میزان اشتها می‌شود. همچنین سکسکه و سوءهاضمه را برطرف می‌کند.

مقابله با بوی بد دهان

جویدن مقدار کمی تخم رازیانه نفس شما را  بعد از خوردن غذا  خوشبو و تازه خواهد کرد و  مخصوصا  باعث از بین رفتن  بوی بد دهان بعد از خوردن یک وعده غذایی با بوی زیاد خواهد شد.

رازیانه به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی با میکروبهایی که باعث بوی بد دهان و نفس بدبو می شوند، مقابله می کند. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی گیاه رازیانه نیز باعث بهبود زخمها و آفت های لثه می گردد. علاوه بر جویدن تخم رازیانه، شما می توانید  برای کاهش بوی بد دهان، دمنوش ولرم رازیانه را در دهان خود گردانده  و غرغره کنید.

کمک به گوارش

گیاه رازیانه بطور اساسی در بهبود مشکلات گوارشی نظیر سوء هاضمه، نفخ، نفخ شکم، یبوست، کولیک یا دل پیچه، گاز روده ، سوزش معده و حتی سندرم روده تحریک پذیر سودمند می باشد.

این گیاه باعث تحریک هضم شده و به دلیل اثر بادشکنی که دارد دستگاه گوارش را التیام بخشیده و از تشکیل باد و گاز جلوگیری می کند. به علاوه، می تواند به ساخت مجدد سیستم گوارشی بعد از پرتو درمانی یا شیمی درمانی کمک کند.

نفخ شکم

جویدن یک قاشق چایخوری تخم رازیانه  بعد از وعده های غذایی به هضم غذاها و بهبود معده درد و نفخ کمک می کند. زمانی که از سوء هاضمه رنج می برید، می توانید دمنوش رازیانه بنوشید یا نصف قاشق چایخوری پودر تخم رازیانه را همراه با آب و دو بار در روز مصرف کنید.

ارتقای سلامت چشم ها

محققان در انستیتو تحقیقاتی و دارویی دهلی نو دریافته اند که گیاه رازیانه می تواند به کاهش فشار چشم کمک کرده و باعث گشاد شدن رگهای خونی می گردد. بنابراین، به پیشگیری یا درمان آب سیاه، نوعی بیماری مربوط به بینایی، کمک می کند. با این وجود، تحقیقات  و ارزیابی های  بیشتری  برای اثبات این موضوع مورد نیاز می باشد.

چشم

به علاوه، تحقیقی که توسط محققان هندی در دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه شیواجی انجام شده است، نشان می دهد که تخم رازیانه حاوی ترکیبی به نام ترانس آنتول است که می تواند از آسیب شبکیه چشم و از بین رفتن بینایی در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

گیاه رازیانه برای پوست

گیاه رازیانه برای پوست ما هم خواص بیشماری دارد. مثلا برای ورم پلک و چین و چروک پوست مفید است که البته باید به صورت پماد مصرف شود. بدین صورت که باید بذر رازیانه را جوشانده و یا پودر کرد و سپس آن را داخل Cold Cream ریخت و به صورت کرم به پوست مالید. کُلدکرم یک کرم پایه است که می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

خشکی پوست

رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.

مضرات گیاه رازیانه

مصرف بیش از حد گیاه رازیانه ، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند.

از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.

نبض ما– گردآوری و ترجمه: حسین مقدس زاده

4.3/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید